in

Ψtalk: “Υπεραναλύω οτιδήποτε κάνω”

Aπαντά η Καλλιόπη Αλτηπαρμάκη, Ψυχολόγος

Το μεγαλύτερό μου πρόβλημα από πολύ μικρή ηλικία είναι η υπερανάλυση στο οτιδήποτε κάνω. Μεγάλωσα με τέτοιο τρόπο όπου το κάθε πρόβλημα είχε συγκεκριμένο όνομα καθώς και κάθε συναίσθημα μια λογική εξήγηση. Ζούσα πάντα κάτω από την σκιά και τον έλεγχο της αδερφής μου. Λόγω των πολλών χρόνων διαφοράς οι γονείς μου επαναπαύτηκαν στην αδερφή μου και στον έλεγχο που μου ασκούσε σαν να ήταν γονέας. Μεγάλωσα με τέτοιο τρόπο ώστε οι δεύτερες σκέψεις να είναι η καθημερινότητά μου. Δεν εμπιστεύομαι τους άλλους ανθρώπους γιατί θεωρώ ότι νιώθω περισσότερα από εκείνους. Το συναίσθημα στο μυαλό μου είναι σαν κάτι πολύ κακό καθώς όταν είχα ερωτευτεί στην εφηβεία μου ήταν λάθος και έπρεπε να το σταματήσω. Έπαιρνε το κινητό μου και το έδειχνε στη μητέρα μου. Δεν είχα καθόλου ιδιωτικότητα. Κατέληξα να είμαι ενοχική για τα ψέματα που έλεγα ως άμυνα. Το ερώτημα είναι: πότε θα σταματήσω να έχω δεύτερες σκέψεις; Πότε δεν θα με νοιάζει η αμοιβαιότητα στις ερωτικές σχέσεις; Πότε θα είμαι περισσότερο αυθόρμητη;

Από την: Μαρία


Αγαπητή Μαρία,

θα θέλαμε να σε ευχαριστήσουμε πολύ για την εμπιστοσύνη σου και για το τεράστιο βήμα που έκανες να μοιραστείς την προσωπική σου ιστορία.

Θα ξεκινήσω με αφορμή την υπερανάλυση την οποία αναφέρεις και θα σου πω ότι δεν είναι απαραίτητα κακή συνήθεια καθώς υποδηλώνει ότι είσαι ένα σκεπτόμενο και ώριμο άτομο η οποία όταν γίνεται με μέτρο σε βοηθάει να οργανώνεσαι καλύτερα, να εξετάζεις διάφορες εναλλακτικές και πιθανά λάθη και να κατανοείς τα βαθύτερα κίνητρα που καθοδηγούν τις αποφάσεις σου.

Όταν όμως γίνεται αυτοσκοπός κι εμμονή κι εμποδίζει την λειτουργικότητά σου, εκδηλώνεται με τους παρακάτω τρόπους:

Μηρυκασμός (αναμάσηση) αρνητικών σκέψεων που δεν έχουν σχέση με τα πραγματικά γεγονότα

Καταστροφολογία για το τι μπορεί να συμβεί και σενάρια εξαπάτησης και «προδοσίας»

Αναποφασιστικότητα, παθητικότητα, αυτολύπηση

Παγίωση αρνητικών σκέψεων

• Σωματική και ψυχολογική κούραση, αϋπνία, πονοκέφαλοι

Ένα μεγάλο μέρος της κατάστασης οφείλεται στην καταπιεστική και χειριστική συμπεριφορά της αδερφής σου η οποία είχε σημαντικό αντίκτυπο στην σωματική και ψυχική σου υγεία και στην ανεξαρτησία σου.

Πρέπει να θυμάσαι ότι οι υγιείς σχέσεις δεν μπορεί να υπάρξουν χωρίς όρια κι αν δεν το έχεις κάνει ήδη θα σε παρότρυνα να απομακρυνθείς από το συγκεκριμένο άτομο όσο επώδυνη κι αν είναι μία τέτοια απόφαση. Οποιοδήποτε άτομο θέτει σε κίνδυνο τη σωματική, συναισθηματική και ψυχική σου υγεία οφείλεις να το απομακρύνεις από τη ζωή σου ακόμη κι εάν πρόκειται για μέλος της οικογένειας.

