in

Ψtalk: "Νομίζω πως φοβάμαι να βγω σε κεντρικούς δρόμους.."

Απαντά η Ελίνα Τελενζή, Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπεύτρια CBT

Νομίζω πως φοβάμαι να βγω σε κεντρικούς δρόμους. Τον τελευταίο καιρό βιώνω κατάθλιψη και αυτό με έχει κάνει να κλειστώ στον εαυτό μου και στο σπίτι μου καθώς βιώνω περίεργα συναισθήματα. Έχουν περάσει αρκετοί μήνες που δεν έχω κοινωνικες επαφές παρά μόνο με την οικογένειά μου και όλο αυτό με έχει κάνει νομίζω να μην μπορώ να διαχειριστω την ζωή έξω και να φοβάμαι. Θέλω πολύ να ξεκινήσω ψυχοθεραπεία και να με βοηθήσω αλλά φοβάμαι να διαχειριστώ τους φόβους μου( Είμαι 21 χρονών)

Από τον/την: Κωνσταντίνα

Αγαπητή Κωνσταντίνα,

ευχαριστούμε που επιλέξατε το Ψtalk και μοιραστήκατε μαζί μας το πρόβλημα σας. Αρχικά θα ήθελα να προτείνω να μην βάζουμε ταμπέλες όπως «έχω κατάθλιψη». Δυστυχώς τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν τους όρους χωρίς να έχουν λάβει διάγνωση, απλώς με αυτόν τον τρόπο χαρακτηρίζουν μια κατάσταση όπου δεν έχουν όρεξη να κάνουν πράγματα ή όταν αποφεύγουν να συναναστρέφονται με κόσμο. Μπορεί αυτά τα συμπτώματα να ανήκουν στα χαρακτηριστικά της κατάθλιψης αλλά πρέπει να υπάρχουν και άλλες προϋποθέσεις για να πει κανείς ότι έχει κατάθλιψη.

Πότε πρέπει να ξεκινήσω θεραπεία και πως θα επιλέξω θεραπευτή

Σίγουρα η θεραπεία ή ένα ραντεβού στον ψυχίατρό (η κατάθλιψη είναι μια ασθένεια βιολογικής βάσης) μπορεί να σας βοηθήσει να ανακουφιστείτε και να καταλάβετε τι ακριβώς συμβαίνει και δυσκολεύεστε είτε να βγείτε έξω, είτε να συναναστραφείτε με κόσμο, αν όντως έχετε κατάθλιψη ή παρουσιάζετε συμπτώματα. Η θεραπεία δεν είναι από τα πιο εύκολα πράγματα, καθώς  πρέπει να βρεθούμε αντιμέτωποι με τα προβλήματα μας, να ανοιχτούμε σε έναν ξένο άνθρωπο. Ειδικά στις πρώτες συναντήσεις συνηθίζουμε να νοιώθουμε άβολα, περίεργα, μη ξέροντας συχνά πώς να ξεκινήσουμε και τι πρέπει να πούμε, αυτό φυσικά μέχρι να χτιστεί η θεραπευτική σχέση. Οπότε είναι λογικό να νοιώθετε φόβο, μπορώ όμως να σας διαβεβαιώσω ότι με τον κατάλληλο θεραπευτή θα νοιώσετε ασφαλής και σταδιακά ο φόβος θα φύγει. Κατάλληλος σημαίνει ότι έχει τη κατάλληλη εξειδίκευση για το πρόβλημα σας και σας ταιριάζει ο τρόπος που δουλεύει, ο κάθε θεραπευτής έχει το δικό του στιλ (π.χ. απότομος, ήρεμος, εκφραστικός, αυστηρός  ή αντίθετα χαλαρός).

Μέχρι τότε όμως τι θα κάνω με τον φόβο μου και την απομόνωση;

Ο φόβος είναι από τα πιο σημαντικά συναισθήματα που βιώνει ο άνθρωπος καθώς ο ρόλος του είναι ζωτικής σημασίας, να μας προστατεύει. Συνήθως νοιώθουμε φόβο πριν απειληθούμε ή όταν απειλούμαστε είτε σωματικά είτε ψυχολογικά. Το πρόβλημα ξεκινάει όταν νοιώθουμε φόβο σε περιστάσεις όπου η απειλή δεν είναι πραγματική αλλά μια δική μας φαντασίωση και μας σταματάει από το να κάνουμε καθημερινά πράγματα.

