in , ,

Βοήθησε το Σώμα σου, ώστε να σε Βοηθήσει και Εκείνο.


“Νους υγιής εν σώματι υγιεί”. Μια φράση που λόγω της αυξημένης χρήσης της έχει χάσει την ουσία της. Η πλειονότητα των ανθρώπων που τη χρησιμοποιεί πιστεύει πως, αν έχεις ένα υγιές μυαλό, πρέπει να αποκτήσεις και ένα υγιές σώμα. Η ουσία όμως πίσω από αυτήν τη φράση είναι, πως νους και σώμα είναι αλληλένδετα.

Ο εγκέφαλος μας έχει χαρακτηριστεί, ως η πολυπλοκότερη “συσκευή” στο σύμπαν. Είναι υπεύθυνος, μεταξύ πολλών άλλων, για τις σκέψεις μας, τα συναισθήματά μας και για την ψυχοσύνθεσή μας. Και όπως κάθε συσκευή, έτσι και ο εγκέφαλος για να παράγει το βέλτιστο αποτέλεσμα, χρειάζεται καλές πρώτες ύλες, σωστή συντήρηση και ελάχιστη κακομεταχείριση. Ο καλύτερος τρόπος λοιπόν, είναι να φροντίζουμε το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει. Δηλαδή το σώμα μας.

Η σύνδεση μεταξύ της ψυχικής και σωματικής υγείας είναι γνωστή εδώ και πολύ καιρό στον επιστημονικό κόσμο. Η σωματική άσκηση έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα επίπεδα του στρες και είναι κατασταλτικός παράγοντας των συμπτωμάτων κατάθλιψης.

Επιπλέον, η ευρεία κατανάλωση φρούτων και λαχανικών και γενικότερα μια υγιεινή διατροφή, οδηγεί μακροπρόθεσμα σε περισσότερη ευτυχία και ευδαιμονία. Ακόμα και η στάση του σώματος μας επηρεάζει τα συναισθήματά μας και την ψυχολογία μας. Γι’ αυτό λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να εντάξουμε στη ζωή μας απλές και μικρές συνήθειες, που θα βελτιώσουν όχι μόνο τη σωματική μας υγεία, αλλά και την ψυχική.

Η Άσκηση Βρίσκεται Παντού

Γυμναστική δεν σημαίνει απαραίτητα γυμναστήριο. Αν το γυμναστήριο δεν σε παρακινεί να βγεις από το σπίτι, τότε μείνε μέσα. Υπάρχουν πολλές απλές και εύκολες ασκήσεις που μπορείς να κάνεις σπίτι σου. Το μόνο που χρειάζεται είναι συνέπεια.

Ξεκίνα με λίγες επαναλήψεις και κάθε μέρα μπορείς να αυξήσεις κατά μία ή όσο αισθάνεσαι εσύ ότι μπορείς. Η καλύτερη φυσική κατάσταση θα οδηγήσει σε καλύτερη ψυχική κατάσταση και η καλύτερη ψυχική κατάσταση θα σου αυξήσει την όρεξη για άθληση. Ένας κύκλος που μόνο οφέλη θα σου αποφέρει.

Αν πάλι, θέλεις να συνδυάσεις την άθληση με την κοινωνική συναναστροφή, τότε έχεις πολλές επιλογές. Μπορείς να ξεκινήσεις χορό, κολυμβητήριο, μια πολεμική τέχνη ακόμα και πεζοπορία. Τόσο η αερόβια άσκηση όσο και η αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους, θα βελτιώσει την ψυχική σου υγεία. Δοκίμασε, μέχρι να βρεις αυτό που θα σου αρέσει.

Κράτα τη Σωστή Στάση

Ο τίτλος είναι τόσο μεταφορικός όσο και κυριολεκτικός. Η στάση του σώματός μας παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ψυχολογία μας. Όταν είμαστε χαρούμενοι χαμογελάμε, όταν νιώθουμε μειονεκτικά καμπουριάζουμε και γενικότερα αποτελεί κοινή γνώση ότι τα συναισθήματά μας καθορίζουν τις κινήσεις του σώματός μας. Αυτό που ίσως δεν αποτελεί κοινή γνώση, είναι ότι οι κινήσεις του σώματός μας καθορίζουν τα συναισθήματά μας.

