in ,

Η επίδραση των ρομαντικών ταινιών στις ερωτικές σχέσεις


Οι ταινίες αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της διασκέδασης της δυτικής και όχι μόνο κουλτούρας. Ολόκληρη βιομηχανία συμμετέχει κάθε χρόνο στην παραγωγή δεκάδων ταινιών σημειώνοντας εκπληκτικά κέρδη παγκοσμίως. Όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως ηλικίας αρέσκονται στον ελεύθερο τους χρόνο να παρακολουθούν κάποια ταινία, αλλά και να εκφράζουν τα συναισθήματα τους μέσα από αυτές σε περιόδους που δεν είναι καλά, γι’ αυτό και υπάρχουν αρκετά είδη ταινιών προκειμένου να εξυπηρετούν τα διαφορετικά γούστα.

Οι ρομαντικές κωμωδίες αποτελούν το είδος ταινιών που έχουν δει σχεδόν όλοι. Ας μην ξεχνάμε τον φανταστικό κόσμο και τις πριγκίπισσες της Disney που μεγάλωσε γενιές και γενιές, προβάλλοντας το ρητό ΄΄έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα΄΄. Οι περισσότερες από αυτές αντανακλούν πεποιθήσεις σχετικά με την επιλογή ερωτικού συντρόφου. Η αισιόδοξη αυτή διάθεση των ρομαντικών ταινιών προκαλεί ευχάριστα συναισθήματα στον θεατή, αναπτερώνει το ηθικό του και τον ωθεί σε μια πιο θετική οπτική της ζωής. Έτσι τουλάχιστον νιώθουν οι περισσότεροι βλέποντας μια ρομαντική κωμωδία.

Παρόλο την φαινομενική αθωότητα των ταινιών αυτών μεγάλο ενδιαφέρον έχει συγκεντρωθεί ως προς την επιρροή που ασκούν στις απόψεις και τις προσδοκίες των ατόμων στις ερωτικές τους σχέσεις. Τόσο οι ρομαντικές κωμωδίες όσο και κάποιες ταινίες τις Disney όπως η Πεντάμορφη και το Τέρας, η Μικρή Γοργόνα και γενικότερα οι πριγκίπισσες αντανακλούν κάποιες αξίες και ιδανικά ως προς τον έρωτα τα οποία διαμορφώνουν και επηρεάζουν τις προσδοκίες των ανθρώπων μερικές φορές κιόλας εν αγνοία τους. Σύμφωνα με τους Hefner & Wilson, 2013 , η κατασκευή του ρομαντικού ιδεώδους στις ταινίες αποτελείται γενικά από τα ακόλουθα τέσσερα θέματα.

  1. η αγάπη μπορεί να παραβλέψει ελαττώματα
  2. η αγάπη μπορεί να αναζητήσει αυτόν τον τέλειο σύντροφο.
  3. η αγάπη μπορεί να συμβεί ακαριαία.
  4. η αγάπη μπορεί να ξεπεράσει όλα τα εμπόδια

Έτσι οι θεατές που εκτίθενται επανειλημμένα σε ρομαντικό περιεχόμενο στα μέσα ενημέρωσης με την πάροδο του χρόνου, υιοθετούν πεποιθήσεις για τον πραγματικό κόσμο που είναι παρόμοιες με τα θέματα που εμφανίζονται στις ιστορίες αλλά και η προβολή ρομαντικών κωμωδιών συνδέεται, με μεγαλύτερη αποδοχή της εξιδανίκευσης των παραπάνω πεποιθήσεων (Hefner & Wilson, 2013). Ευρήματα επίσης έχουν δείξει πως υπήρχε μια τάση οι παντρεμένες γυναίκες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες σε ρομαντικές κωμωδίες να είναι λιγότερο ικανοποιημένες με τις συζυγικές τους σχέσεις (Shapiro & Kroeger,1991).