Αν συνδυάσουμε τον φόβο να βγαίνετε στους κεντρικούς δρόμος με την απομόνωση είναι λογικό να νοιώσετε ότι σας ελέγχουν τα συναισθήματα σας και ότι δεν ελέγχετε τη ζωή σας. Θα πρέπει όμως να δούμε τι συμβαίνει στη ζωή σας και ξεκινήσατε να φοβάστε και απομονωθήκατε. Κάντε μια συζήτηση με τον εαυτό σας, σκεφτείτε: «από πότε φοβάμαι να βγαίνω στους κεντρικούς δρόμος και τι έχει συμβεί τότε στη ζωή μου;» «Τι είναι αυτό που φοβάμαι;» (π.χ. τον κόσμο, το συνωστισμό, τα αυτοκίνητα), «Μου έχει ξανά συμβεί κάτι παρόμοιο στο παρελθόν;, τι συνέβη τότε;»

Μπορεί να χάσατε κάποιο αγαπημένο πρόσωπο, μπορεί να σας επηρέασαν κάποια γεγονότα που συμβήκανε τον τελευταίο καιρό στην επικαιρότητα (π.χ. Covid-19, αύξηση της εγκληματικότητας). Μπορώ να αναφέρω πάρα πολλά παραδείγματα η ουσία είναι ότι συμβαίνει γύρω μας, μας επηρεάζει και επηρεάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Οι σκέψεις μας καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό, καθώς μας προκαλούν ανάλογα συναισθήματα. Είναι ένας φαύλος κύκλος, αν καταφέρετε να ελέγχετε τις σκέψεις σας αυτός ο κύκλος θα δουλέψει όπως επιθυμείτε.

Προσεγγίστε το πρόβλημα σας 

Καθώς κάνουμε πράγματα έρχεται η όρεξη, όμως αν δεν προσπαθήσουμε δεν θα μάθουμε ποτέ αν θα τα καταφέρουμε τελικά και σίγουρα δεν θα προσπαθεί κανένας άλλος για εμάς.

Ξεκινήστε από τα απλά πράγματα βγείτε μια σύντομη βόλτα με κάποιον συγγενή σας που έχετε επαφές την ώρα που συνήθως δεν υπάρχει κίνηση ή πολύς κόσμος. Σταδιακά κάντε το πιο συχνά, κάντε το μόνη σας όταν θα νοιώθετε ότι θα το καταφέρετε. Στόχος είναι να βγείτε στους κεντρικούς δρόμους χωρίς φόβο, αλλά σταδιακά, χωρίς πίεση. Μπορεί να σας πάρει ένα μήνα, μπορεί και αρκετούς μήνες. Αυτό εξαρτάται από εσάς, πως θα νοιώθετε.

Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και με τις κοινωνικές επαφές, ξεκινήστε από απλά πράγματα. Βγείτε μια σύντομη βόλτα με κάποια φίλη ή φίλο. Παρατηρήστε τον αυτό σας, πως αισθανθήκατε, πως περάσατε, αν άλλαξε η διάθεση σας προς το καλύτερο ή χειρότερο, αν έχετε την θέληση να ξαναβγείτε. Ίσως την επόμενη φορά θα βγείτε για καφέ ή φαγητό και θα περάσετε παραπάνω χρόνο μαζί.

Χαλαρώστε και απολαύστε την μοναξιά 

Δείτε την θετική πλευρά σε αυτό που σας συμβαίνει. Μπορεί να είχατε μια έντονη ζωή και χρειάζεστε ξεκούραση, μπορεί να είναι μια φάση που θα περάσει σύντομα και το καλύτερο είναι να την αποδεχθείτε. Να διαβάσετε ένα καλό βιβλίο, να κάνετε ασκήσεις χαλάρωσης, να κάνετε γυμναστική ή να ξεκινήσετε διαλογισμό.

Κάθε μέρα είναι διαφορετική, μερικές φορές έχουμε όρεξη, κάποιες όχι. Αυτό δεν είναι απαραιτήτως λάθος, αρκεί να μην συμβαίνει για παρατεταμένο διάστημα.  Ξεκινήστε από την διερεύνηση, παρατηρήστε τις σκέψεις σας, κάνετε μια συζήτηση με τον εαυτό σας κάνοντας τις ερωτήσεις που έχω αναφέρει παραπάνω, κάντε τις προσπάθειες σας χωρίς πίεση, βγείτε έξω ή/και  βρεθείτε με τους φίλους σας, τέλος ζητήστε βοήθεια αν νοιώθετε ότι δεν τα καταφέρνετε μόνη σας.

What do you think?

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Πώς μια τραυματική εμπειρία μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που σκέφτεσαι.

Ψtalk: “Είμαι 32 χρονών κ είμαι μόνη μου.. αισθάνομαι ότι δεν μου αξίζει τίποτα.”