in

Ψtalk: “Εξαιτίας του άγχους έχω πολλά ψυχοσωματικά συμπτώματα”

Απαντά η Ιωάννα Σεπιάδου, Ψυχολόγος MSc

Το άγχος μου έχει πολλά ψυχοσωματικά συμπτώματα. Πηγαίνω ψυχολόγο αλλά δεν νιώθω ότι μπορώ να το αντιμετωπίσω. Δεν νιώθω ούτε μια στιγμή της ημέρας ήρεμη πραγματικά. Τι μπορώ να κάνω;

Από την: Άρτεμις


Αγαπητή Άρτεμις,

σε ευχαριστούμε πολύ για την εμπιστοσύνη που μας έδειξες και το θάρρος να μοιραστείς μαζί μας την ιστορία σου. Διάβασα με προσοχή τα λόγια σου και κατανοώ πραγματικά τις δυσκολίες που σου δημιουργεί το άγχος και τη δυσφορία που βιώνεις καθημερινά.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά. Οι περισσότεροι άνθρωποι, αν όχι όλοι, βιώνουν άγχος κάποια στιγμή στη ζωή τους, άλλοι σε μεγαλύτερο βαθμό και άλλοι σε μικρότερο. Ο βαθμός που το άγχος μπορεί να επηρεάσει τον κάθε άνθρωπο εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Συνήθως προηγείται κάποιο γεγονός, το οποίο σε συνδυασμό με την προσωπικότητα του κάθε ατόμου, μπορεί να πυροδοτήσει μία περίοδο έντονου άγχους. Όπως έχεις αντιληφθεί ορθά και η ίδια, πίσω από τα περισσότερα ψυχοσωματικά συμπτώματα κρύβεται το παρατεταμένο και χρόνιο άγχος. Όταν το άγχος δεν εκτονώνεται, τότε σωματοποιείται. Ουσιαστικά πρόκειται για μία αντανακλαστική αντίδραση επιβίωσης σε μία κατάσταση απειλής. Σε βιολογικό επίπεδο, απελευθερώνονται ουσίες, όπως η κορτιζόλη, που δεν αξιοποιούνται από τον οργανισμό. Τα συχνότερα ψυχοσωματικά συμπτώματα περιλαμβάνουν συμπτώματα από το γαστρεντερικό σύστημα (π.χ. πόνο στο στομάχι, ναυτία κ.α.), πονοκέφαλο, αίσθημα κόπωσης/έλλειψη ενέργειας, αίσθημα δύσπνοιας, θωρακικό άλγος, μυϊκούς πόνους, διαταραχές ύπνου, διαταραχές εμμήνου ρύσεως, μειωμένη σεξουαλική διάθεση, ταχυπαλμίες ή αίσθημα παλμών και αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Σε γενικές γραμμές, εάν ένα όργανο του σώματος είναι ήδη καταπονημένο θα εμφανίσει πρώτο τα συμπτώματα της σωματοποίησης. Σε εσένα Άρτεμις με ποιον τρόπο εκδηλώνεται; Ποια συμπτώματα είναι αυτά που σε ταλαιπωρούν σωματικά;

Τι μπορείς να κάνεις για να διώξεις το άγχος από τη ζωή σου ή να το μειώσεις και να νιώσεις πιο ήρεμη μέσα σου; Το να απομακρύνουμε το άγχος από τη ζωή μας δεν είναι εύκολο, αλλά υπάρχουν κάποιοι τρόποι που μπορούν να μας βοηθήσουν. Αρχικά, Άρτεμις, αναρωτιέμαι εάν προηγήθηκε κάποιο γεγονός στη ζωή σου που είχε καθοριστική σημασία στο πώς νιώθεις τώρα. Ποιες σκέψεις περνούν από το μυαλό σου και δεν σε αφήνουν να νιώσεις ήρεμη μέσα σου; Μπορείς να δοκιμάσεις να καταγράψεις αυτές τις σκέψεις σε ένα ημερολόγιο, καθώς και τη συχνότητα με την οποία εμφανίζεται η κάθε μία. Αυτό θα σε βοηθήσει αργότερα να αναλογιστείς το πόσο ρεαλιστικές είναι αυτές οι σκέψεις και σιγά σιγά να τις αλλάξεις. Είναι σημαντικό να βρεθεί η βαθύτερη και εξατομικευμένη αιτία πίσω από αυτό το άγχος, ώστε να μπορέσουμε να το διαχειριστούμε και να το αντιμετωπίσουμε. Από εκεί και πέρα υπάρχουν διάφοροι τρόποι που μπορούν να μας βοηθήσουν, όπως:

