in

Ψtalk: “Έχω κατάθλιψη εδώ και μήνες. Δεν μπορώ άλλο!”

Aπαντά η Στυλιανή Πιτσινή, Ψυχολόγος

Έχω κατάθλιψη εδώ και μήνες. Δεν μπορώ άλλο! Προσπαθώ να το παλέψω μόνος μου αλλά έχω κουραστεί. Ποιος μπορεί να με βοηθήσει να μου πει τι να κάνω;

Από τον: Τεό


Αγαπημένε Τεό,

Χαίρομαι που βρήκες τη δύναμη να επικοινωνήσεις μαζί μας και να αναζητήσεις βοήθεια για το πρόβλημα που σε απασχολεί. Διαβάζοντας το μήνυμά σου αισθάνομαι την ανάγκη σου να καταπολεμήσεις την κατάθλιψή σου.

Αναφέρεις ότι αυτή η κατάσταση σε απασχολεί κάποιους μήνες και φαντάζομαι πως έχει επηρεάσει την καθημερινότητά σου. Στην κατάθλιψη είναι έντονη η παρουσία της θλίψης, της αίσθησης του κενού ή της ευερέθιστης διάθεσης που συνοδεύεται από σωματικές και γνωστικές αλλαγές που επηρεάζουν σημαντικά την λειτουργικότητα του ατόμου. Η έντονη θλίψη και η μελαγχολία είναι επακόλουθα κάποιου ή κάποιων δυσάρεστων γεγονότων. Φυσικά, ένα δυσάρεστο γεγονός γίνεται αντιληπτό από τον καθένα με διαφορετικό τρόπο. Τι συνέβη, σε εσένα πριν από μήνες, και άρχισες να έχεις αυτά τα αρνητικά συναισθήματα;

Επιπλέον, στην κατάθλιψη παρατηρείται μειωμένο ενδιαφέρον ή ικανοποίηση σχεδόν σε όλες τις δραστηριότητες σε καθημερινή βάση, καθώς και έλλειψη όρεξης. Έχεις παρατηρήσει μειωμένο ενδιαφέρον για δραστηριότητες που στο παρελθόν σου άρεσαν; Έχουν αλλάξει οι διατροφικές σου συνήθειες, παρατηρείς αλλαγές στον ύπνο σου (αϋπνία ή υπερυπνία); Σε μια τέτοια κατάσταση, εμφανές είναι και το αίσθημα κόπωσης ή η έλλειψη ενέργειας και η δυσκολία συγκέντρωσης ενώ δεν λείπουν τα αισθήματα αναξιότητας και υπερβολικής ενοχής.

Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι έχεις προσπαθήσει να το παλέψεις μόνος σου, αλλά για να «ξεφύγεις από αυτό τον μαύρο κύκλο» χρειάζεσαι ένα σύμμαχο. Έχεις σκεφτεί να απευθυνθείς σε κάποιο ειδικό ψυχικής υγείας; Μη διστάσεις, όσο δύσκολο και αν σου φαίνεται, να μιλήσεις, να μιλήσεις ανοιχτά. Χρειάζεσαι έναν σύμμαχο που θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου και το πώς το ένα επηρεάζει το άλλο. Να συνειδητοποιήσεις τις αρνητικές σκέψεις που κάνεις για τον εαυτό σου, τον κόσμο και το μέλλον, προκειμένου να έρθεις σε επαφή με τις βαθύτερες πεποιθήσεις σου και θα σε βοηθήσει να βρεις εναλλακτικές.

Συγκεκριμένα, θα μπορούσες να δοκιμάσεις την Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία, η οποία έχει φανεί αποτελεσματική στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης. Πρόκειται για μια θεραπευτική συμμαχία, η οποία δίνει σημασία στην ενεργό συμμετοχή του θεραπευόμενου και τον συνεργατικό εμπειρισμό. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μια εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία επιδιώκει να διδάξει τον θεραπευόμενο πώς να γίνει ο θεραπευτής του εαυτού του. Είναι σχετικά σύντομη και χρησιμοποιεί αρκετές τεχνικές που στόχο έχουν να αλλάξουν τον τρόπο σκέψης, την διάθεση και την συμπεριφορά. Η θεραπεία θα σου δώσει την δυνατότητα να αποκτήσεις δεξιότητες οι οποίες θα σε βοηθήσουν να λύσεις τα θέματα που σε ταλαιπωρούν. Σε κάποιες περιπτώσεις, ίσως χρειαστεί και φαρμακευτική αγωγή. Η κατάθλιψη, δυστυχώς, δεν είναι «ένα σύννεφο που φεύγει μετά την μπόρα», αλλά μια συστηματική παρέμβαση μπορεί να είναι αποτελεσματική.

Πιθανότατα, να έχεις απομακρυνθεί από τους δικούς σου ανθρώπους και τους φίλους σου. Μη τους απομακρύνεις, επίτρεψέ τους να σε βοηθήσουν. Δοκίμασε να τους μιλήσεις για ό,τι σε απασχολεί, ίσως ανακουφιστείς. Λίγοι καλοί φίλοι μπορούν να σου δείξουν την «φωτεινή πλευρά της ζωής».

