in

Ψtalk: “Εδώ κι αρκετούς μήνες βιώνω συνεχώς άγχος εξαιτίας των Πανελληνίων”

Απαντά η Ειρήνη Σαρρή, Ψυχολόγος

Καλησπέρα. Eδώ και αρκετούς μήνες, από τα Χριστούγεννα περίπου, βιώνω συνεχόμενο άγχος εξαιτίας των πανελληνίων το οποίο έχει ως αποτέλεσμα να επηρεάζεται η σωματική μου υγεία. Για παράδειγμα έχω ταχυπαλμία, πόνο στο στήθος, σφίξιμο στο λαιμό και μούδιασμα στο χέρι. Τα συμπτώματα ήταν πολύ έντονα στην αρχή στην συνέχεια όμως με τη βοήθεια ομοιοπαθητικής ελαττώθηκαν. Πίστευα ότι με το τέλος των πανελληνίων όλο αυτό θα ερχόταν σε ένα τέλος αλλά ενώ έχω ξεπεράσει πολλούς φόβους (π.χ να βγω έξω με φίλους, να κοιμηθώ εκτός σπιτιού) σήμερα είχα πάλι ταχυκαρδία χωρίς κάποιο ιδιαίτερο λόγο. Το μόνο που συνέβη είναι ότι είδα ένα όνειρο σχετικά με τις πανελλήνιες. Θα χαρώ πολύ να ακούσω τη γνώμη σας

Από την: Ελένη


Γεια σου Ελένη,

Σε ευχαριστώ που θέλησες να μοιραστείς μαζί μας τον προβληματισμό σου και το πώς σε έχει επηρεάσει.

Η αλήθεια είναι πως οι πανελλήνιες από μόνες τους σαν διαδικασία είναι μία στρεσογόνα κατάσταση. Στην ουσία αποτελεί την επιτομή χρόνιας προσπάθειας και πορείας του εφήβου για να περάσει στην ενήλικη ζωή. Πρακτικά είναι μία δύσκολη διαδικασία από την οποία ο μαθητής θα περάσει από διαφορετικά συναισθηματικά στάδια και η συναισθηματική φόρτιση η οποία έχει διαφορετικές ψυχολογικές διακυμάνσεις στον έφηβο μεγαλώνει. Μεγαλώνει ακριβώς γιατί  νιώθει ότι κρίνεται από τις πανελλήνιες η ζωή και το μέλλον του, στην προσπάθεια να πετύχει τον στόχο του. Φυσικά ο στόχος αυτός έχει να κάνει είτε με την προσωπική επιθυμία και εκπλήρωση του μαθητή για να εξελιχθεί επαγγελματικά είτε γιατί πιέζεται από το οικογενειακό περιβάλλον.

Το σημαντικό είναι να μπορέσει να γίνει διάκριση της πραγματικής αιτίας του φόβου, που με την σειρά του οδηγεί σε σωματικές αντιδράσεις (πχ ελλιπής προετοιμασία διαβάσματος, αποτυχία παρελθόντος, πίεση γονεϊκού περιβάλλοντος) προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αντιμετώπισής του.

Έτσι όπως το αναφέρεις, το σώμα σου έκανε ξεσπάσματα λόγω του υπερβολικού άγχους αλλά βάσει και των συμπτωμάτων που ανέφερες ότι βίωνες, μπορεί να πέρασες και κάποιες κρίσεις πανικού. Θα σου αναφέρω κάποια πράγματα αναφορικά με αυτό, να δεις και εσύ αν βρίσκεις κάποια κοινά χαρακτηριστικά.

Η κρίση πανικού, αποτελεί ένα διακριτό επεισόδιο κατά το οποίο το άτομο κατακλύζεται από έντονο άγχος που φτάνει σε επίπεδα τρόμου-φόβου. Πραγματοποιείται ξαφνικά “από το πουθενά” και κορυφώνεται εντός 10 λεπτών. Σε αυτήν την περίπτωση το άτομο πρέπει να βιώνει τουλάχιστον 4 (ή και παραπάνω), συμπτώματα

  • Αύξηση καρδιακού ρυθμού
  • Τρέμουλο
  • Εφίδρωση
  • Πλάκωμα ή πόνος στο στήθος
  • Αίσθημα λαχανιάσματος
  • Αίσθημα πνιγμού
  • Ναυτία ή κοιλιακές ενοχλήσεις
  • Τάση λιποθυμίας-αστάθειας-ζάλη
  • Αίσθημα μουδιάσματος ή μυρμηγκιάσματος
  •  Ρίγη ή αίσθημα ζέστης
  • Φόβος τρέλας ή απώλειας ελέγχου
  • Αποπροσωποποίηση ή αποπραγματοποίηση
  • Φόβος θανάτου

Αν οι κρίσεις είναι επαναλαμβανόμενες και συμβαίνουν σε στιγμή ηρεμίας του ατόμου ή σε καταστάσεις άγχους (τουλάχιστον για 1 μήνα ή παραπάνω), τότε θεωρείται ότι έχει προσβληθεί από διαταραχή πανικού.

Επιπλέον το γεγονός του ονείρου που ανέφερες ότι σου θύμισε την στρεσογόνα κατάσταση που βίωσες και σε σχέση με το πόσο ζωντανό ήταν, στο όνειρο το σώμα “θυμάται”, οπότε ήταν σαν να αναβίωνες την εμπειρία των πανελληνίων.

Φαίνεται να μην έχεις ξεπεράσει την περίοδο των εξετάσεων και το πώς την βίωσες.

Αυτό που θα σου πρότεινα είναι να απευθυνθείς σε κάποιον ψυχοθεραπευτή και καλύτερα με ειδίκευση στην γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία ώστε να μπορέσεις να βρεις ακριβώς και σε βάθος τι είναι αυτό που σε επηρεάζει (την πηγή), καθώς και γιατί συνεχίζεται αυτή η ανησυχία και σωματοποιείται ακόμα και μετά τις πανελλήνιες.

Θα βοηθηθείς για να είσαι σε θέση να ελέγχεις καλύτερα τις αρνητικές σκέψεις και το άγχος σου, με αποτέλεσμα να μην εμφανίζεις τόσο έντονα σωματικά συμπτώματα.  Μέσα από μία ευρεία γκάμα τεχνικών θα σε βοηθήσει να βρεις τον εαυτό σου και να ελέγχεις περισσότερο τις σκέψεις σου, που με τις σειρά τους ξεσπάνε στο σώμα σου. Θα μάθεις την διαφραγματική αναπνοή, που θα σε βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό κάθε φορά που θα νιώθεις πιεσμένη ή όταν θα εντείνονται οι αρνητικές σου σκέψεις.

Οτιδήποτε επιπλέον χρειαστείς είμαστε στην διάθεση σου

What do you think?

18 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Έχω συνεχώς στο μυαλό μου ότι έχω πρόβλημα υγείας”

Ψtalk: “Έχω ψευδαισθήσεις ότι στο ίδιο μου το σπίτι υπάρχει κάμερα”