in

Ψtalk:”Έχω πέντε χρόνια κατάθλιψη και έχω κουραστεί πολύ”

Απαντά η Ειρήνη Παναγοπούλου, Κλινική Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

 Έχω πέντε χρόνια κατάθλιψη και έχω κουραστεί πολύ. Νιώθω ότι δεν υπάρχει διέξοδος. Το μόνο που καταφέρνω εδώ και καιρό είναι το να συντηρώ το σώμα μου και αυτό με πολύ κόπο.

Από την: Μαρία


Αγαπητή Μαρία,

Διαβάζοντας το μήνυμα σου αισθάνθηκα την ανάγκη σου να βρεις λύση! Θα ήθελα λοιπόν να σου πω πως υπάρχει διέξοδος χρησιμοποιώντας το σωστό “κλειδί”. Το “κλειδί” είναι η είσοδος σε μία θεραπευτική συμμαχία.

Δεν αναφέρεις αν βρίσκεσαι ήδη σε θεραπεία ή αν βρισκόσουν, αν λαμβάνεις φαρμακευτική αγωγή, επομένως προτείνω να συνδυάσεις την θεραπευτική συμμαχία μαζί με αγωγή, μιλώντας για τις σκέψεις και τα συναισθήματα σου. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, θα αποκτήσεις δεξιότητες για τους τρόπους με τους οποίους μπορείς να λύσεις τα θέματα που σε απασχολούν. Ό,τι κι αν συμβαίνει, όλα αντιμετωπίζονται. Κάθε περίπτωση, βέβαια, με διαφορετικό τρόπο. Η κατάθλιψη δεν μπορεί να υποχωρήσει χωρίς πολύπλευρη, συστηματική παρέμβαση.

Ειδικότερα:

-Η Γνωσιακή-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία αποτελεί την πλέον σύγχρονη, επιστημονικά τεκμηριωμένη και αποτελεσματική μορφή ψυχοθεραπείας- αποτελεί επί της ουσίας μια εκπαιδευτική διαδικασία κατά την οποία ο θεραπευτής έχει το ρόλο του “δασκάλου” και ο θεραπευόμενος το ρόλο του “μαθητή”. Η σχέση θεραπευτή και θεραπευόμενου είναι ισότιμη και συνεργατική. Στόχος είναι η όσο το δυνατόν αμεσότερη και πληρέστερη αντιμετώπιση της διαταραχής ή της δυσλειτουργίας του θεραπευόμενου, η ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της προσαρμοστικότητάς του στις στρεσογόνες καταστάσεις και η τόνωση της αυτοπεποίθησης-αυτοεκτίμησής του. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι επιδίωξη της Γνωσιακής-Συμπεριφορικής Ψυχοθεραπείας είναι να γίνει ο θεραπευόμενος “θεραπευτής του εαυτού του”.

Επιπλέον:

-Μην φοβάσαι να ζητάς βοήθεια, αντίθετα είναι ανθρώπινο και θα σε ανακουφίσει. Μερικοί άνθρωποι που θα μπορούσες να ζητήσεις βοήθεια τώρα είναι οι ακόλουθοι:

o Ένας καλός σου φίλος / φίλη,

o Ένας στενός σου συγγενής που εμπιστεύεσαι (γονιός, αδελφός, αδελφή, θείος, ξάδελφος κλπ),

o Ένας ψυχολόγος ή ένας ψυχίατρος που μπορεί να γνωρίζεις.

-Πάρε κάποια απόσταση από τα προβλήματά σου για λίγο. Πρέπει να θυμάσαι καλά ότι οι ιδέες μας και τα συναισθήματά μας είναι εντελώς διαφορετικά πράγματα από τις πράξεις μας.

– Εστιάσε σε ό,τι κάνεις καλά. Σίγουρα έχεις κάνει κάποια καλά πράγματα στην πορεία της ζωής σου. Επειδή, όμως, η κατάθλιψη θολώνει την κρίση μας, δίνετε υπερβολική έμφαση στα αρνητικά γεγονότα και ξεχνάτε τα θετικά. Σου προτείνω λοιπόν κάθε βράδυ να γράφεις σε ένα τετράδιο τρία πράγματα που κάνεις ή έκανες καλά.

-Η κατάθλιψη σου λέει ψέματα . Η κατάθλιψη έχει την τάση να κάνει άνοστα τα φαγητά που σου άρεσαν, κουραστικούς τους φίλους, βαρετή τη δουλειά που και μαύρη την πολύχρωμη ζωή. Ποια είναι όμως η αλήθεια; Τα χρώματα γύρω σου εξακολουθούν να υπάρχουν, τα φαγητά εξακολουθούν να είναι νόστιμα και οι φίλοι και η δουλειά σου είναι όπως τα θυμάσαι. Συνεπώς, να υπενθυμίζεις στον εαυτό σου πως όλα αυτά είναι ψέματα που επινοεί η κατάθλιψη και προσπαθεί να σε κάνει να τα πιστέψεις.

– Μια σωστή διατροφή μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην καλή σου διάθεση. Βάλε στη διατροφή σου άφθονα φρούτα, λαχανικά και προιόντα ολικής άλεσης. Μελέτες δείχνουν πως τα Ω3 λιπαρά και η βιταμίνη Β12 εξομαλύνουν τις ψυχολογικές μεταπτώσεις. Βιταμίνη Β12 μπορείς να βρεις στα θαλασσινά, τα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά, αλλά και σε συμπληρώματα διατροφής. Φάε τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες αλλά φτωχές σε λιπαρά – ολικής άλεσης όπως κινόα, βρώμη, μαύρο ρύζι, όσπρια όπως φακές, φασόλια, αρακά και ορισμένα λαχανικά όπως η γλυκοπατάτα.

-Μείωσε τον καφέ -Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η ελάττωση του καφέ βοηθάει στη ψυχολογία και τις διαταραχές ύπνου.

-Ξεκίνα γυμναστική. Συγκεκριμένα πήγαινε για περπάτημα με έναν φίλο σου. Θα νιώσεις καλύτερα με το σώμα σου, θα κοιμάσαι καλύτερα και θα φτιάξει η διάθεσή σου. Είναι σημαντικό να κάνεις κάτι που σου αρέσει. Είμαι σίγουρη πως υπάρχει κάτι που σου αρέσει!

Να θυμάσαι πως: η κατάθλιψη δεν είναι εύκολη δουλειά θα αγωνιστείς , πετυχαίνοντας σε ορισμένες προσπάθειες και αποτυχαίνοντας σε άλλες, παίρνοντας όμως κουράγιο από το γεγονός ότι δεν είσαι μόνη σου! Απαιτείται συνδυασμός ψυχοθεραπείας και φαρμακευτικής αγωγής. Χρειάζεται να την αντιμετωπίσεις! Τα χρώματα υπάρχουν γύρω σου, μένει μόνο να δεις καθαρά.

What do you think?

12 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Είμαι παραπάνω αγχώδης και θλιμμένη απ’ ότι χρειάζεται για τις συνθήκες ζωής μου”

Κατανοώντας την κατάθλιψη