in ,

Στάδια ύπνου- Πότε ξυπνάμε ξεκούραστοι;

εγκρίθηκε


Για μία καλή σωματική, πνευματική και ψυχική υγεία, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει ο ύπνος, τόσο αναφορικά με τη διάρκεια που έχει ο ίδιος, όσο και με την ποιότητα. Οι παράγοντες που δύνανται να τον επηρεάσουν είναι ποικίλοι, από την ποιότητα και την ποσότητα του φαγητού, του αλκοόλ αλλά μέχρι και την ψυχική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο άνθρωπος. Πόσοι από εμάς σε στρεσογόνες περιόδους αδυνατούμε είτε να κοιμηθούμε είτε να έχουμε μια καλή ποιότητα ύπνου; Πόσοι από εμάς σε περιόδους θλίψης αποζητούμε τη λήθη και την διαφυγή από το πρόβλημα μέσα  από τη κατάσταση του ύπνου;

Ύπνος -Στάδια
Συχνά αναλόγως με τη διάρκεια του ύπνου αναφέρουμε πως είναι δυσκολότερο να ξυπνήσουμε, να δραστηριοποιηθούμε ή άλλοτε φαντάζει αρκετά πιο εύκολο.
Kατά τη διάρκεια του ύπνου ο άνθρωπος βιώνει 4 διαφορετικά στάδια, τα οποία χρειάζονται 90 λεπτά για να ολοκληρωθούν. Κατά τη διάρκεια της νύχτας τα στάδια αυτά εναλλάσσονται.

ΣΤΆΔΙΟ 1
*Τα πρώτα 2 με 5 λεπτά που χρειάζεται για να αποκοιμηθούμε.
*Βρισκόμαστε μεταξύ ύπνου και ξύπνιου
*Η λειτουργία του εγκεφάλου επιβραδύνεται
*Οι μύες χαλαρώνουν και μπορεί να υπάρχουν αισθήσεις πτώσης και ξαφνικές μυϊκές συσπάσεις.

ΣΤΑΔΙΟ 2
*Το στάδιο αυτό διαρκεί 30 λεπτά την κάθε φορά και αποτελεί το 50% του συνολικού χρόνου ύπνου .
*Η θερμοκρασία του σώματος πέφτει, τα βλέφαρα και οι μύες χαλαρώνουν και ομαλοποιούνται οι καρδιακοί παλμοί και η αναπνοή μας.
*Οι νευρώνες του εγκεφάλου δραστηριοποιούνται ομαλά και ενισχύονται συνάψεις οι οποίες   έχουν θεμελιώδη ρόλο στην μνήμη και μάθηση.

ΣΤΑΔΙΟ 3
*Στάδιο του βαθύ ύπνου και διαρκεί 20-30 λεπτά. ‘’Ύπνος βραδέων κυμάτων’’ .
*Οι νευρώνες μεταφέρουν πληροφορίες από την βραχύχρονη στην μακρόχρονη μνήμη και τις εδραιώνει κάνοντας πιο σταθερές και ισχυρές.
*Εάν κάποιος ξυπνήσει στην διάρκεια αυτού είναι δύσκολο να προσαρμοστεί στο ξύπνημα καθώς νιώθει κουρασμένος.

ΣΤΆΔΙΟ 4 *Το στάδιο του REM (Rapid eye movement) διαρκεί 10-20 λεπτά.

*Είναι το στάδιο στο οποίο ονειρευόμαστε.
*Τα μάτια κινούνται γρήγορα (εξού και REM).

*Οι χτύποι της καρδιάς και ο ρυθμός της αναπνοής αυξάνονται.
εγκέφαλος δραστηριοποιείται το ίδιο με όταν είμαστε ξύπνιοι.
*Ωστόσο, το σώμα είναι προσωρινά παράλυτο
*Είναι ευκολότερο να ξυπνήσουμε από κάποιον ήχο.
*Όταν ξυπνάμε στην διάρκεια του σταδίου αυτού θυμόμαστε τα όνειρά μας.
*Τα συναισθήματα και οι συναισθηματικές αναμνήσεις επεξεργάζονται και αποθηκεύονται.

*Ο εγκέφαλός επίσης αυτή τη φορά εδραιώνει τις πληροφορίες στη μνήμη, καθιστώντας το ένα σημαντικό στάδιο για μάθηση.

*Στο στάδιο αυτό τα κύτταρά επισκευάζονται, και εκκρίνονται ορμόνες για την προώθηση της ανάπτυξης των οστών και των μυών. Το σώμα χρησιμοποιεί επίσης βαθύ ύπνο για να ενισχύσει την ανοσία , ώστε να καταπολεμάμε τις ασθένειες και τις λοιμώξεις.

Ύπνος κατά την διάρκεια της ημέρας.

Όταν κοιμόμαστε για 30 λεπτά είναι πιο εύκολο να ξυπνήσουμε καθώς έχουμε ξυπνήσει πριν μπούμε στο στάδιο 3, εκείνο του βαθύ ύπνου. Για αυτό και εάν κοιμηθούμε 1 ώρα αισθανόμαστε πιο κουρασμένοι παρόλο που κοιμηθήκαμε περισσότερο.

*Όλα τα στάδια μαζί έχουν θεμελιώδη ρόλο στην ψυχική και σωματική υγεία

*Όταν διαβάζουμε κάτι ακριβώς πριν πέσουμε για ύπνο το θυμόμαστε καλύτερα. Σύμφωνα με έρευνες στην Ιατρική σχολή του Harvard η σταθεροποίηση της μνήμης λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια του ύπνου μέσω της ενίσχυσης των νευρικών συνδέσεων που σχηματίζουν τις αναμνήσεις μας.

καφές, η νικοτίνη και η διατροφή επηρεάζουν την ποιότητα του ύπνου

*Υπάρχουν εφαρμογές για κινητά που έχουν σχεδιαστεί ώστε να παρακολουθούν τις κινήσεις κατά τη διάρκεια του ύπνου προκειμένου να καθορίσει ποια είναι η κατάλληλή ώρα για να σας ξυπνήσει νιώθοντας πιο ξεκούραστοι.

*Το Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου (National Sleep Foundation) συνιστά 7-9 ώρες ύπνου για τους ενήλικες 18-64 ετών.

Ο ύπνος είναι θεμέλιος λίθος για μια καλή υγεία, τόσο σωματική – προκειμένου να ανταποκριθεί το σώμα στις απαιτήσεις τις καθημερινότητας- όσο και ψυχική – προκείμενο να ανταποκριθεί στις διανοητικές διαδικασίες που απαιτούνται μέσα στην ημέρα. Ένα ξεκούραστο σώμα και πνεύμα μπορεί να αποδώσει τα βέλτιστα. Η ξεκούραση και ο ποιητικός ύπνος είναι σημείο μια ζωής γεμάτης ευεξία, όταν το σώμα και το πνεύμα βιώνει την αποστέρηση αυτού μας ειδοποιεί. Μήπως ήρθε η ώρα να το ακούσεις κι εσύ;

Πηγές

Understanding sleep. National Institute of Neurological Disorders and Stroke, Bethesda.          Purves D, Augustine GJ, Fitzpatrick D, et al., editors. Stages of sleep. Sunderland (MA): Sinauer Associates; 2001.


Το άρθρο εγκρίθηκε για δημοσίευση από την Λυδία Μούρτου, Ψυχολόγο

What do you think?

11 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Η αποσύνδεση από το περιβάλλον και τον εαυτό ως σύμπτωμα άγχους

Ψtalk: “Νιώθω μόνη και δεν ξέρω τι θέλω για το επαγγελματικό μου μέλλον”