in ,

Η σημασία της ευγνωμοσύνης στη ζωή μας


Πώς μπορώ να εφαρμόσω την ευγνωμοσύνη στην καθημερινότητά μου; 

Η έννοια της ευγνωμοσύνης έχει συνδεθεί στενά με την έννοια της συγχώρεσης και τη θρησκεία γενικότερα. Μάλιστα, η ευγνωμοσύνη φαίνεται πως αποτελεί έναν σημαντικό προγνωστικό παράγοντα για τη συγχώρεση (Neto, 2007). Στη θρησκευτική όσο και τη φιλοσοφική ιστορία, η ευγνωμοσύνη εντοπίζεται ως ένα αναπόσπαστο στοιχείο της ευζωίας (Emmons, & Crumpler, 2000. Harpman, 2004). Η ευγνωμοσύνη ορίζεται ως ένα συναίσθημα που οι άνθρωποι βιώνουν όταν λαμβάνουν βοήθεια, ενώ φαίνεται πως θεωρείται και πολύτιμο αλτρουιστικό χαρακτηριστικό (Wood, Maltby, Stewart, & Joseph, 2008a). Κατά παρόμοιο τρόπο, υποστηρίζεται πως η ευγνωμοσύνη αποτελεί ένα συναίσθημα που κατευθύνεται προς την εκτίμηση της βοήθειας από άλλους ανθρώπους (McCullough, Kilpatrick, Emmons, & Larson, 2001). Πάντως πρέπει να γίνει σαφές ότι η ευγνωμοσύνη δε σχετίζεται μόνο με την προσφορά βοήθειας και έτσι αυτός ο ορισμός δεν θεωρείται πλήρης, καθώς κιόλας η ευγνωμοσύνη είναι μια διαπολιτισμική και παγκόσμια έννοια (McCullough et al., 2001), εφόσον η παρουσία της γίνεται αισθητή και εκφράζεται με διάφορους τρόπους από σχεδόν όλους τους λαούς και πολιτισμούς σε όλο τον κόσμο (Emmons, & Stern, 2013).

Ποια είναι λοιπόν τα πλεονεκτήματα της ευγνωμοσύνης και τι προσφέρει; Η ευγνωμοσύνη έχει φανεί πως συμβάλλει στη διατήρηση των διαπροσωπικών σχέσεων, στην ενίσχυση των κοινωνικών σχέσεων και στην αντιμετώπιση στρεσογόνων συνθηκών. Επίσης, όσοι εξασκούν την ευγνωμοσύνη σε τακτική βάση έχουν πιο θετική προδιάθεση προς τους άλλους, χρησιμοποιούν παραγωγικές στρατηγικές αντιμετώπισης δυσχερών καταστάσεων (Wood, Joseph, & Linley 2007), έχουν πιο θετικά χαρακτηριστικά (McCullough et al., 2002. Wood et al., 2008b) και καλύτερο ποιοτικά ύπνο (Wood et al., 2008a). Επίσης, οι ίδιοι επικεντρώνονται στα θετικά στοιχεία του περιβάλλοντός τους και τείνουν να εκτιμούν περισσότερο τη ζωή και την περιουσία τους (Wood et al., 2008b). Επιπλέον, έχει υποστηριχθεί πως τα άτομα αυτά δίνουν προτεραιότητα σε θετικές πτυχές της ζωής συγκριτικά με τα αρνητικά συναισθήματα (Emmons, & McCullough, 2003).

Η ευγνωμοσύνη δεν σχετίζεται με τα σημαντικά επιτεύγματά μας, με τον γάμο, την κοινωνική θέση, το επάγγελμα κλπ. Αντίθετα, έχει να κάνει με το πόσο ευγνώμονες μπορεί να νιώσουμε έχοντας ακόμα και λίγα και αναγνωρίζοντας την παραμικρή προσπάθειά μας για να επιτύχουμε ένα μικρό βήμα. Αυτός είναι και ο λόγος που οι ασκήσεις ευγνωμοσύνης συχνά χρησιμοποιούνται στα άτομα που παρουσιάζουν καταθλιπτική διάθεση. Το να αναγνωρίσουν όσα έχουν επιτύχει (ενώ συνήθως παραγνωρίζεται ή ελαχιστοποιείται η αξία των επιτευγμάτων τους) είναι πολύ σημαντικό για την βελτίωση της διάθεσης.

