
Ο ρόλος των κοινωνικών μέσων στην κοινωνική αποδοχή και το άγχος, αποτελεί ένα μείζον ζήτημα, καθώς το διαδίκτυο συνιστά αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής . Ως επακόλουθο, η επιρροή των νέων στα κοινωνικά μέσα συνδράμει – αρνητικά, αλλά και θετικά – στην αντίληψή τους για την κοινωνική αποδοχή, το άγχος αλλά και την αυτοεκτίμηση τους.
Η επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ανάγκη για αποδοχή
Τα κοινωνικά μέσα παρέχουν στους νέους τα εφόδια να επικοινωνούν, να κοινωνικοποιούνται και να συμμετέχουν σε δραστηριότητες, όμως δεν παύουν να αποτελούν και μία σημαντική πηγή σύγκρισης. Πιο αναλυτικά, οι έφηβοι, εξαιτίας της αγνότητας της ηλικίας τους, συγκρίνουν τον εαυτό τους με άλλα άτομα, είτε αυτό αφορά την εξωτερική εμφάνιση, την κοινωνική ζωή, ή ακόμη και τις σχολικές επιδόσεις τους . Η εξωτερική εμφάνιση, αποτελεί και το πιο σημαντικό μέτρο σύγκρισης, καθώς οι χρήστες συνηθίζουν να παρουσιάζουν την αψεγάδιαστη εμφάνιση ή να τις πιο εντυπωσιακές στιγμές τις ζωής τους. Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί, το γεγονός, ότι πολλές φορές οι έφηβοι επεξεργάζονται τις φωτογραφίες τους, πράγμα που εντείνει τον ανταγωνισμό για την ιδανική εμφάνιση και δημιουργεί προβλήματα αυτοπεποίθησης και προσωπικής αποδοχής (Paterakis, 2020).
Επιπρόσθετα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν το ψυχολογικό αντίκτυπο του cyberbullying, καθώς οι έφηβοι, οι οποίοι λαμβάνουν αρνητικά σχόλια στο διαδίκτυο, τείνουν να παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κοινωνικής απομόνωσης. Η συνεχής έκθεση στα αρνητικά σχόλια μπορεί να προκαλέσει σοβαρό άγχος, διότι τα άτομα αισθάνονται ανασφάλεια για το πώς τα αντιμετωπίζουν οι άλλοι (Πανταζή, 2022).
Η ανάγκη για αποδοχή και κοινωνική έγκριση, μπορεί να προκαλέσει ψυχική σύγχυση στους εφήβους. Τα likes και τα comments έχουν αποτελέσει τη σημαντικότερη πηγή κοινωνικής απομόνωσης. Οι έφηβοι, όταν δεν λαμβάνουν την επιθυμητή ανταπόκριση, απογοητεύονται, αισθάνονται απόρριψη και αντιμετωπίζουν συναισθήματα μοναξιάς και εσωστρέφειας. Με αυτόν τον τρόπο, αναπτύσσεται και διογκώνεται η συναισθηματική πίεση και η ανάγκη ότι, για να νιώσουν κοινωνικά αποδεκτοί, πρέπει να λαμβάνουν και την αντίστοιχη προσοχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Πανταζή, 2022).
Πρόληψη και Διαχείριση
Είναι σημαντικό να συζητήσετε και να ενθαρρύνετε τα παιδιά να εκτιμούν την πραγματικότητα και να κατανοούν ότι η ζωή είναι πολυδιάστατη. Η επιτυχία και η ευτυχία δεν αποτυπώνεται πάντα σε μία ανάρτηση, εξάλλου τα πιο σπουδαία και οι πιο όμορφες στιγμές δεν γίνονται φωτογραφία. Επιπροσθέτως, επενδύστε στην καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης του παιδιού, χωρίς σύγκριση, έτσι ώστε να εκτιμούν τις δικές τους ικανότητες, τη δική τους αξία και (τη δική τους) εμφάνιση, ανεξάρτητα από το τι βλέπουν οι άλλοι στο διαδίκτυο (Yale Medicine,2023).
Προώθηση της σωστής χρήσης του διαδικτύου: Συγκεκριμένα, ενθαρρύνετε τους νέους να προβάλλουν περιεχόμενο με πλήρη αυθεντικότητα και να εκφράζονται με αλήθεια για τον εαυτό τους. Ταυτόχρονα, συζητήστε για τις επιπτώσεις που παρουσιάζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πώς μπορεί να τους επηρεάσει ψυχικά (Yale Medicine,2023).
Συμπερασματικά, η ενθάρρυνση των παιδιών να εκτιμούν την πραγματικότητα είναι καθοριστική για την ψυχική και συναισθηματική ανάπτυξη. Σήμερα, οι νέοι ζουν σε έναν κόσμο, όπου προβάλλεται η ιδανική ζωή, η ιδανική εμφάνιση και συχνά διαστρεβλώνεται η αλήθεια και το τι πραγματικά συμβαίνει. Η καλλιέργεια της αντίληψης της αλήθειας, αλλά και της πραγματικότητας είναι το κλειδί για την ψυχική ευημερία, την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση. Μέσω της καλλιέργειας υγιών στρατηγικών στη χρήση των κοινωνικών δικτύων, τα παιδιά αποκτούν ισχυρή ταυτότητα χωρίς επηρεασμούς.
Βιβλιογραφία
- Corfuland. Η επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις ανθρώπινες σχέσεις. Corfuland. https://www.corfuland.gr/el/ygeia/arthra/h-epirroi-ton-meson-koinonikis-diktyosis-stis-anthropines-sxeseis.html
- Efiveia. (2022). Ο διαδικτυακός εκφοβισμός στην εφηβεία. https://efiveia.gr/o-diadiktyakos-ekfovismos-stin-efiveia/
- Metarithmisi. (2023). Κοινωνικές ανισότητες και επιπτώσεις στους νέους. Metarithmisi. https://www.metarithmisi.gr/content/koinonikes-anisorropies-kai-epiptoseis-stous-neous
- Paterakis, M. (2020). Η επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο εφηβικό άγχος. Mixalis Paterakis. https://mixalispaterakis.gr/i-epidrasi-ton-meson-koinonikis-diktyosis-sto-efiviko-agchos/
- Yale Medicine. (2023). Social media and teen mental health: A parent’s guide. Yale Medicine. https://www.yalemedicine.org/news/social-media-teen-mental-health-a-parents-guide
Αρχισυνταξία : Κελεσίδη Ελένη
Επιμέλεια Άρθρου : Κελεσίδη Ελένη