in ,

Παιχνιδοποίηση-gamification


Η παιχνιδοποίηση είναι μια μέθοδος η οποία έχει τεχνικά χαρακτηριστικά παιχνιδιού αλλά δεν είναι παιχνίδι. Συνήθως, όταν γίνεται αναφορά στην παιχνιδοποίηση, γίνεται άμεσα και η σύνδεση με την τεχνολογία στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.

Πρόκειται δηλαδή  για τεχνική εκμάθησης , αυξάνοντας την πιθανότητα επιτυχίας της και ενισχύοντας παράλληλα δεξιότητες, κοινωνικές και γνωστικές.  Στόχος της ηλεκτρονικής αυτής τεχνικής είναι το κίνητρο για συμμετοχή, ενασχόληση και αφοσίωση του παιδιού. Επιτυγχάνεται αυξημένη εμπλοκή του μαθητή με το εκάστοτε αντικείμενο διδασκαλίας, ενώ σε δεύτερο χρόνο είναι ικανή να βοηθήσει το παιδί να υιοθετήσει ευνοϊκές, για την απόκτηση γνώσης, συμπεριφορές.

Οι βασικές αρχές της παιχνιδοποίησης στηρίζονται στις αρχές του συμπεριφορισμού, συνεπώς στην επιβράβευση/θετική ενίσχυση του παιδιού.  Για παράδειγμα, η εκμάθηση καθημερινών δεξιοτήτων αυτόνομης διαβίωσης μπορεί να επιτευχθεί μέσω ενός ήρωα στο παιχνίδι, ο οποίος καλείται να ξυπνήσει μόνος του, να ετοιμάσει το πρωινό του, να φροντίσει για την προσωπική του υγιεινή κ.α. Για να διαμορφωθεί μια διαδικασία που να εμπίπτει στην κατηγορία της παιχνιδοποίησης είναι απαραίτητο να αξιοποιηθούν κάποιες τεχνικές όπως η χρήση πόντων και ευσήμων. Στο έντονο οπτικοακουστικό υλικό με τα άπειρα χρώματα, ενισχύει τις γνωστικές  και κοινωνικές δεξιότητες . Βοηθά το παιδί να μάθει στο δικό του χρόνο, με τον δικό του ρυθμό, κάνοντας χρήση οικείων μέσων  που το κρατά σε εγρήγορση. Τα παιδιά βιώνουν τον ενθουσιασμό, την ενθάρρυνση, χωρίς παράλληλα να έχουν στο μυαλό τους την έννοια της μάθησης . Εξίσου βασικό χαρακτηριστικό της μεθόδου αυτής είναι η επιβράβευση.

Ιδιαίτερα ωφέλιμη έχει αποδειχθεί πως είναι αυτή η διαδικασία σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ειδικότερα, μπορεί κάποια δεξιότητα να γίνει πιο κατανοητή και διασκεδαστική, συμβάλλοντας, φυσικά, στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης του παιδιού με αναπηρία. Πολλά από τα παιχνίδια αυτά περιέχουν μαθηματικές πράξεις οι οποίες απαιτείται να λυθούν από τον παίκτη αλλά και να αποκτούν κριτική σκέψη. Μάλιστα, είναι τόσο αποτελεσματικά σε παιδιά με αναπηρία τα παιχνίδια αυτά, που πολλές φορές αποτελούν εργαλείο που οδηγεί σε ασφαλή διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών, δεδομένου πως το παιδί αφήνεται ελεύθερο. Επίσης, αν ληφθεί υπόψη πως μια μακροπρόθεσμη εκπαιδευτική διαδικασία είναι πιθανότερο να κουράσει το παιδί, η παιχνιδοποίηση καθώς έχει άμεση ανατροφοδότηση για το σωστό και το λάθος, ευχαριστεί το παιδί και το ενθαρρύνει να συνεχίσει, αφού σταδιακά πετυχαίνει ολοένα και περισσότερους στόχους.

Αναπόσπαστο κομμάτι της παιχνιδοποίησης, είναι φυσικά και η παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας, αφού οποιαδήποτε συνθήκη προσομοίωσης δεν μπορεί μόνη της να λειτουργήσει ως υποκατάστατο της ενεργής μάθησης.

What do you think?

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: ” Ήθελα να μοιραστώ πόσο μόνη αισθάνομαι”

Ψtalk: “Νιώθω ότι είμαι ψυχικά άδειος και δεν ενθουσιάζομαι με τίποτα”