Επιπλέον, προσπάθησε να θυμηθείς πράγματα και δραστηριότητες που σου άρεσαν στο παρελθόν, σου κινούσαν το ενδιαφέρον και σε γέμιζαν. Ίσως στην αρχή σου φαίνεται δύσκολο να ασχοληθείς με κάποιο χόμπι ή ακόμα και να πας μία βόλτα, αλλά δοκίμασέ τα. Θα νιώσεις καλύτερα. Η αποφυγή διατηρεί το μειωμένο ενδιαφέρον και τα αισθήματα αναξιότητας. Σπάσε, λοιπόν, αυτόν το φαύλο κύκλο! Μπορείς να ξεκινήσεις με απλά πράγματα ή πράγματα στα οποία ξέρεις ότι είσαι καλός. Σίγουρα υπάρχουν, αλλά λόγω της συναισθηματικής σου κατάστασης επικεντρώνεσαι στα αρνητικά. Γιατί δεν δοκιμάζεις να φτιάξεις ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα με κάποιες δραστηριότητες που σου άρεσαν; Θα σε παρακινήσει να ξεκινήσεις έστω και κάτι μικρό.

Τι θα έλεγες να ακολουθήσεις μια σωστή διατροφή; Φυσικά, δεν υπάρχει κάποια τροφή που να αντιμετωπίζει την κατάθλιψη, αλλά μια υγιεινή διατροφή μπορεί να αποτελεί μέρος ενός γενικού σχεδίου θεραπείας. Επίλεξε τρόφιμα που περιέχουν Ω3 λιπαρά οξέα, βιταμίνη Β12 και πρωτεΐνες. Τα Ω3 λιπαρά οξέα συμβάλλουν στην υγεία του εγκεφάλου ενισχύοντας τις συνδέσεις μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων, ενώ οι πρωτεΐνες παρέχουν αμινοξέα που συμβάλλουν στη δημιουργία νευροδιαβιβαστών. Τα υγιή επίπεδα νευροδιαβιβαστών είναι ζωτικής σημασίας για μια καλή διάθεση. Τέλος, η βιταμίνη Β12 παράγει χημικές ουσίες που ρυθμίζουν τη διάθεση. Το ψάρι, τα φασόλια, οι ξηροί καρποί, το κόκκινο κρέας, και οι σπόροι, είναι τρόφιμα πλούσια σε αυτά τα συστατικά.  Μάλιστα, οι σπόροι κολοκύθας αυξάνουν την τρυπτοφάνη (αμινοξύ) που είναι απαραίτητη για την παραγωγή της σεροτονίνης (χημική ουσία του εγκεφάλου), η οποία ρυθμίζει την διάθεσή μας. Προσπάθησε να αποφύγεις τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και υδατάνθρακες, διότι τα σάκχαρα στο αίμα οδηγούν σε υψηλή κόπωση και κακή διάθεση. Υδατάνθρακες, ζάχαρη, άμυλα, τηγανητά φαγητά και το αλκοόλ μπορεί να επιδεινώσουν την κατάθλιψη.

Καθώς ο ύπνος επηρεάζεται αρκετά στη κατάθλιψη, ίσως σε βοηθούσε να ορίσεις συγκεκριμένες ώρες που θα κοιμάσαι και θα σηκώνεσαι κάθε μέρα. Απόφυγε να περνάς πολλές ώρες στο κρεβάτι και χρησιμοποίησέ το μόνο για τον ύπνο και το σεξ. Δοκίμασε τεχνικές χαλάρωσης πριν κοιμηθείς και μείωσε την καφεΐνη. Τέλος, δοκίμασε την γυμναστική. Δεν χρειάζεται να πας σε γυμναστήριο, ούτε να κάνεις υπερβολική άσκηση, ιδίως και αν δεν είσαι λάτρης της γυμναστικής. Αρκεί να περπατήσεις το τετράγωνο του σπιτιού σου ή μια μικρή βόλτα με ένα φίλο. Διάλεξε μία άσκηση που απολαμβάνεις και προσπάθησε με το πέρασμα του χρόνου να την εντάξεις όλο και περισσότερο στο πρόγραμμά σου. Θα κοιμηθείς καλύτερα και θα ενισχυθεί η διάθεση σου.

Βάλε μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους. Μην απογοητευτείς αν δεν τους επιτύχεις στην αρχή. Χρειάζεται χρόνο και υπομονή. Η προσπάθεια μετράει στο τέλος. Η επόμενη μέρα θα είναι καλύτερη! Ακόμα και μία μικρή θετική αλλαγή στη διάθεσή σου θα σου δώσει κίνητρο να εμπλακείς με καθημερινές ασχολίες. Για αρχή χρειάζεται να πάρεις την απόφαση να απευθυνθείς σε έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Όλα θα πάρουν το δόμο τους και στο τέλος θα βγεις εσύ νικητής. Άλλωστε, κάθε πρόβλημα δεν έχει και μία τουλάχιστον λύση;!

What do you think?

14 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Κλεπτομανία

Ψtalk:”Έχω απίστευτο άγχος με τα επαγγελματικά μου”