in

Ψtalk:”Πώς να σταθώ στη δύσκολη στιγμή που βιώνει η φίλη μου;”

Απαντά η Ναταλία Παπακώστα, Ψυχολόγος

Πρόσφατα ο πατέρας της φίλης μου έπαθε εγκεφαλικό κι όπως φαίνεται θα είναι δύσκολος ο δρόμος προς την αποκατάσταση. Θέλω να μάθω πώς μπορώ να της σταθώ ουσιαστικά σε αυτή την δύσκολη στιγμή γιατί νιώθω πως ό,τι λέω είναι λάθος και λέω όλα τα κλισέ ανούσια πράγματα που ουσιαστικά δεν βοηθούν.

Ευχαριστώ πολύ.

Από την: Έφη


Αγαπητή μου Έφη,

Αρχικά σε ευχαριστώ πολύ που επικοινώνησες μαζί μας κι έθεσες τον προβληματισμό σου για ένα τέτοιο ζήτημα, που ομολογώ πως όλους μας μάς έχει προβληματίσει σε κάποια φάση στη ζωή μας κάτι αντίστοιχο. Το πως θα είμαστε παρόντες στη δυσκολία των δικών μας ανθρώπων.

Κατανοώ απόλυτα τον προβληματισμό και την αγωνία σου ως προς το ποια στάση και βοήθεια είναι η καταλληλότερη σε αυτή την πρόκληση που βιώνει ξαφνικά η φίλη σου στη ζωή της. Είναι συγκινητικό μάλιστα, κατά τη γνώμη μου, που όχι μόνο προβληματίζεσαι αλλά προέβης και σε ποιο ενεργούς τρόπους να βρεις λύσεις, όπως το να ζητήσεις τη γνώμη της ομάδας μας. Θέλω λοιπόν να σου πω, πως και μόνο αυτή η κινητοποίηση και η αγωνία, βροντοφωνάζουν το πόσο σημαντική φίλη είσαι και πόσο βοηθητικός είναι ο ρόλος σου.

Έφη μου, είναι αλήθεια πως όσο απροετοίμαστοι είναι οι άνθρωποι που βιώνουν ένα ξαφνικό πρόβλημα υγείας, άλλο τόσο απροετοίμαστοι είναι και οι γύρω τους, φίλοι, συγγενείς, συνάδελφοι. Επομένως, το ότι μέχρι στιγμής δεν ξέρεις πως να το διαχειριστείς και νιώθεις πως λες “κλισέ” πράγματα, είναι από μόνο του ένα δείγμα πως και εσύ, όπως και οι υπόλοιποι χρειάζεστε το χρόνο σας για να καταλάβετε πώς μπορείτε να συμβάλετε και να αντιμετωπίσετε αυτήν την νέα συνθήκη. Είναι πράγματι όλα καινούρια. Φόβοι αναδύονται σε όλους, αγωνία και σκέψεις για το μέλλον, τόσο για τα πρακτικά ζητήματα όσο και για τα συναισθηματικά. Είναι μια αλλαγή στις ισορροπίες και σε όσα γνωρίζατε μέχρι τώρα, οπότε η λέξη κλειδί για αυτή τη στιγμή είναι ο χρόνος. Θέλει χρόνο για να προσαρμοστεί ο κύκλος του ασθενή στα νέα δεδομένα της αποκατάστασης, στα νέα συναισθήματα και τους φόβους, το άγχος και την ανασφάλεια για το τι θα γίνει. Θέλει όμως χρόνο και για σένα, που είσαι η φίλη, και θέλεις να κατανοήσεις και εσύ τι έχει συμβεί και ποιες ακριβώς είναι οι ανάγκες της φίλης σου, ώστε να νιώθεις ότι είσαι σημαντική.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να θέσω το εξής ζήτημα ως προς “την βοήθειά” σου. Πολλές φορές όταν συμβαίνει κάτι οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν τι χρειάζονται για να νιώσουν ανακούφιση, πολλώ δε μάλλον δε γνωρίζουν πώς να ζητήσουν βοήθεια κατάλληλη για αυτούς. Οι φίλοι και οι σημαντικοί μας άνθρωποι συχνά βρίσκονται σε αυτήν την άβολη θέση του τι στάση να κρατήσουν, αφενός για να νιώθουν οι ίδιοι καλά με τον εαυτό τους και αφετέρου για να προσφέρουν έμπρακτα τη βοήθειά τους και την αγάπη τους. Η πρόθεσή σου να στηρίξεις τη φίλη σου, να είσαι εκεί, να αφουγκραστείς τι είναι καλό και ανακουφιστικό για εκείνη, ποια λόγια είναι χρήσιμα και ποια όχι, είναι από μόνη της η μεγαλύτερη βοήθεια και ένδειξη ότι τη στηρίζεις με τον τρόπο σου και είσαι πραγματικά παρούσα. Το γεγονός ότι μπορεί να μην έχεις βρει τις σωστές φράσεις, δε σημαίνει πως η φίλη σου δεν διαισθάνεται την πρόθεσή σου και το νοιάξιμό σου. Καταλαβαίνω πως μπορεί η αντίδρασή της σε όσα της λες να μην δείχνει πως έχει ανακουφιστεί άμεσα, ωστόσο και μόνο που είσαι εκεί και της μιλάς, μοιράζεστε μια στιγμή δύσκολη, αυτό από μόνο του είναι πολύ, πάρα πολύ σημαντικό.

