in

Ψtalk: “Είμαι στην Β’ λυκείου και νιώθω μεγάλο άγχος για τις πανελλήνιες”

Απαντά η Τζωρτζίνα Φύτρου, Ψυχολόγος

Παω 2α λυκείου. Κάνω προετοιμασία για πανελληνιεσ Σε αρχικό στάδιο Πολλές φορές νιώθω ότι δεν είμαι παραγωγική νιώθω ότι δεν ξέρω τίποτα και ότι θα αποτύχω συγκρίνω τον εαυτό μου με άλλους και κάνω κακές σκέψεις.

Από τον/την:anonimi


Προς anonimi,

αρχικά σε ευχαριστώ πολύ για το μήνυμα σου. Μοιράζεσαι μαζί μου, αλλά και με όλους τους αναγνώστες μας μια προσωπική σου δυσκολία, που όμως είναι κοινή σε κάθε υποψήφιο στις Πανελλήνιες. Έτσι, μαζί με εσένα, δίνεις την ευκαιρία και σε άλλα άτομα να βοηθηθούν, κάτι που είναι πολύ σημαντικό.

Δυστυχώς στην ελληνική κοινωνία η πλειοψηφία των μαθητών καλούνται να υπηρετήσουν τον θεσμό των Πανελληνίων, αφού είναι ένας τρόπος να εξασφαλίσουν το εισιτήριο για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Έτσι, το σχολείο και το φροντιστήριο καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητας και πολλές φορές δεν μένει επαρκής προσωπικός χρόνος. Οι εξετάσεις αποτελούν μια διαδικασία-πρόκληση, αφού σε ψυχικό και σωματικό επίπεδο δοκιμάζονται οι αντοχές των μαθητών.

Από το κείμενο σου καταλαβαίνω πως είσαι φορτισμένη συναισθηματικά όπως είναι πολύ λογικό, ως μέρος αυτής της διαδικασίας. Βιώνεις άγχος για την απόδοση σου, καθώς ενδιαφέρεσαι πολύ για το αποτέλεσμα που θα φέρεις. Έχεις στόχο και φιλοδοξία και η ανησυχία που νιώθεις είναι αναμενόμενη. Επίσης, είναι στην ανθρώπινη τάση μας να συγκρινόμαστε με τους άλλους, ως μέτρο αξιολόγησης του εαυτού μας. Όμως, διαισθάνομαι πως το άγχος σου είναι αρκετό, είναι δηλαδή παραπάνω από το μέτρο που το κάνει παραγωγικό, και γίνεται δυσλειτουργικό για εσένα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι υπάρχει ένα “καλό” άγχος που μας κινητοποιεί και ένα “κακό” άγχος που μας μουδιάζει. Το άγχος σου να πετύχεις είναι έντονο και επηρεάζει τις σκέψεις σου, για σένα, τους άλλους και το μέλλον, και συνεπώς τα συναισθήματα σου. Πιθανόν να επηρεάζεται και η συμπεριφορά σου, είτε μεγιστοποιώντας την προσπάθεια είτε αποφεύγοντας σε μια μορφή παραίτησης. Σε κάθε περίπτωση, το αίσθημα του άγχους αυξάνεται και δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος.

Αυτό που μπορώ να σου προτείνω είναι να προσπαθήσεις να εντοπίσεις ποιος είναι ο μεγαλύτερος σου φόβος και ποιο είναι το χειρότερο πράγμα που μπορεί να συμβεί. Τώρα αναλογίσου ποιο είναι το καλύτερο σενάριο και ύστερα ποιο είναι το πιο πιθανό να συμβεί. Αυτό θα σε βοηθήσει να δεις πιο ρεαλιστικά, αλλά και ανοιχτά το θέμα και να μετριάσει ίσως τα αρνητικά σου συναισθήματα. Φαντάζομαι πως τώρα έχεις έναν μοναδικό στόχο και η επίτευξη αυτού είναι καθοριστικής σημασίας για εσένα. Όμως αναλογίσου γιατί αυτό είναι τόσο σημαντικό για εσένα. Θέλεις να σπουδάσεις μια συγκεκριμένη επιστήμη, να εξασκήσεις ένα συγκεκριμένο επάγγελμα, να ζήσεις την φοιτητική ζωή ή να αποδείξεις στους άλλους ότι τα κατάφερες; Όποιο κι αν είναι να θυμάσαι πάντα πως υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι για να προσεγγίσεις έναν στόχο.

Παράλληλα, υπάρχουν πρακτικοί τρόποι να αντιμετωπίσεις μόνη σου το στρες που βιώνεις. Για παράδειγμα, ο ποιοτικός και συνεπής ύπνος, ο προσωπικός χρόνος με τον εαυτό σου, μια βόλτα με φίλους, ένα ζεστό μπάνιο μπορούν να κάνουν το μυαλό σου να ηρεμήσει. Σίγουρα εσύ μπορείς να βρεις και άλλους τρόπους που θα κάνουν νόημα για εσένα και θα σε γεμίζουν συναισθηματικά.

Πάνω από όλα, θα ήθελα να θυμάσαι πως η αξία σου σαν άνθρωπος δεν κρίνεται από μια στιγμή και δεν θα καθορίσει αυτό την ζωή σου. Σκέψου πως, όπως συμβαίνει με όλα στην ζωή, πέρα από την ατομική προσπάθεια που εσύ καταβάλεις, υπάρχουν και οι εξωτερικοί παράγοντες που επηρεάζουν τα γεγονότα, οι οποίοι δεν είναι υπό τον έλεγχο σου.

Αν παρόλα αυτά, το άγχος σου παραμένει και νιώθεις πως δεν μπορείς να το διαχειριστείς, τότε καλό είναι να μιλήσεις με κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας, ο οποίος άμεσα και στοχευμένα θα σε βοηθήσει. Υπάρχουν συνάδελφοι και φορείς που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε προσιτές τιμές, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα δωρεάν συνεδριών. Τέλος, μπορείς να απευθυνθείς σε κάποια γραμμή που παρέχει ψυχολογική υποστήριξη μέσω του τηλεφώνου.

Είσαι μόλις στην αρχή αυτής της διαδρομής και για αυτό σου στέλνω ευχές για υπομονή και κουράγιο. Όταν τελειώσει θα έχεις σίγουρα κερδίσει πολλά και κυρίως θα έχεις βγει πιο δυνατή και ώριμη!

What do you think?

15 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Διαπροσωπικές σχέσεις-Θεωρία Δεσμού ή Προσκόλλησης

Πότε και πώς θα μιλήσω στο παιδί μου για το σεξ;