in

Ψtalk: “Μετά την σεξουαλική παρενόχληση στην παιδική ηλικία, όλα άλλαξαν για ‘μένα”

Απαντά η Κωνσταντίνα Σαμαρά, Ψυχολόγος MSc

Στην παιδική μου ηλικία είχα δεχθεί σεξουαλική παρενόχληση και όταν το συνειδητοποίησα ήμουν στην εφηβεία. Ήταν παρά πολύ δύσκολο για μένα. Δεν το έχω μοιραστεί με τους γονείς μου. Πέρασα δυο χρόνια αυτοκαταστροφής και κατάθλιψης ωστόσο σιγά σιγά το ξεπέρασα, σηκώθηκα στα πόδια μου, γνώρισα έναν υπέροχο άνθρωπο που με φροντίζει και με νοιάζεται πολύ! Το θέμα μου είναι ότι έχω πολύ έντονο πρόβλημα με την εμπιστοσύνη. Μπορεί κατά την διάρκεια της σεξουαλικής πράξης το αγόρι μου να πει κάτι που εγώ δεν θέλω να κάνει και από εκείνη την ώρα να βρίσκομαι σε άγχος ότι θα το κάνει και πώς θα το αποτρέψω. Γενικά έχω ένα μόνιμο άγχος και φόβο για τις κινήσεις των άλλων. Με βαραίνει πολύ όλο αυτό. Θέλω να αφεθώ, να ξεπεράσω τα τραύματά μου, να νιώσω ήρεμη. Γενικά σαν άτομο δεν δείχνω τι νιώθω τα κρατάω όλα μέσα μου και συνέχεια προσπαθώ να κάνω τους πιο κοντινούς μου ανθρώπους χαρούμενους γιατί έτσι πιστεύω ότι καλύπτω το δικό μου κενό. Ποτέ δεν μπορώ να είμαι 100% χαρούμενη. Συνέχεια όταν συζητάω σκέφτομαι κάτι άλλο εκείνη την ώρα, δεν είμαι ποτέ 100% εκεί που βρίσκεται το σώμα μου και το μυαλό σίγουρα δεν είναι σε καλύτερο μέρος. Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας.

Από την: Τουλίπα


Αγαπήτη Τουλίπα,

αρχικά, ευχαριστούμε που μοιράστηκες μαζί μας τις σκέψεις και τις ανησυχίες σου. Η σεξουαλική κακοποίηση αποτελεί ένα τραυματικό γεγονός το οποίο μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη μετατραυματικού στρες. Αρχικά, να εξηγήσουμε ότι σε κάθε αγχογόνο ερέθισμα ή απειλητική κατάσταση, ο εγκέφαλός μας, προκειμένου να διαφυλάξει τη σωματική μας ακεραιότητα, ενεργοποιεί τον μηχανισμό “φυγής ή πάλης”. Η μετατραυματική διαταραχή άγχους μπορεί να εμφανιστεί σε κάθε ηλικία. Τα συμπτώματα αρχίζουν συνήθως στο  διάστημα των 3 πρώτων μηνών μετά την έκθεση στο τραύμα, όποτε είναι φυσιολογικό να αντιμετώπιζες δυσκολίες και φόβους από μικρή ηλικία. Σίγουρα δεν μπορώ να γνωρίζω αν πάσχεις από διαταραχή μετατραυματικού άγχους, αλλά θα προσπαθήσω να σου δώσω κάποιες συμβουλές για να μειώσεις τον φόβο και το άγχος σου.

Είναι σημαντικό να γνωρίζεις ότι δεν πρέπει και ούτε είναι υποχρεωτικό να βασανίζεσαι για όλη σου την ζωή από το παιδικό σου τραύμα. Οι άνθρωποι έχουν μια εξαιρετικά μεγάλη αντοχή σε τραυματικά γεγονότα και έχουν τεράστια δύναμη και αντοχή στο να ξεπεράσουν τα αρνητικά τους βιώματα. Μπορεί ακόμα, να νιώθεις ότι η συναισθηματική βλάβη που έχεις υποστεί είναι ανεπανόρθωτη και ότι δεν θα έχεις μια φυσιολογική σεξουαλική ζωή. Στην παρούσα φάση να ξεκαθαρίσουμε ότι ποτέ δεν θα μπορέσεις να αλλάξεις το γεγονός που συνέβη στο παρελθόν σου, αλλά με την κατάλληλη υποστήριξη θα μπορέσεις να επεξεργαστείς τις εμπειρίες που έχεις ζήσει και να μειώσεις τις αρνητικές τους επιδράσεις. Είναι σύνηθες οι άνθρωποι που έχουν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση ως παιδιά να βασανίζονται από σκέψεις αναφορικά με το γεγονός και να νιώθουν ενοχές. Αυτό απορρέει από το γεγονός ότι τα παιδιά έχουν την τάση να αναλαμβάνουν την ευθύνη για γεγονότα τα οποία δεν ευθύνονται τα ίδια. Πολλές φορές βοηθάει τα θύματα μιας κακοποίησης να παρατηρούν παιδιά παρόμοιας ηλικίας με την δικιά τους, όταν είχαν βιώσει οι ίδιοι την τραυματική εμπειρία, για να μπορέσουν να καταλάβουν την ισχύ που μπορούν να  ασκούν οι ενήλικες στα παιδιά. Το παραπάνω θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι δεν έχεις καμία ευθύνη για ό, τι σου συνέβη και ότι υπάρχουν άλλοι άνθρωποι που έχουν βιώσει αντίστοιχες συμπεριφορές και ότι δεν είσαι μόνη σε όλο αυτό.

