in

Ψtalk: “Πώς να διαχειριστώ το άγχος για τις Πανελλήνιες εξετάσεις;”

Απαντά η Μαριάννα Μαυρομάτη, Ψυχολόγος-Σύμβουλος

Καλησπέρα σας. Συγχαρητήρια αρχικά για τη δουλειά που κάνετε. Βρίσκομαι στη διαδικασία προετοιμασίας για τις πανελλήνιες. Ωστόσο διογκώνω πολύ στο μυαλό μου όλη αυτή τη διαδικασία και είναι πλέον έμμονη ιδέα σε καθημερινό επίπεδο. Στο κεφάλι μου κυριαρχεί ένας πανικός. Ακόμη και όταν κάθομαι να διαβάσω θα σταματήσω ασυναίσθητα το διάβασμα για να υπολογίσω τα κεφάλαια και να δω τελικά πως δεν είναι τόσο πολύ και ότι εντέλει θα βγουν μέχρι τον Μάρτιο, και πως πρέπει να διαβάσω έτσι και να κάνω αυτό και το άλλο ή ότι δεν διαβάζω όπως έχω στο μυαλό μου, ότι πρέπει και λέω κάθε μέρα από αύριο θα διαβάσω έτσι κτλ κτλ. Φαύλος κύκλος από σκέψεις κάθε μέρα. Και το αποτέλεσμα; Το προφανές. Διαβάζω 8 ώρες εκ των οποίων το ουσιαστικό και συγκεντρωμένο διάβασμα είναι το πολύ μια ώρα. Και το χειρότερο προφανώς ότι δεν μου μένει τίποτα απ’ όλα αυτά και κάθε φορά είμαι στο 0. Συνεχώς στο μυαλό μου σκέψεις και συνεχώς κάθομαι και σκέφτομαι: “τέλος με αυτές τις σκέψεις τώρα συγκεντρώνομαι” και συνέχεια κουράζεται το μυαλό μου με όλα αυτά. Γενικότερα όμως αποσπάται πολύ εύκολα η προσοχή μου και συνεχώς στο παρασκήνιο του μυαλού μου αναλύονται αλλά θέματα. Επηρεάζομαι πολύ από το πώς νιώθω και δεν αποδεσμεύομαι από πιθανά προβλήματα. Δεν μπορώ να επιβληθώ ότι τώρα διαβάζω, τέλος όλα τα άλλα. Αναλύω υπερβολικά πολύ όλα τα πράγματα κι όλη τη διαδικασία αντί απλά να κάτσω να διαβάσω! Αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί τώρα γιατί δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για διάβασμα χωρίς αποτέλεσμα…

Από τον/την:18


Αγαπητέ/ή 18,

καταρχάς να σε ευχαριστήσουμε για τα καλά σου λόγια αλλά κυρίως για ότι επικοινώνησες μαζί μας για να μοιραστείς κάτι που σε προβληματίζει αρκετά και να βοηθήσουμε όσο περισσότερο μπορούμε με τη σειρά μας.

Από τα όσα περιέγραψες φαίνεται πως βρίσκεσαι, όπως είπες και εσύ, σε μια κατάσταση πανικού λόγω των επερχόμενων πανελληνίων εξετάσεων. Αυτές τις μέρες μαθητές και γονείς κατακλύζονται από συναισθήματα άγχους, όπως είναι αναμενόμενο. Για τους περισσότερους μαθητές οι πανελλαδικές εξετάσεις φαντάζουν σαν ένα γεγονός άγνωστο, αγχωτικό, μέχρι και τρομακτικό.

Ας εστιάσουμε στο συναίσθημα του άγχους από το οποίο κιόλας προέρχεται αυτή η στρεσογόνα κατάσταση, η οποία στην ουσία περισσότερο δυσκολεύει τη μελέτη παρά τη διευκολύνει, αν κρίνουμε από το ότι η ουσιαστική  ώρα μελέτης περιορίζεται αρκετά όπως μας είπες. Το άγχος είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή ή σε μία απαιτητική κατάσταση που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Συνεπώς, καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι το άγχος από μόνο του που δημιουργεί δυσφορία αλλά η ένταση και η συχνότητα με την οποία το βιώνουμε. Είναι που το καθιστούν επιβλαβές για την υγεία μας αλλά και για τους στόχους που θέτουμε.

