in

Ψtalk: “Πώς θα διαχειριστώ τον χωρισμό μου;”

Απαντά η Ελίνα Τελενζή, Ψυχολόγος

Καλησπέρα. Είχα μια σχέση 3 χρόνια, χώρισα, μου είπε να μην το συνεχίσουμε άλλο λόγο το ότι μαλώναμε συχνά και είναι καλύτερα χωρίς εμένα και να μην ξανά στείλω αλλά εγώ δεν μπορώ να φανταστώ την ζωή μου χωρίς αυτόν τον άνθρωπο και πιστεύω πως δεν θα ξανά νιώσω ποτέ κάτι τέτοιο για κανέναν άνθρωπο. Εγώ είχα τις ανασφάλειες μου και ήμουν γενικά αρνητική σε πολλά θέματα και κουράστηκε. Πώς θα το διαχειριστώ όλο αυτό;

Από την: Ιωάννα


Αγαπητή Ιωάννα,

ευχαριστούμε που επιλέξατε το Ψtalk και μοιραστήκατε μαζί μας το πρόβλημα που σας απασχολεί. Σας καταλαβαίνω απόλυτα και λυπάμαι για το χωρισμό σας.

Τα συναισθήματα μετά από ένα χωρισμό είναι έντονα, ανάμεικτα και συχνά δυσάρεστα. Το πρώτο βήμα είναι να μην τα καταπιέζετε και να τα αφήνετε ελεύθερα να εκτονωθούν. Κλάψτε, ανοίξτε την καρδιά σας σε μια φίλη σας ή βρείτε εσείς τον τρόπο με τον οποίο νοιώθετε ότι εκτονώνονται καλύτερα τα συναισθήματα σας. O κάθε άνθρωπος βρίσκει τον τρόπο που του ταιριάζει περισσότερο. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι είναι απολύτως φυσιολογικό να πιστεύετε ότι δεν μπορείτε να ζήσετε χωρίς το αγόρι σας ή ότι δεν θα ξανά εμπιστευτείτε κάποιον άλλον. Νιώθετε φόβο και όπως αναφέρατε η ίδια νιώθετε ανασφάλεια.

Ένα άτομο το οποίο χωρίζει βιώνει τα ίδια στάδια με κάποιον που βιώνει πένθος. Το πρώτο στάδιο που περνάει κανείς όταν τον χωρίζουν είναι το στάδιο της άρνησης. Το άτομο δεν πιστεύει ότι του συνέβη κάτι τέτοιο. Οι ενοχές και ο θυμός είναι από τα πιο κοινά συναισθήματα που βιώνει κανείς στον χωρισμό. Το άτομο ψάχνει απεγνωσμένα τι έκανε λάθος και τον χωρίζουν, καθώς και τι μπορεί να κάνει για να αλλάξει γνώμη «το άλλο του μισό». Στην εσωτερική συζήτηση με τον εαυτό του σκέφτεται ότι δεν θα ξανακάνει τα ίδια λάθη. Συχνά προσπερνάει τα λάθη του συντρόφου και μεγαλώνει του ιδίου. Αυτή τη παγίδα θέλει χρόνο για να την προσπεράσετε. Στην ουσία λίγοι σκέφτονται τι οδήγησε την σχέση στον χωρισμό λογικά και αντικειμενικά.

Άλλωστε για να μην γέρνει η ζυγαριά ευθυνών προς το άτομο που δεν θέλει να χωρίσει θα πρέπει να βγει από την κατάσταση και να την δει σαν ένας τρίτος, κάτι το οποίο δεν μπορεί να συμβεί. Όταν έχουμε έντονα συναισθήματα δεν μπορούμε να σκεφτούμε λογικά. Έτσι, λοιπόν το βάρος της ευθύνης συνήθως το δέχεται αυτός που χωρίζουν, όχι τυχαία, αλλά για να γίνει η επανασύνδεση. Όμως αυτό δεν αρκεί τις περισσότερες φορές ή τέλος δεν λειτουργεί όπως θα το θέλατε.

Δεν υπάρχουν πολλές επιλογές

Αυτήν την περίοδο είναι αβάσταχτο να δεχτείτε την απόφαση του πρώην σας για τον χωρισμό σας. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει νόημα να παρακαλάτε τον πρώην σας να επιστρέψει, όμως αν νιώθετε ότι θα μετανιώσετε αν δεν το κάνετε  – κάντε το. Σκεφτείτε αν το θέλετε πραγματικά, αν έχει νόημα για εσάς. Φανταστείτε τον εαυτό σας μετά από καιρό, σκεφτείτε αν μετανιώσατε  που τελικά δεν κάνατε αυτήν την κίνηση. Ρωτήστε τον εαυτό σας: «αν γυρνούσα τον χρόνο θα το έκανα;» Ίσως αυτός ο τρόπος συζήτησης με τον εαυτό σας, σας οδηγήσει σε αυτό που θέλετε πραγματικά να κάνετε. Μια φίλη μου έκανε μια παρόμοια προσπάθεια, όπου και πάλι την αρνήθηκε ο πρώην της, εκείνη κατάλαβε ότι είχε εξαντλήσει όλα τα περιθώρια και έβαλε μια τελεία στην σχέση της. Μια υπερπροσπάθεια δεν σημαίνει απαραίτητα επανασύνδεση αλλά αντίθετα μπορεί να είναι ένα βήμα για να ξεμπλοκάρετε και να προχωρήσετε την ζωή σας.