Από την άλλη πλευρά καταλαβαίνω πως σε αυτή τη φάση είναι χρήσιμες κάποιες συμβουλές για να μην νιώθεις και εσύ ότι όσα λες είναι λάθος. Θα σου πρότεινα λοιπόν, να εστιάσεις στα εξής:

– Ποια είναι τα κύρια συναισθήματα της φίλης σου, ποιους φόβους βιώνει αυτήν την περίοδο, ποιες είναι οι αγωνίες της και ποιους ανθρώπους νιώθει πως έχει δίπλα της να τη στηρίξουν. Ρώτησέ την πώς αισθάνεται και τι θα χρειαζόταν ως προς τη συναισθηματική της ανακούφιση. Επίσης είναι πολύ σημαντικό να της μιλήσεις για την αγωνία σου, για το ότι δεν ξέρεις πώς να είσαι δίπλα της και τι χρειάζεται από σένα. Θα είναι μια πολύ βοηθητική συζήτηση και για τις δύο σας, αλλά και για τη φιλία σας. Πες της πως η αγωνία σου είναι να την ανακουφίσεις και φοβάσαι μην λες κάτι λάθος ή κλισέ που να τη θυμώνει. Μη φοβάσαι να μιλήσεις για τα συναισθήματά σου μαζί της, μπορεί να εκπλαγείς από το πόσο θα ξεκλειδώσει και την ίδια. Ακόμη όμως και αν δεν το κάνει εκείνη τη στιγμή, θα είσαι ήρεμη ότι εκφράστηκες.

– Ποια είναι τα πρακτικά ζητήματα που πρέπει να διαχειριστεί και ποιοι είναι δίπλα της σε αυτά; Δηλαδή, μπορείς να συζητήσεις μαζί της αν υπάρχει κάτι που θα χρειαστεί βοήθεια (π.χ. μπορεί να έχει αναλάβει περισσότερες δουλειές στο σπίτι ή να μην τρέφεται καλά, να μην προλαβαίνει να διεκπεραιώσει καθημερινά πράγματα ή να θέλει μια παρέα όταν έχει να πάει κάπου). Μπορείς δηλαδή, αν δεν βρίσκεις σωστά λόγια, να ρωτήσεις απλά “μπορώ να έρθω μαζί σου;” ή “η σκέψη μου είναι μαζί σου και θέλω να σε βοηθήσω έστω στα πρακτικά προβλήματα”.

– Ακόμα, θα μπορούσες απλά να περάσεις χρόνο μαζί της βοηθώντας την να περάσει καλά, να ξεχαστεί και να αντιληφθεί πως ένα αρνητικό γεγονός δε σημαίνει πως δεν μπορούν να συμβούν και κάποια θετικά ταυτόχρονα, έστω και για λίγη ώρα. Ίσως αυτό να είναι και ένα ταμπού-κλισέ. Νομίζουμε πως όταν μεγάλες δυσκολίες έρχονται στη ζωή μας, πρέπει να θρηνήσουμε ολοκληρωτικά, και να περιμένουμε με υπομονή πότε θα ξεπεραστούν για να ξαναχαρούμε κάτι. Όμως, η πραγματικότητα αποδεικνύει πως και τα δύο μπορούν να συνυπάρχουν ή τουλάχιστον να εναλλάσσονται τακτικά. Άλλωστε, ο μόνος τρόπος να αντέξουμε και αυτά τα δύσκολα είναι να μπορούμε να ελέγξουμε τη ζωή μας και να επιτρέπουμε να έρχονται και όμορφες στιγμές.

Τέλος, θα ήθελα να σου αναφέρω πως μια βοηθητική συμβουλή για τη φίλη σου θα ήταν να συζητήσει τις σκέψεις της με έναν ειδικό ψυχικής υγείας, καθώς σε τέτοια κομβικά σημεία της ζωής αναδύονται πολλά συναισθήματα και σκέψεις που είναι δύσκολο να διαχειριστεί κανείς μόνο με τους φίλους και συγγενείς του.

Αυτές είναι λοιπόν οι σκέψεις μου και ελπίζω να είναι μια καλή αρχή για να νιώσεις και εσύ με τη σειρά σου καλύτερα. Μην ξεχνάς να φροντίζεις και εσύ τον εαυτό σου και τις ανάγκες σου, διαφορετικά θα είναι πιο δύσκολο να προσφέρεις στη φίλη σου, αν εσύ η ίδια είσαι πιεσμένη και στεναχωρημένη.

Εύχομαι καλή και γρήγορη αποκατάσταση στον πατέρα της φίλης σου, δύναμη και ηρεμία σε εσάς τις δύο. Είστε τυχερές που έχετε αυτή τη φιλία, όπου καταλαβαίνω ότι υπάρχει αγάπη και συμπόνια. Είμαστε εδώ για ό,τι χρειαστείς.

What do you think?

13 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Οφέλη της υγιεινής διατροφής στην ψυχολογία

Φιλική σχέση με Νάρκισσο: Ποιες συμπεριφορές δείχνουν ότι σε εκμεταλλεύεται συναισθηματικά;