  • Να μειώσουμε όσο μπορούμε τις αγχογόνες πηγές στη ζωή μας. Για παράδειγμα, δεν χρειάζεται να αναλαμβάνουμε περισσότερες υποχρεώσεις από αυτές που μπορούμε να φέρουμε εις πέρας.
  • Να δοκιμάσουμε διάφορες μεθόδους χαλάρωσης (π.χ. διαφραγματική αναπνοή, γιόγκα, χαλαρωτική μουσική).
  • Να υιοθετήσουμε ένα πρόγραμμα σταθερού ύπνου.
  • Να ακολουθήσουμε μία υγιεινή διατροφή που να περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.
  • Να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας τη σωματική άσκηση.
  • Να αυξήσουμε τις ευκαιρίες για διασκέδαση και τις συναναστροφές μας με τους φίλους και την οικογένεια.
  • Να βρούμε κάποιο χόμπυ, μία ασχολία στον ελεύθερο χρόνο μας, ώστε να απασχολείται το μυαλό μας και να αποφύγουμε τις συνεχόμενες αρνητικές σκέψεις.

Το πρώτο και πιο σημαντικό βήμα για τη διαχείριση του άγχους είναι να κατανοήσουμε ότι το βιώνουμε και να προσπαθήσουμε ενεργά να το αντιμετωπίσουμε. Χαίρομαι πολύ, Άρτεμις, που βλέπω ότι εσύ ήδη το έχεις κάνει αυτό το βήμα. Αυτό από μόνο του είναι πολύ αισιόδοξο για την πορεία. Είναι πολύ ενθαρρυντικό και θετικό το γεγονός ότι έχεις απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας. Η ψυχοθεραπεία και η συμβουλευτική σε συνδυασμό με την τροποποίηση του τρόπου ζωής προτείνονται για την αντιμετώπιση του άγχους. Είναι σημαντικό να συνεχίσεις τις επισκέψεις στον ψυχολόγο, καθώς μακροπρόθεσμα θα σε βοηθήσουν πολύ. Όσο ανοίγεσαι και συζητάς αυτά που σε απασχολούν, τόσο πιο κοντά θα είσαι στο να βρεθεί η ρίζα του προβλήματος και συνακόλουθα η λύση του. Αυτό που θα ήθελα να πω εδώ είναι ότι η σχέση που αναπτύσσεται με τον θεραπευτή καθίσταται πολύ σημαντική για τη διαχείριση κάποιου θέματος. Πρέπει να υπάρχει εμπιστοσύνη ανάμεσα στον θεραπευτή και στον θεραπευόμενο και ο θεραπευόμενος να έχει την αίσθηση ότι μπορεί και θέλει να ανοιχτεί ελεύθερα. Όπως δεν ταιριάζουμε με κάθε άλλον άνθρωπο, έτσι μπορεί να μην ταιριάξουμε και με τον κάθε θεραπευτή. Ακόμη και αν νιώσεις ότι δεν ταιριάζεις τόσο με το συγκεκριμένο ψυχολόγο, μπορείς να επισκεφτείς και κάποιον άλλον ειδικό ψυχικής υγείας.

Αγαπητή Άρτεμις, θα ήθελα απλά να έχεις στο μυαλό σου ότι είναι μια δύσκολη περίοδος που σύντομα θα τελειώσει. Θα καταφέρεις όχι μόνο να βγεις από αυτή, αλλά και να βγεις πολύ πιο δυνατή. Η δύναμη αυτή θα ομορφύνει τη ζωή σου, όπως ομορφαίνει το τοπίο το ουράνιο τόξο που βγαίνει μετά τη βροχή. Πρέπει απλά να πιστέψεις στον εαυτό σου και τότε θα αρχίσεις να νιώθεις μέσα σου την ηρεμία που ζητάς.

Ελπίζω οι σκέψεις μου να σε βοηθήσουν και σύντομα να έρθουν στη ζωή σου οι όμορφες μέρες! Είμαστε εδώ για οτιδήποτε μας χρειαστείς.

What do you think?

10 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk:”Τι μπορούμε να κάνουμε αν γνωρίζουμε ότι κάποιος αυτοτραυματίζεται;”

Ψtalk: “Η καθηγήτρια στο φροντιστήριο μου ασκούσε ψυχολογική βία”