in , ,

Οι Πανελλήνιες…δεν είναι το παν!


Πανελλήνιες…μία λέξη, πολλά συναισθήματα.

Φόβος, άγχος, ανησυχία, ανυπομονησία, χαρά, λύπη, θυμός, αγανάκτηση είναι κάποια από τα συναισθήματα που κυριαρχούν στους υποψηφίους κάθε χρονιά.

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν ένα στάδιο μετάβασης από την εφηβική ηλικία στην ενηλικίωση, αποτελούν την γέφυρα που θα οδηγήσει τα παιδιά στην εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρόκειται για την πιο απαιτητική χρονιά της σχολικής ζωής που χαρακτηρίζεται από ατελείωτες ώρες διαβάσματος, άγχους, πίεσης και περιορισμένου ελεύθερου χρόνου. Οι υποψήφιοι έρχονται αντιμέτωποι με μια σειρά προκλήσεων τις οποίες καλούνται να διαχειριστούν ώστε να επιτύχουν τον στόχο τους, την εισαγωγή τους στο Πανεπιστήμιο.

Συγκεκριμένα στην Ελλάδα, το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα είναι σε μεγάλο βαθμό εξετασιοκεντρικό και τα παιδιά περνούν συνεχώς από διαδικασίες αξιολόγησης, με αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι αντοχές τους. Στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερη βαρύτητα κατέχουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις καθώς επικρατεί η αντίληψη ότι η σχολική και ακαδημαϊκή επιτυχία ταυτίζονται με τις επιτυχία στις Πανελλαδικές. Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μετατοπιστεί το ενδιαφέρον περισσότερο στην σχολική επίδοση και λιγότερο στην ψυχική υγεία των παιδιών, ανεπάρκεια η οποία συχνά επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την σχολική απόδοση.

Οι Πανελλήνιες αποτελούν βασική πηγή άγχους και πίεσης για τους εφήβους καθώς καλούνται να πάρουν αποφάσεις καθοριστικές για την μετέπειτα ζωή τους. Το άγχος σε φυσιολογικά επίπεδα θεωρείται εποικοδομητικό και αποτελεί κινητήρια δύναμη καθώς κρατάει τα παιδιά σε εγρήγορση και βελτιώνει την απόδοσή τους. Τις περισσότερες φορές όμως, τα παιδιά κατακλύζονται από υπερβολικό άγχος το οποίο επιφέρει συνέπειες τόσο στην σωματική όσο και στην ψυχική τους υγεία.

Ανάμεσα στις αρνητικές επιδράσεις που επιφέρει το έντονο άγχος των εξετάσεων είναι η μείωση της συγκέντρωσης και της απόδοσης των παιδιών. Ανήσυχος ύπνος, νευρικότητα, επιθετικότητα, ξεσπάσματα και καταθλιπτικά συναισθήματα κυριαρχούν στους νέους που κατακλύζονται από υπερβολικό άγχος. Όλα αυτά ενδέχεται να συνοδεύονται από την ύπαρξη σωματικών συμπτωμάτων, όπως πονοκέφαλοι, ζάλη, τρέμουλο, εφίδρωση, στομαχικά προβλήματα, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι οι έφηβοι με υπερβολικό άγχος τείνουν να το σωματοποιούν με αποτέλεσμα την εκδήλωση αυτών των ψυχοσωματικών συμπτωμάτων.

Κατά την περίοδο των εξετάσεων, επιπλέον, δοκιμάζεται η σχέση παιδιών-γονέων καθώς τα παιδιά πολλές φορές λόγω της πίεσης που δέχονται, ξεσπούν στα πιο κοντινά τους πρόσωπα, στους γονείς τους. Δεδομένης της μεγάλης βαρύτητας που κατέχουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις στην ελληνική κοινωνία, οι γονείς πολλές φορές ασκούν πίεση στα παιδιά τους καθώς έχουν την πεποίθηση πως οι εξετάσεις αυτές αποτελούν το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή των παιδιών καθώς καθορίζουν το μέλλον τους. Η πίεση που ασκούν οι γονείς πυροδοτεί αισθήματα φόβου και άγχους στα παιδιά. Ο φόβος της αποτυχίας είναι αυτός που δεσπόζει στα παιδιά καθώς θεωρούν πως η επιτυχία στις πανελλήνιες ταυτίζεται με την ευτυχία και την αξία που έχουν ως άτομα στην κοινωνία. Φοβούνται ότι θα απογοητεύσουν τους γονείς, τους συγγενείς και τους φίλους τους σε περίπτωση που αποτύχουν με αποτέλεσμα να καταβάλλονται ολοένα και περισσότερο από το άγχος.

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις έχουν εξελιχθεί σε έναν στίβο μάχης όπου δοκιμάζονται οι αντοχές, ψυχικές και σωματικές, τόσο των υποψηφίων όσο και των γονιών τους.

Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να λαμβάνουν συναισθηματική υποστήριξη καθώς τα ψυχικά τους αποθέματα εξαντλούνται όσο πλησιάζει η διαδικασία των εξετάσεων. Είναι πολύ σημαντικό να ενθαρρύνονται σε αυτή τους την προσπάθεια ώστε να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους και να είναι προετοιμασμένα για κάθε ενδεχόμενο καθώς η αποτυχία είναι κομμάτι της ζωής και μέσα από αυτήν αναπτύσσουν την ψυχική τους ανθεκτικότητα, μαθαίνουν να διαχειρίζονται καλύτερα νέα εμπόδια που ενδέχεται να εμφανιστούν στο δρόμο τους.

