in

Ψtalk: “Αντιμετωπίζω το άγχος μου αλλά όχι τις σκέψεις μου”

Απαντά η Ιωάννα Μυταρά, Ψυχολόγος

Νιώθω πως αποδέχομαι σταδιακά όλες τις διαστάσεις του γενικευμένου άγχους, αναπτύσσω σταδιακά στρατηγικές για το πώς να επιδεικνύω αυτοφροντίδα (καθησυχασμός αυτο – αγκαλιά, σταθεροποίηση της αναπνοής) αλλά δεν ξέρω πώς ακριβώς να αλλάξω τις σκέψεις μου για την έκβαση κάποιων καταστάσεων και πώς να θέτω όρια.

Από τον: Δημήτρη


Αγαπητέ Δημήτρη,

αρχικά θέλoυμε να σε ευχαριστήσουμε για την εμπιστοσύνη που μας δείχνεις. Είναι πολύ σημαντικό να μοιραζόμαστε αυτά που μας απασχολούν και να ζητάμε βοήθεια καθώς έτσι μειώνουμε την ψυχική ένταση και φτάνουμε πιο γρήγορα στην επίλυση των προβλημάτων μας.

Από το μήνυμά σου καταλαβαίνω πως είσαι ένα άτομο που αναγνωρίζει όσα του συμβαίνουν και προσπαθεί να τα αντιμετωπίσει. Οφείλω να σου πω ένα μπράβο για αυτό. Δεν είναι κάτι αυτονόητο. Θέλει κουράγιο να καταλάβεις τι σου συμβαίνει και να αναζητήσεις βοήθεια. Πολλές φορές εθελοτυφλούμε ή δίνουμε μικρότερη βαρύτητα σε όσα γίνονται από φόβο μήπως κριθούμε είτε από τον ίδιο μας τον εαυτό είτε από τους άλλους.

Μας μιλάς για γενικευμένο άγχος, άρα άγχος που επηρεάζει πολλές πτυχές της ζωής σου. Θα ήθελα να σκεφτείς αν υπάρχουν συγκεκριμένα ερεθίσματα που πυροδοτούν αυτό το άγχος πχ μια κουβέντα της οικογένειάς σου, μια είδηση που άκουσες  ή μια υποχρέωση που χρειάζεται να πραγματοποιηθεί σε συγκεκριμένο χρόνο. Δεν γνωρίζω την ηλικία σου οπότε δεν μπορώ να καταλάβω σε ποια φάση της ζωής σου βρίσκεσαι για να σου μιλάω πιο στοχευμένα πχ αν δίνεις πανελλήνιες ή αν ετοιμάζεσαι για μια προαγωγή. Σου ζητάω, όμως, να σκεφτείς τα ερεθίσματα γιατί με αυτόν τον τρόπο ίσως μπορέσεις να εντοπίσεις από που προέρχονται αυτές οι αγχογόνες σκέψεις. Θα σου εξηγήσω πιο αναλυτικά τι θέλω να πω.

Πολλές φορές κάνουμε αρνητικές σκέψεις ή προκαθορίζουμε την έκβαση των καταστάσεων επειδή αυτό έχουμε μάθει να κάνουμε, είναι σαν να έχουμε εκπαιδευτεί να συμπεριφερόμαστε με αυτόν τον τρόπο. Αυτό μπορεί να συμβαίνει είτε επειδή το περιβάλλον μας είναι πιο αγχώδες οπότε μάθαμε να κάνουμε το ίδιο είτε  επειδή έχουμε ξαναβρεθεί σε μια παρόμοια θέση και νιώσαμε αρνητικά συναισθήματα. Είναι λογικό να θέλουμε να αποφύγουμε κάτι που μας προκάλεσε στρες, φόβο, απογοήτευση. Δεν είναι, όμως, βοηθητικό για την εξέλιξή μας, ειδικά όταν μας προκαλεί δυσφορία. Οι προηγούμενες εμπειρίες μας, λοιπόν, όπως και η μάθηση επηρεάζουν την σκέψη μας και έπειτα την συμπεριφορά μας. Μια μέθοδος ψυχοθεραπείας που βασίζεται σε αυτό και προτείνεται για περιπτώσεις άγχους είναι η Γνωσιακή Συμπεριφορική. Σύμφωνα με την Γνωσιακή Συμπεριφορική, ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τις καταστάσεις, επηρεάζει τις σκέψεις μας για αυτές και εύλογα την συμπεριφορά μας. Έτσι, η συγκεκριμένη μορφή ψυχοθεραπείας εστιάζει στην κατανόηση αυτής της σχέσης και αλληλεπίδρασης και στην προσπάθεια αντιμετώπισης των δυσκολιών που επιφέρει.

Μας περιγράφεις, επίσης, αγαπητέ Δημήτρη τις στρατηγικές αντιμετώπισης που ακολουθείς. Αυτό είναι ένα πολύ θετικό βήμα και πραγματικά χαίρομαι που προσπαθείς και νοιάζεσαι. Θα σου πρότεινα, αν θέλεις, να δοκιμάσεις και να γράφεις. Πιστεύω θα βοηθούσε με την διαχείριση των σκέψεων σου και την τοποθέτηση ορίων. Δηλαδή, μπορείς να καταγράφεις το γεγονός και την σκέψη που σου προκαλεί στρες ή οποιοδήποτε συναίσθημα εκείνη την στιγμή (άλλωστε δεν θέλω να περιορίζω το συναισθηματικό σου εύρος βασιζόμενη μόνο στο γενικευμένο άγχος που αναφέρεις), έπειτα να σημειώνεις τα συναισθήματα και την έντασή τους και στο τέλος να βαθμολογείς κατά πόσο αυτές οι σκέψεις είναι ρεαλιστικές. Αν όσα νιώθεις είναι γραμμένα, θα μπορείς να τα μελετήσεις πιο εύκολα και να βρεις εναλλακτικές. Ακόμη, όταν έχεις μια σκέψη που νιώθεις ότι δεν ελέγχεις, μπορείς να ρωτήσεις τον εαυτό σου: «Τι είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να μου συμβεί αυτήν την στιγμή;» και μετά να κρίνεις κατά πόσο αυτή σου η σκέψη πλησιάζει στο χειρότερο ενδεχόμενο. Θα δεις ότι τα πράγματα θα γίνουν λίγο πιο ξεκάθαρα και είμαι σίγουρη πως θα νιώσεις πιο ήρεμος.

Συμπληρωματικά, καθώς βλέπω ότι ασχολείσαι και πως κάνεις καλή δουλειά μόνος σου, θα σου πρότεινα να επισκεφτείς, αν θες, έναν ειδικό ψυχικής υγείας ώστε να συνεργαστείτε και να σε βοηθήσει σε αυτήν την πορεία αλλαγής τρόπου σκέψης και οριοθέτησης. Δεν είναι ανάγκη να τα βρεις και να καταφέρεις όλα μόνος. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν εκπαιδευτεί για τέτοιες καταστάσεις και μαζί μπορείτε να βρείτε τι σου ταιριάζει και πώς θα βοηθηθείς στο μέγιστο.

Είμαστε εδώ για εσένα και ελπίζουμε σύντομα να νιώσεις καλύτερα. Για ό,τι χρειαστείς, μην διστάσεις να επικοινωνήσεις.

What do you think?

11 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Νιώθω ότι έχω μια βαρετή και χωρίς πάθος σχέση”

Ψtalk: “Kάθε μέρα ζω με τον φόβο του πολέμου”