Στο εργασιακό περιβάλλον, ο καθηγητής Robert Emmons, ερευνητής στον τομέα της ευγνωμοσύνης και καθηγητής ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο UC Davis, αναφέρει ότι «η ευγνωμοσύνη είναι το ιδανικό στοιχείο που ενισχύει την απόδοση στην εργασία». Ο καθηγητής ισχυρίζεται ότι οι επιτυχημένοι εργαζόμενοι δεν αναμένουν έναν εξωτερικό παράγοντα για να νιώσουν ευγνωμοσύνη αλλά την αναζητούν από μόνοι τους. Συγκεκριμένα, με το να παρατηρούν τα μικρά πράγματα, να επαινούν έναν συνάδελφο, να γράφουν απλά ευχαριστήρια post-it στον εαυτό τους ή σε κάποιον συνάδελφο και με το να γράφουν ψηφιακά σημείωματα ευγνωμοσύνης και γενικότερα με το να παρατηρούν τι γίνεται γύρω τους, αύξησαν την ευγνωμοσύνη με συνέπεια να αυξηθεί η αυτοπεποίθησή τους, να γίνονται πιο επιτυχημένοι στην εργασία τους  και να βελτιώνεται η καθημερινότητα και η διάθεσή τους.

Άλλοι τρόποι έκφρασης της ευγνωμοσύνης μπορεί να είναι το να λες ένα απλό Ευχαριστώ στους ανθρώπους με τους οποίους έρχεσαι καθημερινά σε επαφή για μικρά πράγματα. Επίσης, μπορείς να κάνεις καθημερινά μια λίστα με τρία πράγματα για τα οποία είσαι ευγνώμων, όπως για παράδειγμα:

Είμαι ευγνώμων γιατί:

  • Τα παιδιά μου είναι καλά.
  • Φρόντισα τον κήπο μου.
  • Μαγείρεψα χθες και για σήμερα, οπότε δεν θα χρειαστεί να μαγειρέψω.

Ακόμα, μπορείς να συμπληρώνεις την πρόταση: αυτή ακριβώς την στιγμή είμαι ευγνώμων για…

Επέλεξε μία ανάμνηση για την οποία νιώθεις ευγνωμοσύνη και περίγραψε με όσες λεπτομέρειες μπορείς.

Σκέψου με ποιους τρόπους μπορείς να εκφράσεις την ευγνωμοσύνη σου στο σώμα σου, στον εαυτό σου, στους άλλους.

Υπάρχουν τόσοι τρόποι όσοι μπορείς να σκεφτείς… Οτιδήποτε σε κάνεις να αισθανθείς καλύτερα βρες το και εφάρμοσέ το στην εαυτό σου. Και ίσως το μοιραστείς και με τους άλλους για να δείξεις και πάλι ευγνωμοσύνη.

Να μνημονεύεις τις ευεργεσίες που έχεις λάβει (Κλεόβουλος ο Ρόδιος, 6ος π.Χ. αιών)

Προτεινόμενη βιβλιογραφία

  • Neto, F. (2007). Forgiveness, personality and gratitude. Personality and Individual Differences, 43(8), 2313-2323.
  • Emmons, R. A., & Crumpler, C. A. (2000). Gratitude as a human strength: Appraising the evidence. JOURNAL OF SOCIAL AND CLINICAL PSYCHOLOGY, 19(1), 56-69
  • McCullough, M. E., Kilpatrick, S. D., Emmons, R. A., & Larson, D. B. (2001). Is gratitude a moral affect?. Psychological bulletin, 127(2), 249.
  • McCullough, M. E., Pargament, K. I., & Thoresen, C. E. (Eds.). (2001). Forgiveness: Theory, research, and practice. Guilford Press
  • Emmons, R. A., & Stern, R. (2013). Gratitude as a psychotherapeutic intervention. JOURNAL OF CLINICAL PSYCHOLOGY, 69(8), 846-855.
  • Wood, A. M., Maltby, J., Stewart, N., & Joseph, S. (2008a). Conceptualizing gratitude and appreciation as a unitary personality trait. Personality and individual differences, 44(3), 621-632. (a)

What do you think?

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Γράφει η Ιωάννα Πετράκου, φοιτήτρια Ψυχολογίας.

Ψtalk: “Θέλω πραγματικά να ηρεμήσω το μέσα μου γιατί αρχίζω και εξουθενώνομαι.”