Είναι εξαιρετικά χρήσιμο να κατανοήσεις ότι δεν είσαι μόνη σε αυτή την εμπειρία και να νιώσεις ελεύθερη να μιλήσεις γι’ αυτό. Το να μοιραζόμαστε αυτό που αισθανόμαστε κι έχουμε βιώσει μας δίνει την δυνατότητα να νιώσουμε πιο ανάλαφροι. Αν δεν είσαι ακόμα έτοιμη να μιλήσεις στους δικούς σου ανθρώπους, αναζήτησε ένα ψυχολόγο που θα σε κάνει  να νιώθεις άνετα και να επεξεργαστείς αυτό που σου συνέβη. Θα σε βοηθήσει αρκετά στο να μπορέσεις να προχωρήσεις την ζωή σου. Δεν πρέπει να νιώθεις απογοήτευση που δεν έχεις καταφέρει πλήρως να το αφήσεις πίσω σου στηριζόμενη στις δικές σου δυνάμεις. Το πρώτο βήμα το έχεις ήδη κάνει με το να εμπιστευτείς και να μπεις σε μια ερωτική σχέση!

Είναι απόλυτο φυσιολογικό να αισθάνεσαι άγχος για παρόμοια περιστατικά με την συνθήκη που είχες βιώσει. Με βάση όλα τα παραπάνω σου προτείνω να μιλήσεις στο σύντροφό σου για το άγχος που αντιμετωπίζεις κατά την σεξουαλική πράξη. Δεν χρειάζεται να αναφέρεις λεπτομέρειες αν δεν νιώθεις ακόμα έτοιμη να μιλήσεις για την παρενόχληση που είχες δεχτεί. Μίλησέ του για ό τι δεν σε κάνει χαρούμενη και ευτυχισμένη στην σεξουαλική επαφή. Δεν πρέπει να ξεχνάς ότι ο έρωτας είναι συνεργατικός, πρέπει και οι δύο σύντροφοι να είναι ικανοποιημένοι. Εφόσον, μου αναφέρεις ότι είναι ένας αρκετά δοτικός και υποστηρικτικός απέναντι σου, είμαι σίγουρη ότι θα σε κατανοήσει. Μπορεί να αισθάνεσαι ότι αν εκφράσεις τα συναισθήματά σου και αυτά που νιώθεις τότε τα συναισθήματα θα σε κατακλύσουν.

Ο συγκεκριμένος φόβος μοιάζει λογικός, αλλά θέλω να γνωρίζεις ότι στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο, μόλις εκφράσεις με το κατάλληλο τρόπο όσα αισθάνεσαι, θα μπορέσεις να τα διαχειριστείς πιο εύκολα. Η διαδικασία εξωτερίκευσης θα σε βοηθήσει να βάλεις σε μια τάξη τα συναισθήματα σου και τις ανησυχίες σου. Το γεγονός ότι κάποιος σου έκανε κάτι παρά την θέληση σου δεν αποτελεί λόγο να συνεχίσεις να ανησυχείς για όλους και κυρίως σιωπηλά. Επίσης αν αποφασίσεις να μιλήσεις πιο ανοιχτά στο σύντροφό σου να θυμάσαι ότι δεν είσαι υποχρεωμένη να μιλήσεις για οτιδήποτε εσύ δεν είσαι έτοιμη για αυτό.

