in , ,

«Τοξική Θετικότητα» και όλα θα πάνε καλά!


«Να βλέπεις τη θετική πλευρά», «όλα για κάποιο λόγο γίνονται», «μην κλαις, θα περάσει», «είσαι νέος, πώς κάνεις έτσι;» Οι φράσεις αυτές, εάν και γνωστές σε όλους, ενισχύουν ένα αρκετά βλαβερό φαινόμενο το οποίο ονομάζεται «τοξική θετικότητα». Τοξική θετικότητα είναι η πεποίθηση ότι όσο δύσκολες και να είναι οι συνθήκες ζωής ενός ανθρώπου, αυτός θα πρέπει να διατηρεί τα θετικά του συναισθήματα και τη θετική διάθεση. Κατά ένα τρόπο η τοξική θετικότητα αποκλείει κάθε συναίσθημα που δεν εκπέμπει αισιοδοξία και δεν είναι ευχάριστο. Όλοι μας αντιμετωπίζουμε καθημερινά δύσκολες καταστάσεις και η ικανότητα να αναγνωρίζουμε και να αποδεχόμαστε όλα μας τα συναισθήματα είναι ύψιστης σημασίας.

Γιατί είναι τόσο επιζήμια;

  • Μπορεί να προκαλέσει το αίσθημα της ντροπής: Όταν κάποιος περνάει δύσκολες στιγμές είναι σημαντικό να νιώθει ότι μπορεί να βρει αγάπη και κατανόηση από τα αγαπημένα του πρόσωπα χωρίς να ακυρώνουν τα συναισθήματα του.
  • Προκαλεί ενοχή: Μπορεί να πείσει το άτομο ότι από την στιγμή που δεν είναι ικανό να διαχειριστεί θετικά μια κατάσταση, κάνει κάτι λάθος.
  • Αποφυγή του πραγματικού συναισθήματος: Η τοξική θετικότητα μπορεί να λειτουργήσει και ως ένας μηχανισμός άμυνας όπως είναι η αποφυγή και η άρνηση. Όταν το άτομο βιώνει δυσάρεστα συναισθήματα προτιμάει να τα αγνοήσει και να τα αρνηθεί καθώς δεν θεωρεί ότι αντέχει να τα αντιμετωπίσει.
  • Δεν ενισχύει την ανάπτυξη και την ψυχική ανθεκτικότητα: Η άρνηση κάποιων συναισθημάτων μας οδηγεί στην άρνηση ενός κομματιού του εαυτού μας με αποτέλεσμα να μην αναγνωρίζουμε επαρκώς τον εαυτό μας ώστε να μπορούμε να αναπτυχθούμε.

Πώς μπορεί να αποφευχθεί η τοξική θετικότητα;

  • Να υπάρχει ρεαλισμός σχετικά με το πώς πρέπει να αισθάνεστε: Όταν περνάμε μια περίοδο με στρες, είναι φυσικό επακόλουθο να είμαστε αγχωμένοι και να μην έχουμε μεγάλες απαιτήσεις από τον εαυτό μας να καταφέρει να βιώσει θετικά συναισθήματα.
  • Να γίνεται προσπάθεια επεξεργασίας των αρνητικών συμπτωμάτων και όχι απόρριψης τους: Ακόμα και εάν θεωρούμε ότι τα αισθήματα που βιώνουμε δεν είναι καθόλου αποδεκτά, είναι ωφέλιμο να βρούμε έναν κοινωνικά αποδεκτό τρόπο να τα διαχειριστούμε, από το να τα αγνοούμε τελείως, χάνοντας έτσι σημαντικές πληροφορίες για τον εαυτό και τη ζωή μας.
  • Εξασκήστε την ενεργητική ακρόαση και την ενσυναίσθηση: Όταν κάποιος αποφασίζει να συζητήσει κάποιο πρόβλημα του μαζί σας, προσπαθείστε να τον ακούσετε πραγματικά σε ότι έχει να πει και να κατανοήσετε τα συναισθήματα του, χωρίς προσπάθεια αλλαγής, απόρριψης ή συμβουλής.
  • Αφήστε τον εαυτό σας να αισθανθεί: Όλα τα συναισθήματα είναι αληθινά και χρήσιμα και όλα μπορούν να συμβάλλουν στην προσωπική ανάπτυξη και αυτογνωσία.
  • Η τοξική θετικότητα είναι κάτι που όλοι μας έχουμε ακούσει από άλλους αλλά και έχουμε αναπαράγει οι ίδιοι. Εάν μάθουμε να την αναγνωρίζουμε και να την αντιμετωπίζουμε, θα παρέχουμε σε εμάς και στους συνανθρώπους μας μεγάλυτερη στήριξη και κατανόηση.
  • Βιβλιογραφία

Lukin, Konstantin Ph.D. Toxic Positivity: Don’t Always Look on the Bright Side. August 1, 2019. Psychology Today

DO, W. Y. C. Toxic Positivity.

Tufvesson, A. (2020). Health and wellbeing: Health: The downsides of positivity. LSJ: Law Society of NSW Journal, (73), 52-53.

What do you think?

11 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: ” Ο γιος μου έχει τεράστια φοβία για τα σκυλιά”

Ψtalk:”Νιώθω συνεχώς φόβο για όλα”