Όμως, αν γίνει η επανασύνδεση θα πρέπει να δώσετε μεγάλη προσοχή σε αυτά τα πισωγυρίσματα. Συμβαίνει πολλές φορές να ξεχνάνε τα ζευγάρια τα αρνητικά (εδώ αναφέρατε τσακωμούς, άρνηση, ανασφάλειες – ενοχές σας) που οδήγησαν στον χωρισμό και επαναλαμβάνεται ο κύκλος του χωρισμού χωρίς τέλος. Αν γίνει η επανασύνδεση το ζευγάρι επί της ουσίας κάνει έναν κύκλο και πολύ σύντομα επιστρέφει στο σημείο που είχαν τις διαφωνίες και ο επόμενος τσακωμός μπορεί να φέρει πάλι το χωρισμό. Δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος ο οποίος φθείρει και τις δυο πλευρές. Συχνά αυτές οι σχέσεις δεν οδηγούν πουθενά και συνοδεύονται περισσότερο από αρνητικά συναισθήματα παρά θετικά.

Μπορείτε να συζητήσετε τους όρους υπό τους οποίους θα γίνει η επανασύνδεση. Αν νιώθετε ότι πιέζετε τον σύντροφο σας και είστε αρνητική σε πολλά πράγματα θα πρέπει να το δείτε και να μιλήστε ανοιχτά στον φίλο σας για αυτά που σας ενοχλούν και δεν μπορείτε να τα παρακάμψετε. Μπορείτε πάντα να ζητήσετε βοήθεια ενός ειδικού αν πιστεύετε ότι οι αντιδράσεις σας είναι υπερβολικές και δεν μπορείτε να τις δικαιολογήσετε (π.χ. δεν σας προκαλεί ο φίλος σας).

Βοηθήστε τον εαυτό σας όσο περισσότερο μπορείτε για να περάσετε αυτήν την περίοδο

Μερικές φορές πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω για να πάμε μπροστά. Δεν υπάρχει λόγος να μην δεχτείτε την απόφαση του πρώην σας, αντιθέτως όσο πιο γρήγορα θα το κάνετε τόσο πιο εύκολα θα το ξεπεράσετε. Σίγουρα δεν είναι εύκολο και τα συναισθήματα σας πιέζουν. Δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι για αυτό, αφήστε τα πράγματα όπως είναι. Σκεφτείτε ότι είναι μια φάση της ζωής σας η οποία θα περάσει, δεν είναι για πάντα. Συχνά οι άνθρωποι ζούνε δύσκολες στιγμές ή κάνουν πράγματα τα οποία δεν θέλουν να κάνουν, όμως κερδίζουν κάτι άλλο. Έχετε χρόνο να σκεφτείτε τι πήρατε από αυτήν την σχέση, τι σας έμαθε, τι χρειάζεστε και τι σίγουρα όχι. Συνάμα βοηθήσετε τον εαυτό σας (όσο μπορείτε) να μην κάνετε αρνητικές σκέψεις. Αν νιώθετε πολύ ευάλωτη προσπαθήστε να αποφύγετε τις αναμνήσεις με τον πρώην φίλο σας για όσο χρειαστεί: φωτογραφίες που είστε μαζί, τα μέρη που πηγαίνατε, τα πράγματα που σας τον θυμίζουν καθώς όλα αυτά μπορούν να σας ρίξουν παραπάνω την ψυχολογία και την διάθεση.

Χρησιμοποιείστε το χρόνο υπέρ σας και κάνετε παραπάνω πράγματα για εσάς. Είναι δεδομένο πως μια σχέση πάντα παίρνει χρόνο ενέργεια και κόπο, τώρα όμως έχετε όλη αυτήν την ενέργεια και χρόνο για να κάνετε πράγματα για εσάς. Κοιτάξτε γύρω σας, τους ανθρώπους που είναι δίπλα σας, τους ανθρώπους οι οποίοι σας στηρίζουν τη δύσκολη περίοδο που περνάτε, μπορεί να είναι η οικογένεια σας ή οι φίλοι σας –  τώρα έχετε ευκαιρία να έρθετε πιο κοντά. Μπορεί να γνωρίσετε καινούριους φίλους ή να κάνετε ένα ενδιαφέρον ταξίδι που θέλατε τόσο καιρό. Ο ελεύθερος χρόνος που βρέθηκε τώρα μπορεί να σας φέρει καινούργιες εμπειρίες και θετική ενέργεια.

Καθώς περάσει ο χρόνος μπορεί να δείτε την προηγούμενη σχέση σας διαφορετικά και πιο λογικά. Στο μήνυμα σας αναφέρατε ότι είστε ανασφαλής και ήσασταν αρνητική σε πολλά πράγματα. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχον κάποιες ανασφάλειες. Όμως αν είναι κάτι το οποίο σας απασχολεί ή νιώθετε ότι συχνά γίνεται πρόβλημα στις σχέσης σας μπορείτε πάντα να ζητήσετε βοήθεια ενός ψυχολόγου. Μέχρι τότε σκεφτείτε ποια είναι αυτά τα πράγματα που ήσασταν αρνητική, αν σας συμβαίνει το ίδιο στις προηγούμενες σχέσεις ή σε άλλες σχέσεις (π.χ. με την φίλη σας) και τι μπορεί να ευθύνεται για αυτό ή μήπως αφορούσε μόνο την σχέση που είχατε και δεν χρειάζεται να προβληματιστείτε.


*Η στήλη Ψtalk έχει περισσότερο συμβουλευτικό χαρακτήρα και δεν αντικαθιστά την Ψυχοθεραπεία ή οποιονδήποτε άλλο τρόπο παρέμβασης.

Στείλε και εσύ τον δικό σου προβληματισμό ανώνυμα και λάβε απάντηση από ειδικό ψυχικής υγείας εδώ

What do you think?

16 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψυχοσωματική καταπόνηση και ανοσοποιητικό σύστημα: η ανοσοκαταστολή ως μηχανισμός άμυνας.

Θάνατος και παιδική ηλικία.