Θεωρώ,  ότι επειδή μιλάμε για κάτι αρκετά πιο περίπλοκο και δύσκολο που σε συντροφεύει χρόνια, θα σε βοηθούσε, όπως ανέφερα και προηγουμένως, μια ψυχοθεραπευτική συνεργασία, προκειμένου να μιλήσεις για ό τι σου συνέβη, για τα συναισθήματα αλλά και για να σε βοηθήσει για τα προβλήματα της καθημερινότητας. Μπορεί να σου φαίνεται δύσκολο να εμπιστευτείς κάτι τόσο προσωπικό σε ένα ξένο και να χρειάζεσαι αρκετό κουράγιο, αλλά παρότι σου φαίνεται περίεργο, πολλές φορές είναι πιο εύκολο να μοιραστούμε κάποια πράγματα με έναν ειδικό για τέτοιου είδους ζητήματα, που μας είναι άγνωστος, παρά με έναν φίλο. Σε περίπτωση που δεν έχεις απευθυνθεί ακόμα σε κάποιον ειδικό λόγω χρημάτων να σε ενημερώσω ότι υπάρχουν αρκετά εξειδικευμένα κέντρα που προσφέρουν συμβουλευτικές υπηρεσίες δωρεάν.

Τέλος, η πιο πρακτική συμβουλή που μπορώ να σου δώσω είναι μέσα στην μέρα να παίρνεις λίγο χρόνο για τον εαυτό σου, να πηγαίνεις μια βόλτα στην φύση, αν αυτό είναι εφικτό στο μέρος που μένεις, να γυμνάζεσαι, να κάνει λίγες ασκήσεις χαλάρωσης. Τα παραπάνω έχουν αποδειχτεί ότι μπορούν να φανούν ιδιαίτερα αποτελεσματικά στην χαλάρωση από τις δυσλειτουργικές και  στρεσογόνες σκέψεις. Προσπάθησε να βάλεις προτεραιότητες στα θέλω σου, αν σε βοηθάει κάνε μια λίστα με αυτά που θες να κατακτήσεις. Η αλλαγή της σκέψης πρέπει να γίνει βήμα- βήμα, για παράδειγμα θα μπορούσες να αρχίσεις να εκφράζεις τα θέλω σου πιο έντονα, να λες πιο συχνά όχι όταν αυτό είναι που σε εκφράζει. Μια βοηθητική τεχνική είναι να να γράψεις σε μικρές καρτούλες ή χαρτάκια την φοβική / άσχημη σκέψη και να την κουβαλάς μαζί σου κάνοντας ταυτόχρονα αυτό που θέλεις πραγματικά. Για παράδειγμα, δεν μπορώ να εκφράσω τα θέλω μου γιατί δεν θα με κατανοήσουν. Θα βάλεις το χαρτάκι στην τσάντα σου ή στην τσέπη σου και θα πας να μιλήσεις με το αγόρι σου, παρατήρησε τι πρόκειται να συμβεί.

Ποτέ δεν είναι αργά για να κάνουμε στροφή 180 μοιρών και να αλλάξουμε τις δυσλειτουργικές μας σκέψεις. Καταρχάς, είναι χρήσιμο να είμαστε ενήμεροι σχετικά με τις σκέψεις μας. Για παράδειγμα, αν μας αναστατώνει ένα γεγονός, βοηθάει να αποστασιοποιηθούμε από αυτό και ν α προσπαθήσουμε να εστιάσουμε στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε αυτό το γεγονός. Θα μας διαφωτίσει αρκετά αυτή η διαδικασία. Θυμήσου ότι δεν είναι απαραίτητο να κάνεις τους άλλους χαρούμενους, βάλε ως προτεραιότητα τις δικές σου προσωπικές ανάγκες. Δεν μπορούμε να κάνουμε τους άλλους πάντα χαρούμενους, δεν είναι δική σου ευθύνη αυτό. Επίσης, είναι ωφέλιμο να προσπαθήσουμε να αναδιαμορφώσουμε την κατάσταση. Αναλυτικότερα, μπορούμε να αναζητήσουμε εναλλακτικές εξηγήσεις, αντικειμενικές αποδείξεις και θετικές ερμηνείες, με σκοπό να επεκτείνουμε τη σκέψη μας. Τέλος, αυτό που θα κάνει μεγάλη διαφορά είναι το να αντικαταστήσουμε τους απόλυτους όρους που χρησιμοποιούμε.

Ελπίζω πραγματικά να πήρες δύναμη και να σε βοήθησε το παραπάνω. Μην ξεχνάς πόσο σημαντικό είναι να ζητάς βοήθεια αν την χρειάζεσαι. Είμαστε στην διάθεση σου για ό τι χρειαστείς.

What do you think?

13 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Υπάρχει περίπτωση στην προσπάθειά μου να βάλω όρια να νιώθω άσχημα;”

Η Παιγνιοθεραπεία σε Σεξουαλικά Κακοποιημένα Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας και η Σχέση με τους Γονεις