in

Ψtalk: “Από την εμφάνιση της covid 19 και μετά συνηθίζω να απολυμαίνω τα πάντα”

Απαντά η Θεοδώρα Παρασκευά, Ψυχολόγος

Από την εμφάνιση της νόσου COVID-19 , μου δημιουργήθηκε η εξής συνήθεια : Καθαρίζω τα πάντα που έρχονται από έξω, όπως ψώνια, τα πάντα . Τα ρούχα που είχα έξω να μην τα βάζω μέσα στο σπίτι αλλά κατευθείαν για πλύσιμο και φυσικά πλύσιμο χεριών και μπάνιο κάθε φορά που έρχομαι από έξω. Το πιο σημαντικό τα χερούλια να μην τα ακουμπήσω με βρώμικα χέρια. Πρώτα θα πλύνουμε χέρια και μετά θα κάνουμε όλα τα υπόλοιπα μέσα στο σπίτι. Ωστόσο όσο βρίσκομαι έξω δεν με ενοχλεί τόσο η ”βρωμιά” αλλά και πάλι θα βρίσκομαι με ένα αντισηπτικό στο χέρι πριν φάω κάτι ή ακουμπήσω το πρόσωπο μου . Ξέρω δεν είναι τόσο νορμάλ αλλά παρ’ όλα αυτά δεν ξέρω και αν θέλω να σταματήσει αυτή η ρουτίνα.

Από την: Άννα


Αγαπητή Άννα,

Διάβασα όσα μοιράστηκες μαζί μας με μεγάλη προσοχή. Όσο διάβαζα σκεφτόμουν και συνειδητοποίησα πως οι συνήθειες που περιγράφεις μου φαίνονται γνώριμες. Οι συνήθειες αυτές αφορούσαν τους περισσότερους ανθρώπους στον πλανήτη τον πρώτο καιρό που ο κορωνοϊός και όσα έφερε μαζί του μπήκαν για τα καλά στη ζωή μας. Επίσης, θέλω να σε ενημερώσω ότι πολλές από αυτές τις συνήθειες τις ακολουθεί πάρα πολύς κόσμος σήμερα και ότι οι περισσότερες από αυτές αποτελούν συστάσεις του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας για την ατομική μας προστασία. Θα ήθελα, αν μου επιτρέπεις, να απενοχοποιήσω λίγο τις συνήθειές σου αυτές, παραθέτοντάς σου κάποιες σκέψεις μου.

Αυτό που συμβαίνει σε όλο τον κόσμο εδώ και σχεδόν δύο χρόνια είναι μία παγκόσμια πανδημία που παρόμοιά της έχει να υπάρξει πολλά χρόνια, σχεδόν από την εμφάνιση της ισπανικής γρίπης το 1918. Σε τέτοιες πρωτόγνωρες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπου η υγεία μας γίνεται προτεραιότητα και αγωνιζόμαστε να τη διαφυλάξουμε, ο καθένας προσπαθεί να προστατευθεί όπως μπορεί και όπως επιθυμεί. Η πανδημία έφερε αβεβαιότητα και η αβεβαιότητα με τη σειρά της έφερε άγχος, φόβο και ανησυχία. Πλήθος μελετών σχετικές με προηγούμενες επιδημίες και πανδημίες (όπως η γρίπη των πτηνών, η SARS, η Η1Ν1 κλπ) έχουν δείξει ότι το άγχος υγείας, το στρες και οι συμπεριφορές- συνήθειες που αποσκοπούν στην προστασία της υγείας μας αυξάνονται σε τέτοιες περιόδους (Lau, Griffiths, Choi, & Tsui, 2010. Saadatian-Elahi, Facy, Del Signore, & Vanhems, 2010).  Στο πλαίσιο αυτό, επομένως, θεωρώ πως οι ενέργειες που θα ακολουθήσει ο καθένας από εμάς για να προστατευθεί και να νιώσει ασφαλής είναι στο χέρι του. Το σημαντικό είναι να υιοθετείς συνήθειες που θα σε προστατεύσουν, ώστε τελικά να αυξήσεις το αίσθημα ελέγχου και ασφάλειας μπροστά στην αβεβαιότητα της πανδημίας και να ωφελήσεις την ψυχική και σωματική σου υγεία.

Θα ήθελα να σε προτρέψω, βέβαια, να αναρωτηθείς εάν αυτές οι συνήθειες που μου περιέγραψες σε κάνουν να αισθάνεσαι καλύτερα ή αν σου εντείνουν, εντέλει, το άγχος και τον φόβο. Είναι πολύ σημαντική η διάκριση αυτή, καθώς σου ανέφερα πως ό,τι κάνεις χρειάζεται πρώτιστα να σε εξυπηρετεί. Εάν αισθάνεσαι εντάξει και υιοθετείς πλήρως συνειδητοποιημένα αυτές τις συνήθειες προστασίας, τότε φυσικά να τις συνεχίσεις. Εάν παρατηρείς, ωστόσο, ότι σου εντείνουν την ανησυχία ή ότι τις κάνεις ως αντίδραση σε πολύ έντονο φόβο, εάν διαπιστώνεις ότι βρίσκεσαι σε διαρκή ένταση λόγω άγχους μήπως κολλήσεις ή ότι ασχολείσαι εμμονικά με την υγεία σου, θα σου πρότεινα να επισκεφθείς έναν ειδικό ψυχικής υγείας ώστε να διερευνήσεις τις σκέψεις που σου προκαλούν άγχος και φόβο και να φροντίσεις καλύτερα αυτά τα συναισθήματα. Η κλίμακα «The Fear of COVID-19 Scale»  που αξιολογεί τον φόβο προκαλούμενο από τον κορωνοϊό έδειξε ότι επηρεάζεται η σωματική και ψυχική υγεία και γενικά το άγχος σχετιζόμενο με την υγεία. Επομένως, σε μία τέτοια περίοδο είναι πολύ φυσιολογική η αυξημένη ανησυχία για την υγεία μας, ωστόσο όταν μας εμποδίζει να λειτουργήσουμε χρειάζεται ιδιαίτερη φροντίδα.

Τελειώνεις το μοίρασμά σου λέγοντας πως δεν ξέρεις αν θέλεις να σταματήσεις αυτές τις συνήθειες. Κανένας δε θα σε αναγκάσει να το κάνεις αν δε το επιθυμείς. Σου προτείνω να πορεύεσαι πάντοτε με γνώμονα τον εαυτό σου και το τι σου κάνει πραγματικά καλό. Σε προσκαλώ να σκεφτείς τις παροτρύνσεις μου και για οτιδήποτε χρειαστείς είμαστε στην διάθεσή σου.

 

Άρθρα που χρησιμοποιήθηκαν:

Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. International journal of mental health and addiction, 1–9. doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8

Lau, J. T., Griffiths, S., Choi, K. C., & Tsui, H. Y. (2010). Avoidance behaviors and negative psychological responses in the general population in the initial stage of the H1N1 pandemic in Hong Kong. BMC Infectious Diseases, 10(1). doi:10.1186/1471-2334-10-139

Saadatian-Elahi, M., Facy, F., Del Signore, C., & Vanhems, P. (2010). Perception of epidemic’s related anxiety in the General French Population: a cross-sectional study in the Rhône-Alpes region. BMC Public Health, 10(1). doi:10.1186/1471-2458-10-191

What do you think?

13 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες

Μεγαλώνοντας με «ταμπέλες»: Πώς επηρεάζει τον τρόπο που επικοινωνούμε στους τσακωμούς