Ένα πολύ απλό παράδειγμα είναι το χαμόγελο. Όταν χαμογελάς, ακόμα και αναγκαστικά, ο εγκέφαλος εκκρίνει ενδορφίνες που σε κάνουν να νιώθεις ευχάριστα. Την ίδια επίδραση έχει και η σωστή στάση σώματος στην ψυχολογία σου. Οι άνθρωποι που διατηρούν για πολλές ώρες σκυφτή στάση (δηλαδή καμπουριασμένη πλάτη, σκυφτός λαιμός και κεφάλι κάτω) παρουσιάζουν αύξηση αρνητικών συναισθημάτων, όπως άγχος, φόβος και νευρικότητα.

Αντιθέτως, οι άνθρωποι με όρθια στάση σώματος (δηλαδή στήθος έξω, πίσω οι ώμοι και κεφάλι ψηλά) νιώθουν αυτοπεποίθηση, ενθουσιασμό και λιγότερο άγχος. Γι αυτό λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να έχεις επίγνωση της στάσης του σώματός σου και να τη διορθώνεις όσο το δυνατόν περισσότερο.

Φάε Καλά, Ζήσε Καλύτερα

Το να διατηρήσεις μια ισορροπημένη διατροφή στους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής είναι πολύ δύσκολο. Είναι όμως απαραίτητο, τόσο για τη σωματική όσο και για την ψυχική σου υγεία. Η έλλειψη απαραίτητων βιταμινών και ιχνοστοιχείων από τη διατροφή σου έχει συνδεθεί με διάφορες ψυχολογικές διαταραχές, όπως αυξημένα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Τα ίδια αποτελέσματα έχουν δείξει και μελέτες που εξέτασαν την αυξημένη κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων. Γι’ αυτό λοιπόν ποτέ δεν είναι αργά να βελτιώσεις τη διατροφή σου. Ξεκίνα με μικρές διατροφικές συνήθειες. Αν για παράδειγμα τρως μια μπάρα δημητριακών κάθε μέρα, αντικατέστησε τη με ένα φρούτο ή ένα παστέλι με μέλι. Αν μαζί με το μεσημεριανό σου πίνεις αναψυκτικό, αντικατέστησε το με ένα χυμό χωρίς πρόσθετη ζάχαρη. Έτσι θα πετύχεις τη μείωση της επεξεργασμένης ζάχαρης (η οποία είναι εθιστική) και θα αυξήσεις την πρόσληψη βιταμινών. Οι πιο απλές αλλαγές οδηγούν στα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Τα παραπάνω αποτελούν συμβουλές και όχι άρρηκτους κανόνες. Πάντα να ζητάς τη βοήθεια ειδικών για θέματα σωματικής και ψυχικής υγείας. Οι συνήθειές μας δεν αλλάζουν από τη μια μέρα στην άλλη. Όμως αλλάζουν. Με μικρά βήματα κάθε φορά.

Βιβλιογραφία

De Mello, M. T., Lemos, V. de A., Antunes, H. K. M., Bittencourt, L., Santos-Silva, R., & Tufik, S. (2013). Relationship between physical activity and depression and anxiety symptoms: A population study. Journal of Affective Disorders, 149(1-3), 241–246.

Nair, S., Sagar, M., Sollers, J., Consedine, N., & Broadbent, E. (2015). Do slumped and upright postures affect stress responses? A randomized trial. Health Psychology, 34(6), 632–641.

O’Neil, A., Quirk, S. E., Housden, S., Brennan, S. L., Williams, L. J., Pasco, J. A., … Jacka, F. N. (2014). Relationship Between Diet and Mental Health in Children and Adolescents: A Systematic Review. American Journal of Public Health, 104(10), e31–e42.

Ohrnberger, J., Fichera, E., & Sutton, M. (2017). The relationship between physical and mental health: A mediation analysis. Social Science & Medicine, 195, 42–49.

R. Mujcic, J.A. Oswald (2016). Evolution of well-being and happiness after increases in consumption of fruit and vegetables. Am. J. Public Health, 106 (8), pp. 1504-1510

What do you think?

12 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Από παντα είχα θέμα με την εικόνα μου.

Αναζητώντας τη χαμένη εσωτερική μας φωνή…