Σε 26 ταινίες κινουμένων σχεδίων της Disney, οι σχέσεις που δημιουργούνται οφείλονται σχεδόν πάντα στην «αγάπη με την πρώτη ματιά» και χαρακτηρίζονται από διαφορές ισχύος με βάση το φύλο, παρουσιάζουν δηλαδή, έναν κυρίαρχο άντρα που αναζητά έναν υποτακτικό γυναικείο χαρακτήρα μαζί με τα ρομαντικά ιδανικά αναπόφευκτων δραμάτων όπως διάφορα εμπόδια που θα παρουσιαστούν. Οι ταινίες με τις πριγκίπισσες της Disney προωθούν επίσης τον γυναικείο ρόλο μέσω μιας «σκληρής αισιοδοξίας», όπου τα κορίτσια και οι γυναίκες είναι έτοιμες να επικεντρωθούν στην εμφάνισή τους, ενώ περιμένουν τον «γοητευτικό πρίγκιπα» τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Μικρή Γοργόνα που έγινε άνθρωπος προκειμένου να αρέσει στον πρίγκιπα, έχοντας σημαντικές απώλειες και κάνοντας θυσίες, όπως την φωνή της.

Συχνό επίσης φαινόμενο είναι, η εισαγωγή δραμάτων και εμποδίων στην ρομαντική ταινία προκειμένου να τονίσει ότι η αγάπη τα ξεπερνά όλα ,με την  ένταση να κορυφώνεται μέσα  από μεγάλες χειρονομίες, συχνά αφότου ο αντρικός χαρακτήρας συμπεριφερθεί άσχημα. Έτσι τα εμπόδια, τα προβλήματα και η ένταση όχι απλώς κανονικοποιούνται, αλλά γίνονται απαραίτητα για τον ρομαντισμό (Maas & Bonomi, 2020). Πολλά είναι τα παραδείγματα ανθρώπων άλλωστε που πιστεύουν αν στις σχέσεις τους δεν υπάρχουν καβγάδες και εντάσεις δεν υπάρχει και έρωτας.

Όπως λοιπόν συμβαίνει σε όλες τις ταινίες, έτσι και στις ρομαντικές κωμωδίες η εξιδανίκευση του έρωτα και των σχέσεων γίνεται μόνο για την εξυπηρέτηση της πλοκής και δεν αντανακλά τι θα έπρεπε να ισχύει στην πραγματικότητα. Δυστυχώς όμως, το Hollywood αλλά  και γενικότερη η βιομηχανία των ρομαντικών ταινιών έχει εδραιωθεί και έχει διαμορφώσει την εικόνα που έχουν οι περισσότεροι για την αγάπη και τον έρωτα, δυστυχώς διαστρεβλωμένα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πλασματικές προσδοκίες, τοξικές σχέσεις και έλλειψη ικανοποίησης από αυτές.

Οι ρομαντικές ταινίες μπορεί να άπτονται αληθινά γεγονότα και να αφορούν οικείες έννοιες όπως η αγάπη και οι ανθρώπινες σχέσεις, όμως η ιστορίας τους περιπλέκεται στην σφαίρα τους φανταστικού σε συμπιεσμένο τον χρόνο.

Hefner, V., & Wilson, B. J. (2013). From love at first sight to soul mate: The influence of romantic ideals in popular films on young people’s beliefs about relationships. Communication Monographs, 80(2), 150–175. https://doi.org/10.1080/03637751.2013.776697

Maas, M. K., & Bonomi, A. E. (2020). Love hurts?: Identifying abuse in the virgin-beast trope of popular romantic fiction. Journal of Family Violence, 36(4), 511–522. https://doi.org/10.1007/s10896-020-00206-9

Shapiro, J., & Kroeger, L. (1991). Is life just a romantic novel? the relationship between attitudes about intimate relationships and the popular media. The American Journal of Family Therapy, 19(3), 226–236. https://doi.org/10.1080/01926189108250854

What do you think?

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Το πρόβλημα της αποστήθισης στο ελληνικό σύστημα εκπαίδευσης και οι πιθανές λύσεις αντιμετώπισης

(Ανα)Γνωρίζοντας τη Δυσπραξία