Τώρα πια είναι καιρός να φροντίσεις τον εαυτό σου απαλλαγμένη από το υπεραναλυτικό και τελειομανές μοτίβο. Γι’ αυτό θα σου πρότεινα τα εξής:

  • Εντόπισε τα σημάδια. Προσπάθησε να παρατηρείς πότε εμφανίζεται η υπερανάλυση, κάτω από ποιες συνθήκες και γιατί είναι σημαντική και χρήσιμη. Αυτό θα σε βοηθήσει να την αναγνωρίζεις ώστε να καταφέρεις να την περιορίσεις σταδιακά.
  • Συνειδητοποίησε ότι δεν μπορείς να ελέγξεις τα πάντα. Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να αποδεχτείς ότι υπάρχει το άγνωστο και να περιμένεις το χρόνο να σου φέρει την απάντηση.
  • Κατάγραψε τις σκέψεις σου. Εντόπισε τα προβλήματα στη ζωή σου και κατάγραψέ τα με όσο πιο ξεκάθαρο και συγκεκριμένο τρόπο μπορείς αποφεύγοντας γενικές διατυπώσεις.
  • Τοποθέτησέ τα σε μια ευρύτερη οπτική. Εστίασε το χρόνο και την ενέργειά σου σε αυτό που έχει μεγαλύτερη βαρύτητα χωρίς να αναλώνεσαι στις λεπτομέρειες. Μάθε να βλέπεις τον δέντρο κι όχι το δάσος.
  • Θέσε εφικτούς στόχους.
  • Μάθε να συμβιβάζεσαι με λιγότερες απαιτήσεις.
  • Δώσε βαρύτητα στη δράση. Προσπάθησε να αποσπάσεις τον εαυτό σου κάνοντας κάτι διαφορετικό (π.χ. πήγαινε μία βόλτα, συνάντησε κάποιον φίλο, μαγείρεψε κάτι).
  • Μην αποφεύγεις να κάνεις πράγματα που δεν σου δίνουν τη δυνατότητα να κάνεις λάθη. Βγες από την ασφαλή θέση, διακινδύνευσε να κάνεις λάθη προκειμένου να πετύχεις τους στόχους σου
  • Περιόρισε συμπεριφορές που στοχεύουν στην αποφυγή ατελειών. Ξεκίνα να εκτίθεσαι σταδιακά σε αυτά που φοβάσαι επιτρέποντας στον εαυτό σου να μην είναι πάντα τέλειος.
  • Μάθε να συγχωρείς τον εαυτό σου. Η επιτυχία συχνά απαιτεί πολλές αποτυχημένες προσπάθειες. Να θυμάσαι ότι πάντα μπορείς να αλλάξεις τα πράγματα εάν δεν λειτουργήσουν όπως τα είχες φανταστεί.
  • Αντικατάστησε την αυτοκριτική με την καλοσύνη. Καθησύχασε τον εαυτό σου και περιόρισε τις σκληρές κι επικριτικές σκέψεις.

Όλες οι παραπάνω συμβουλές ελπίζω να σου φάνηκαν χρήσιμες και να σε βοηθήσουν στην πορεία σου. Κλείνοντας, θέλω να θυμάσαι ότι κανένας δεν μπορεί να αποφασίσει τι είναι σημαντικό για σένα κι η ικανότητά σου να πετύχεις συγκεκριμένα πράγματα δεν αντανακλά την αξία σου ως άνθρωπο.

Σου ευχόμαστε καλή συνέχεια και παραμένουμε στη διάθεσή σου.

What do you think?

13 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: "Κουράστηκα να νιώθω τύψεις μετά από κάθε γεύμα"

Ψtalk: “Η τοξική φιλική σχέση της μητέρας μου επηρεάζει τον έγγαμο βίο της”