in

Ψtalk: ”Το πρόβλημα μου είναι αυτό το τέρας που λέγεται ζήλια.”

Απαντά η Δανάη Διαμαντοπούλου, Ψυχολόγος MSc.

Καλημέρα σας, θα ήθελα να μοιραστώ αυτό που με βασανίζει εδώ και πολλά χρόνια και δεν με αφήνει να κάνω υγιείς σχέσεις αλλά και εγώ η ίδια να είμαι καλά. Το πρόβλημα μου είναι αυτό το τέρας που λέγεται ζήλια και σε καταστρέφει. Είμαι με κάποιον δύο χρόνια… Όταν τον πετυχαίνω να κοιτάει κάποια στο δρόμο ή οπουδήποτε, νιώθω τόσο χάλια, τέτοιον θυμό απέναντι του. Αλλα το πρόβλημα δεν είναι μόνο εκεί, τρελαίνομαι όταν μου λέει ότι βγαίνει για καφέ με τους φίλους του, ακόμα και εκεί πιστεύω ότι κάτι θα κάνει, με κάποια θα μιλήσει. Σήμερα θα πάει καλεσμένος σε γάμο(εγώ δεν μπορώ να πάω γιατί εργάζομαι) και έχω πάθει υστερία. Δεν του έχω πει κάτι, γιατί όποτε του κάνω σκηνικά τσακωνόμαστε και μου λέει ότι δεν αντέχει άλλο. Στο μυαλό μου έρχονται σκέψεις ότι θα γνωρίσει άλλες, θα χαχανίζει με άλλες και δεν θέλω ούτε να τον βλέπω. Δεν μπορώ να συνεχίσω έτσι, βασανίζομαι εγώ πρώτα και μετά ο άλλος. Δεν ξέρω τι να κάνω έχω πάει και σε ψυχολόγο.

Από την: Χριστίνα


Αγαπητή Χριστίνα,

Αρχικά θα θέλαμε να σε ευχαριστήσουμε που μοιράστηκες μαζί μας την ιστορία σου. Χρειάζεται θάρρος να παραδεχθείς αυτά που σε βασανίζουν και είναι πολύ σημαντικό, γιατί ίσως με αυτό τον τρόπο δίνεις δύναμη και σε άλλους ανθρώπους να μοιραστούν αυτά που τους προβληματίζουν.

Η ζήλια είναι ένα συναίσθημα που πολλοί άνθρωποι έχουν νιώσει κάποια στιγμή της ζωής μας. Είναι ένα συναίσθημα φυσιολογικό και μπορεί να εμφανιστεί σε σχέσεις ερωτικές, φιλικές ακόμη και συγγενικές. Όταν όμως η ζήλια είναι υπερβολική ή αδικαιολόγητη τείνει να προκαλεί μεγάλη δυσφορία σε αυτόν που την νιώθει αλλά και σε αυτόν που τη δέχεται. Όπως αναφέρεις και εσύ, σε βασανίζει και δεν σε αφήνει να κάνεις υγιείς σχέσεις, δεν σε αφήνει να είσαι καλά και σε καταστρέφει.

Ωστόσο, το πόσο διαρκεί η ζήλια, ποιές σκέψεις δημιουργεί, όπως το ότι ο σύντροφος σου θα γνωρίσει άλλες γυναίκες, θα χαχανίζει κ.α. και σε τί πράξεις οδηγεί, είναι συνάρτηση παραγόντων όπως η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η χαμηλή αυτοπεποίθηση και η υψηλή ανασφάλεια που μπορεί να αντιμετωπίζει κάποιος σε προσωπικό επίπεδο.

Κάποιοι τρόποι για να διαχειριστείς την ζήλια που νιώθεις όσο τον δυνατόν ανώδυνα θα μπορούσαν να είναι οι παρακάτω:

Αποδέξου τις σκέψεις και τα συναισθήματα ζήλιας: Όταν αντιλαμβάνεσαι ότι αισθάνεσαι ζήλια, πάρε μια βαθιά ανάσα και παρατήρησε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου. Η ζήλια χάνει τη δύναμή της με αυτό τον τρόπο, γιατί δεν της επιτρέπεις να σε επηρεάσει.

Δείξε εμπιστοσύνη: Ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπιστεί η ζήλια είναι να δομήσεις στις σχέσεις σου την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό. Η αβεβαιότητα είναι κομμάτι κάθε σχέσης, καθώς υπάρχουν πάρα πολλοί περιορισμοί ως προς τον έλεγχο των καταστάσεων και για αυτό θα πρέπει να εναρμονιστείς με αυτή και να αφήσεις τον εαυτό σου να εμπιστευτεί.

Βρες για ποιο λόγο ζηλεύεις:  Αν βρείς την πραγματική αιτία τότε μπορείς να εστιάσεις στον εαυτό σου και στο πως θα μπορέσεις να βελτιωθείς. Υπάρχουν αρκετές δυσλειτουργικές, μη ρεαλιστικές πεποιθήσεις που μπορεί να οδηγήσουν στην εκδήλωση ζήλιας. Αν η ζήλια σου στηρίζεται σε κάποια από αυτές, τότε είναι καλό να προσπαθήσετε να αποτιμήσετε κατά πόσον είναι ρεαλιστικές ή όχι. Το γεγονός ότι αναζήτησες βοήθεια σε κάποιον ψυχολόγο είναι πολύ βοηθητικό για σένα σε αυτή τη συνθήκη.

Διαχειρίσου τη ζήλια  με ηρεμία:  Κάθε φορά που νιώθεις ζήλια προσπάθησε να αποστασιοποιηθείς από την ψυχοφθόρα κατάσταση για να σκεφτείς και να ηρεμήσεις. Θα μπορούσες να εστιάζεις στα θετικά και να εκτιμάς αυτά που έχεις για να νιώσεις καλύτερα.

Τέλος, χρησιμοποίησε δεξιότητες επικοινωνίας για να βελτιώσεις τη σχέση σου: Μία οποιαδήποτε σχέση προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια όταν υπάρχει η αμοιβαιότητα συναισθημάτων, επιβράβευση των θετικών σημείων, σεβασμός, απώλεια κριτικής διάθεσης, μοίρασμα των ευθυνών και ευχάριστες κοινές δραστηριότητες.

Για όλα αυτά όμως χρειάζεται πρώτα να επικεντρωθείς στον εαυτό σου και να βρεις ποιές ανάγκες σου μένουν ανικανοποίητες και σε οδηγούν σε αυτό το φαύλο κύκλο της ζήλιας. Καλή προσπάθεια.

What do you think?

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Γράφει η Δανάη Διαμαντοπούλου, Ψυχολόγος MSc.

Γράφει η Αλεξάνδρα Ριζεάκου, Ψυχολόγος.