in

Ψtalk:”Πώς θα μπορούσα να περιορίσω το έντονο άγχος που έχω στην καθημερινότητα μου;”

Απαντά η Ναταλία Παπακώστα, Ψυχολόγος

Πώς θα μπορούσα να περιορίσω το έντονο άγχος που έχω στην καθημερινότητα μου;

Από την: Χριστιάννα


Αγαπητή Χριστιάννα,

Σε ευχαριστώ πολύ που επικοινώνησες μαζί μας και αναζητείς μια συμβουλή για ένα τόσο σημαντικό θέμα που ομολογουμένως απασχολεί πολλούς και επηρεάζει την καθημερινότητα μας σε πολύ μεγάλο βαθμό. Προσωπικά έχω και εγώ αναρωτηθεί πολλές φορές με ποιους τρόπους θα μπορούσαμε εύκολα να μειώσουμε το άγχος και να βιώνουμε μια πιο ομαλή πραγματικότητα. Όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι αυτό το ζήτημα είναι αρκετά σύνθετό και για τον καθένα μας υπάρχει ένας διαφορετικός, μοναδικός μηχανισμός με τον οποίο το άγχος λειτουργεί και κατά συνέπεια μειώνεται. Παρ’ όλα αυτά θα προσπαθήσω να αναλύσω κάπως το θέμα που θέτεις και ίσως σου δώσω κάποιες ιδέες που θα σου είναι χρήσιμες.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού όταν καλείται να διαχειριστεί απαιτητικές καταστάσεις. Στο σώμα μας εκκρίνονται ουσίες που μας ενεργοποιούν και μας κινητοποιούν να αντιδράσουμε στις συνθήκες. Αυτό είναι το δημιουργικό άγχος που είναι και θεμιτό σε πολλές καθημερινές καταστάσεις. Από την άλλη πλευρά, πολλές φορές ο σύγχρονος τρόπος με τον οποίο είναι δομημένη η ζωή μας, απαιτεί μια συνεχή εγρήγορση με αποτέλεσμα να υπάρχει ανάγκη να παράγονται συνεχώς αυτές οι ουσίες που προανέφερα και συνεπώς να νιώθουμε ότι βρισκόμαστε σε μια διαρκή υπερδιέγερση. Καταλαβαίνω, πως ίσως και εσύ βιώνεις κάτι αντίστοιχο, εφόσον σε καθημερινή βάση έχεις να διαχειριστείς αρκετές στρεσσογόνες καταστάσεις.

Ας δούμε όμως πρακτικά τι σημαίνουν τα παραπάνω. Καθώς το να απαλλαγούμε εντελώς από το άγχος είναι σχεδόν αδύνατον, εφόσον πολλές συνθήκες που το προκαλούν δεν είναι στο χέρι μας, το πρώτο και ίσως σημαντικότερο βήμα είναι να αποκτήσουμε ένα μεγαλύτερο έλεγχο στην έκφραση του στρες. Με άλλα λόγια αυτό που θέλουμε είναι να μπορούμε να κατανοούμε το άγχος μας και πως εκφράζεται, και να το διαχειριζόμαστε εγκαίρως πριν αυτό μας κυριεύσει. Αυτό που θα σε συμβούλευα σε πρώτη φάση είναι να παρατηρήσεις τον εαυτό σου, πότε και πως εμφανίζεται το άγχος, υπό ποιες συνθήκες και πόσο διαρκεί. Αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις λίγο καλύτερα το σώμα και τις σκέψεις σου και να μπορέσεις σιγά σιγά να προχωρήσεις στο επόμενο βήμα που είναι η πρακτική διαχείριση των πραγμάτων. Δηλαδή, μια καλή οργάνωση των καθημερινών υποχρεώσεων η οποία θα περιλαμβάνει απαραιτήτως χρόνο για την προσωπική σου φροντίδα και ξεκούραση είναι ένας από τους τρόπους να νιώθεις ότι έχεις τον έλεγχο των καταστάσεων.  Από την άλλη πλευρά αν το άγχος προκύπτει από τις κοινωνικές σχέσεις και την ανάγκη σου να είναι όλοι ικανοποιημένοι, τότε εδώ πρέπει να εστιάσεις στους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό και ίσως να ψάξεις ενδοψυχικά τη ρίζα αυτού του έντονου άγχους.

Μην ξεχνάς πως το άγχος συνήθως αποτελεί ένα καμπανάκι, μια ένδειξη πως κάτι χρειάζεται φροντίδα και σωστή διαχείριση. Σε διαβεβαιώνω πως το άγχος γίνεται διαχειρίσιμο, όταν μιλήσουμε ανοιχτά στους ανθρώπους μας επί του θέματος, αποδεχτούμε αυτό που μας συμβαίνει και όταν αναζητήσουμε την κατάλληλη υποστήριξη για την διαχείρισή του. Θα σε συμβούλευα λοιπόν, αφού παρατηρήσεις τον εαυτό σου και κατανοήσεις λίγο καλύτερα με τι είδους σκέψεις συνδέεται το καθημερινό άγχος, να ζητήσεις την υποστήριξη κάποιου ειδικού ή να καταγράψεις σε ένα ημερολόγιο τις σκέψεις σου. Αντίστοιχα μπορείς να εντάξεις στην καθημερινότητα σου μικρά διαλείμματα χαλάρωσης και αυτοσυγκέντρωσης, να φροντίσεις τον εαυτό σου ακόμα και αν ο χρόνος είναι πιεσμένος. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να νιώθεις μεγαλύτερη σύνδεση με τις ανάγκες και τα συναισθήματά σου και τότε ενδεχομένως το άγχος που βιώνεις να μοιάζει λιγότερο.

Σε κάθε περίπτωση, το έντονο καθημερινό άγχος τείνει να γίνει μέρος της ρουτίνας και αν δεν βρούμε τρόπους να το διαχειριζόμαστε μεγαλώνει και μας τρομάζει. Όμως πιστεύω βαθύτατα πως ακόμα και το άγχος με σωστή προσέγγιση και υποστήριξη μπορεί να μειωθεί και να βρούμε όλοι τρόπους που ανακουφιζόμαστε. Σε προτρέπω λοιπόν να αναζητήσεις οργανωμένα και ψύχραιμα τρόπους αυτοβοήθειας, όπως θα έκανες και σε ένα οποιοδήποτε άλλο καθημερινό σου ζήτημα.

Μη διστάσεις να έρθεις ξανά σε επαφή αν χρειαστείς οτιδήποτε. Ελπίζω τα λόγια μου να έριξαν λίγο φως σε κάποια σημεία.

Καλή δύναμη.

What do you think?

10 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Η ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων κατά τη διάρκεια της πανδημίας

Διαχείριση Κρίσεων