Η επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις και κατά συνέπεια η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο όμως, δεν αποτελεί αυτοσκοπό και δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας που καθορίζει την εξέλιξη της ζωής των εφήβων.

Έφηβοι φιλόδοξοι, χαρισματικοί, ταλαντούχοι, με όνειρα και όρεξη να προσφέρουν αγωνίζονται κάθε χρόνο στις πανελλήνιες εξετάσεις προσπαθώντας να εκπληρώσουν τα όνειρα και τους στόχους τους.

Πώς είναι δυνατόν η επιτυχία σε ένα γραπτό να καθορίζει την εκπλήρωση ενός ονείρου;

Η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο, η οποία είναι αποτέλεσμα της επιτυχίας στις πανελλήνιες δεν είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επαγγελματική, κοινωνική και προσωπική καταξίωση.

  • Υπάρχουν παιδιά που απέτυχαν στις εξετάσεις, έκλαψαν αλλά δεν το έβαλαν κάτω, προσπάθησαν ξανά και πραγματοποίησαν το όνειρό τους.
  • Υπάρχουν παιδιά που πέτυχαν μια θέση σε υψηλόβαθμη σχολή, ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους αλλά στο μέλλον ανακάλυψαν την κλίση τους σε κάτι διαφορετικό και ασχολήθηκαν επαγγελματικά με αυτό.
  • Υπάρχουν παιδιά που πέτυχαν στις εξετάσεις και εξασφάλισαν μια θέση στο Πανεπιστήμιο, αλλά έφυγαν στο εξωτερικό για να εκπληρώσουν το όνειρό τους.
  • Υπάρχουν παιδιά που δεν έδωσαν εξετάσεις, δούλεψαν και άνοιξαν τις δικές τους επιχειρήσεις.
  • Υπάρχουν παιδιά των οποίων η ψυχική και σωματική υγεία τέθηκε σε κίνδυνο λόγω του έντονου άγχους, της πίεσης και του φόβου της αποτυχίας.
  • Υπάρχουν παιδιά που πέτυχαν την εισαγωγή τους σε μια υψηλόβαθμη σχολή μετά από παρότρυνση άλλων ανθρώπων, χωρίς να το θέλουν πραγματικά και μελλοντικά άλλαξαν κατεύθυνση ώστε να ακολουθήσουν το όνειρο.

Η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σε οποιαδήποτε Πανεπιστημιακή σχολή δεν εξασφαλίζει την «ταμπέλα» του επιτυχημένου ανθρώπου.

Μία αποτυχία δεν μπορεί να στερήσει από κανένα παιδί τα όνειρα και τα ταλέντα του. Η ζωή δεν αρχίζει ούτε τελειώνει με τις Πανελλαδικές εξετάσεις, με την εισαγωγή ή μη στο πολυπόθητο Πανεπιστήμιο. Οι ευκαιρίες που προσφέρονται σε κάθε άνθρωπο να πραγματοποιήσει τα όνειρά του είναι ανεξάντλητες, αρκεί να τα κυνηγήσει και να προσπαθήσει να τα κάνει πράξη.

Τίποτα δεν αξίζει τόσο όσο η υγεία του ατόμου –ψυχική και σωματική– και η ευτυχία του. Γι’ αυτό, την επόμενη φορά που θα σε ρωτήσει κάποιος τι θα ήθελες να γίνεις στο μέλλον, να απαντήσεις ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ.

Καλή επιτυχία από καρδιάς σε όλους τους υποψηφίους!

 

Βιβλιογραφικές Αναφορές:

Chen, H. (2012). Impact of parent’s socioeconomic status on perceived parental pressure and test anxiety among Chinese high school students. International Journal of Psychological Studies, 4, p. 235 – 245.

Moksnes, U.K., & Espnes, G.A. (2012). Self-esteem and emotional health in adolescents – gender and age as potential moderators. Scandinavian Journal of Psychology, 53(6), 483-489.

Montgomery St., Baldwin D., (2006). Clinician’s Manual on Generalized Anxiety Disorder, Current Medicine Group.

Spielberger, C. D., & Reheiser, E. C. (2009). Assessment of emotions: Anxiety, anger, depression, and curiosity. Applied Psychology: Health and Well-Being, 1(3), 271-302.

Putwain, D.W. (2009) Assessment and examination stress in Key Stage 4. British Educational Research Journal.

Χατζηχρήστου, Χ. (2004): Εισαγωγή στη Σχολική Ψυχολογία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Οι εικόνες ανακτήθηκαν από:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRXtFdbvhqveBoly5twbkl9lDt74N4QG36UKw&usqp=CAU

https://www.supermammasblog.gr/wp-content/uploads/2020/06/1563921963551.jpg

https://scontent.fskg1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/78885939_2557170147898344_5579336794391969792_n.png?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=sYtxYyV5BBAAX-xM79k&_nc_ht=scontent.fskg1-1.fna&oh=00_AT8upV4DzWq152QcBZn2H-C7eybGAKiYtyZZTpDSu9KjTw&oe=62B5B9F2

What do you think?

39 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Η κόρη μου ξεσπά τα νεύρα της στο σώμα της”

Ψtalk: “Η απόρριψη στον τομέα της εργασίας μού δημιουργεί άγχος και απογοήτευση”