Αυτό που χρειάζεται επομένως να αλλάξει είναι η οπτική σου γύρω από το άγχος. Αρχικά να το αποδεχτείς σαν κάτι φυσιολογικό χωρίς να προσπαθήσεις να το αποφύγεις. Άλλωστε το συναίσθημα από μόνο του δεν είναι καταστροφικό αλλά η ιδέα που σχηματίζουμε γύρω από αυτό. Επομένως με σκέψεις: “Δεν θα τα καταφέρω, δεν θυμάμαι τίποτα, πρέπει οπωσδήποτε να περάσω αλλιώς δεν θα καταφέρω τίποτα “κοκ σίγουρα έχεις πετύχει να σε αγχώσεις ακόμη περισσότερο! Αυτό που χρειάζεται δεν είναι κάποια ιδιαίτερη τεχνική αλλά να αφιερώσεις λίγο χρόνο στο να κάνεις πιο θετικές σκέψεις και να εξετάσεις πιο απλά στο μυαλό σου την κατάσταση.

Μερικές συμβουλές και σκέψεις για το τι μπορείς να κάνεις όσο προετοιμάζεσαι για τις εξετάσεις είναι οι εξής:

Οργάνωσε τον χώρο και το γραφείο σου. Δεν υπάρχουν κανόνες ούτε συνταγές και δεν χρειάζεται να αλλάξεις τον τρόπο ζωής σου για τις εξετάσεις, αρκεί να σου υπενθυμίζεις το στόχο σου και τι διεκδικείς. Ο καθένας διαβάζει με το δικό του τρόπο. Βρες πώς νιώθεις πιο άνετα, τι σε βοηθάει στη συγκέντρωση και στη μελέτη σου κι ακολούθησε το

Κάνε διαλείμματα. Υπάρχει η άποψη ότι όσο περισσότερο διαβάσεις τόσο το καλύτερο. Οι έρευνες όμως δείχνουν ότι για να αποθηκεύσεις μακροπρόθεσμα την πληροφορία πρέπει να κάνεις παύσεις. Εννοείται φρόντισε το πρόγραμμα του ύπνου και της διατροφής σου τα οποία είναι βασικά σε περίοδο μελέτης.

Μοιράσου. Μίλα στους ανθρώπους σου  για όσα νιώθεις αυτόν τον καιρό. Όταν μοιραζόμαστε την δυσκολία μας και δεν απομονωνόμαστε, τα συναισθήματα και οι σκέψεις μας αποκτούν λιγότερη ένταση, σαν να μοιράζεσαι τις “σακούλες” που κρατάς από το σουπερμάρκετ με κάποιον. Μοιράσου το βάρος και αποδέξου την φροντίδα που σου δίνουν.

Διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων. Είναι ίσως σημαντικό εκ των προτέρων, να διερευνηθούν και εναλλακτικές επιλογές ή κατευθύνσεις σε περίπτωση που το αποτέλεσμα δεν είναι το επιθυμητό. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει ακόμη και ανακουφιστικά γνωρίζοντας ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι μέσω των οποίων μπορεί να πετύχεις τον στόχο σου, και να λειτουργήσουν καταλυτικά ως προς τη διαχείριση των αρνητικών συναισθημάτων που βιώνεις.

Κλείνοντας να θυμάσαι πως το άγχος είναι ο βοηθός σου για να μην τα παρατήσεις. Σε κινητοποιεί να προσπαθείς και να μην απομακρύνεσαι από αυτό που επιθυμείς. Εξάλλου, όλοι έχουμε άγχος όταν πρόκειται να πετύχουμε ένα στόχο μας και οδεύουμε προς ένα επίτευγμα. Αυτό που χρειάζεται είναι να αλλάξει η οπτική σου γύρω από το άγχος. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρεις να δεις το συναίσθημα αυτό ως κάτι χρήσιμο και θα μπορέσεις όχι μόνο να το διαχειριστείς αλλά να επωφεληθείς από αυτό.

Ελπίζω να σήκωσα λίγο από το βάρος σου με τα λόγια μου. Είμαστε στη διάθεσή σου για ό,τι χρειαστείς.


*Η στήλη Ψtalk έχει περισσότερο συμβουλευτικό χαρακτήρα και δεν αντικαθιστά την Ψυχοθεραπεία ή οποιονδήποτε άλλο τρόπο παρέμβασης.


Στείλε και εσύ τον δικό σου προβληματισμό ανώνυμα και λάβε απάντηση από ειδικό ψυχικής υγείας εδώ

What do you think?

10 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Αναρωτιέμαι πόσο αληθινά είναι τα πράγματα γύρω μου”

Ψtalk: “Νιώθω ότι δεν μπορώ να έχω εμπιστοσύνη στις φιλικές μου σχέσεις”