in ,

“Διεκδικητική συμπεριφορά” Πως να πούμε αυτό που θέλουμε χωρίς επιθετικό λόγο;

Stand Up For Yourself words on a sign held by a single man or person in a crowd to illustrate being a rebel or going on strike to protect your rights and justice

 


Πολλές φορές στη καθημερινότητα μας ακούμε είτε από το οικογενειακό είτε από το φιλικό μας περιβάλλον πως «χρειάζεται να γίνεις πιο διεκδικητικός/η για να καταφέρεις όσα θέλεις/ πρέπει να γίνεις πιο σκληρός/η» . Πώς άραγε αντιλαμβάνεται ο καθένας τη φράση διεκδικητικότητα; Είναι πράγματι συνδεδεμένη με την σκληρότητα; Πάμε να δούμε παρακάτω τι είναι η διεκδικητική συμπεριφορά και πως μπορεί να μας βοηθήσει ώστε να πετύχουμε αυτά που θέλουμε χωρίς φωνές και εντάσεις αλλά ενισχύοντας τους δεσμούς των διαπροσωπικών μας σχέσεων.

Διεκδικητική συμπεριφορά λοιπόν σημαίνει πως ένα άτομο είναι σε θέση να εκφράσει τον πραγματικό του εαυτό και τα θέλω του καλύτερα και με μεγαλύτερη συχνότητα κυρίως σε καταστάσεις συγκρούσεων ή έντονων αντιθέσεων χωρίς όμως να παραβιάζει τα δικαιώματα του συνομιλητή του. Αυτή είναι και η κύρια διαφορά της διεκδικητικής με την επιθετική συμπεριφορά. Μάλιστα, ένα διεκδικητικό άτομο παρουσιάζει περισσότερο τις ικανότητες του και έχει πιο μεγάλη αυτοπεποίθηση συγκριτικά με ένα πιο παθητικό, μη διεκδικητικό άτομο. Συγκεκριμένα, ένα μη διεκδικητικό άτομο τις πιο πολλές φορές που θα έχει την ανάγκη να εκφράσει τον εαυτό του και αυτό που πραγματικά επιθυμεί είναι πιθανό να αισθανθεί έντονο άγχος και φόβο γι’ αυτό που ετοιμάζεται να πει. Ακόμη , διατηρεί απολογητική στάση και σε περιπτώσεις που δεν φταίει το ίδιο τείνει να ζητάει συγγνώμη. Για τον λόγο αυτό, τα δικαιώματα του παθητικού ατόμου καταπατώνται και συχνά γίνεται έρμαιο των υπολοίπων επειδή αδυνατεί να πει εύκολα «όχι». Αντιθέτως , ένα επιθετικό άτομο μπορεί και μιλάει ανοιχτά για ζητήματα που τον απασχολούν παραβιάζοντας όμως τα δικαιώματα των άλλων όπως προαναφέρθηκε.

Καθώς το μεγαλύτερο μέρος της επικοινωνίας στη καθημερινότητα μας αφορά τη μη λεκτική επικοινωνία αξίζει να αναφέρουμε κάποια χαρακτηριστικά της διεκδικητικής συμπεριφορά όσον αφορά την εν λόγω μορφή επικοινωνίας. Έτσι, κατά τη διεκδικητική συμπεριφορά η φωνή μας είναι σταθερή και ο τόνος δυνατός αναλόγως βέβαια και την περίσταση, το άτομο διατηρεί βλεμματική επαφή με τον συνομιλητή του αλλά όχι επίμονη ενώ η στάση του σώματος αποπνέει δυναμισμό και αυτοπεποίθηση.

  Τι εφόδια χρειάζεται να διαθέτουμε προκειμένου να γίνουμε περισσότερο διεκδικητικοί;

Αρχικά, είναι ωφέλιμο να έχουμε στο νου μας πως στις διαπροσωπικές μας σχέσεις χρειάζεται να εκφράζουμε τόσο τα θετικά μας συναισθήματα όσο και τα αρνητικά. Όταν εκφραζόμαστε μόνο θετικά προσπαθώντας να μην δημιουργούμε εντάσεις ή να τα έχουμε καλά με όλους οδηγούμαστε στο να συσσωρεύεται το άγχος, ο φόβος και ο θυμός μας, αρνητικά δηλαδή συναισθήματα που συμβάλλουν σε συναισθηματικές εκρήξεις. Επιπλέον ένα διεκδικητικό άτομο είναι σε θέση να βάλει όρια. Αυτό σημαίνει πως χρειάζεται κάποιες φορές να λέμε «όχι» σε πράγματα που δεν είμαστε σύμφωνοι, δεν μας αρέσουν ή παρεμβαίνουν στις ανάγκες μας. Βάζοντας όρια στις σχέσεις μας με τους σημαντικούς μας άλλους δείχνουμε τον τρόπο που θέλουμε να μας συμπεριφέρονται. Τέλος, η διεκδικητική συμπεριφορά προϋποθέτει και την πρωτοβουλία. Έχοντας πρωτοβουλία μπορούμε με περισσότερη ευκολία και διάθεση να τροποιήσουμε έναν τρόπο ζωής που δεν μας βρίσκει τόσο σύμφωνους ή δεν μας αρέσει αρκετά, να λέμε «ναι» σε πράγματα που πραγματικά έχουμε ανάγκη χωρίς να φοβόμαστε την κριτική βγαίνοντας από τον φαύλο κύκλο της ρουτίνας και ζώντας απολαυστικά.

Όπως κάθε αλλαγή στη ζωή μας έτσι και για την απόκτηση διεκδικητικής συμπεριφοράς απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η θέληση μας αλλά και τα κίνητρα που έχουμε για την αλλαγή αυτή. Ακόμη, είναι σημαντικό κατά την αρχή της προσπάθεια μας να θέτουμε μικρούς αλλά πραγματοποιήσιμους στόχους (ένα βήμα τη φορά) και να κατανοήσουμε πως κάθε αλλαγή , ιδιαίτερα όταν πρόκειται για συμπεριφορική αλλαγή, προϋποθέτει χρόνο και κόπο.

Και για το τέλος, χρειάζεται να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας πως δεν υπάρχουν τέλειες λύσεις για κάθε πρόβλημα αλλά αντίθετα είναι ιδιαίτερης σημασίας να εκτιμούμε τον εαυτό μας και τους άλλους αναζητώντας όσο το δυνατόν πιο λειτουργικές λύσεις για κάθε πρόβλημα αποφεύγοντας να παραπατάμε τις δικές μας ανάγκες ή των άλλων.

Βιβλιογραφία:

Bishop, S. (2013). Develop your assertiveness (Vol. 138). Kogan Page Publishers.

What do you think?

30 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Νευρογλωσσικός Προγραμματισμός ή αλλιώς NLP.

Ψtalk: “Ποιές οι διαφορές μεταξύ ψυχίατρου με ψυχολόγο;”