Έχεις σκεφτεί ποτέ πως η ιππασία θα μπορούσε να αποτελεί μία εναλλακτική μορφή θεραπείας για ένα άτομο με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος;
Εκτός από τις ψυχοεκπαιδευτικές και ψυχοφαρμακολογικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), υπάρχουν και κάποιες λιγότερο παραδοσιακές θεραπευτικές μέθοδοι. Η θεραπευτική ιππασία είναι μια μέθοδος που χρησιμοποιείται σε όλο τον κόσμο για διάφορες σωματικές και ψυχικές ασθένειες (Srinivasan, Cavagnino & Bhat, 2018).
Ο πιο σημαντικός παράγοντας που κάνει τη θεραπευτική ιππασία να διαφέρει από τις υπόλοιπες μορφές θεραπείας, είναι ο χώρος στον οποίο διεξάγονται οι συνεδρίες, καθώς πρόκειται για χώρους οι οποίοι χαρακτηρίζονται από κινητικά, οπτικά και αισθητικά ερεθίσματα (PATH International, 2011).
Στόχος της θεραπευτικής ιππασίας είναι η προώθηση της σωματικής, συναισθηματικής, γνωστικής και κοινωνικής ανάπτυξης των αναβατών. Στους αναβάτες με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, οι ενδείξεις στηρίζονται στην πεποίθηση ότι η παρουσία, η περιποίηση, η εργασία με το άλογο, καθώς και η ιππασία του αλόγου μπορούν να προωθήσουν τα παραπάνω οφέλη (de Oliveira et al,2014).
Μια τυπική συνεδρία θεραπευτικής ιππασίας περιλαμβάνει έφιππες και μη έφιππες δραστηριότητες με τη βοήθεια αλόγου για την προώθηση της σωματικής, γνωστικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ευεξίας των ατόμων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Ward et al. 2013). Επίσης, η προσοχή εστιάζεται στη χρήση του αλόγου και της κίνησής του ως εργαλείο από τους επαγγελματίες υγείας για την επίτευξη θεραπευτικών στόχων, όπως η βελτίωση της ισορροπίας, οι δεξιότητες αισθητηριακής επεξεργασίας και η γενικότερη δραστηριοποίηση και αισθητική διέγερση (Lentini, Knox, 2015).

Γιατί λοιπόν ένας γονιός να επιλέξει αυτή τη θεραπευτική μέθοδο για το παιδί του με ΔΑΦ;
- Για να μπορέσει το παιδί να αυξήσει την ισορροπία του και να μειώσει την υπερευαισθησία του σε διάφορα ερεθίσματα.
- Για να ελαχιστοποιήσει τη διάσπαση προσοχής και να αυξήσει τη βλεμματική επαφή και τον οπτικοκινητικό του συντονισμό.
- Για να αυξήσει τις γνωστικές και αντιληπτικές του ικανότητές.
- Για να βελτιώσει τον κινητικό του σχεδιασμό, δηλαδή την ικανότητα, να σχεδιάζει και να εκτελεί διαφορετικές κινήσεις.
- Για να βελτιώσει την ομιλία του και να αναπτύξει τις κοινωνικές δεξιότητες και τις διαπροσωπικές του σχέσεις.
- Για να ενισχυθεί η διαδικασία κοινωνικοποίησής του.
Βιβλιογραφία:
de Oliveira, Jéssica Jaíne & Oliveira, Marques & Schmidt, Carlo & Alcantara, Mylena & Copetti, Fernando (2014). Evidences of Therapeutic Horseback Riding in Autism Spectrum Disorder. 10.13140/2.1.2317.1841.
Lentini, Jennifer & Knox, Michele. (2015). Equine-Facilitated Psychotherapy With Children and Adolescents: An Update and Literature Review. Journal of Creativity in Mental Health. 10. 278-305. 10.1080/15401383.2015.1023916.
Νικόλαος Κ. Πολύζος (2012). Θεραπευτική Ιππασία & Ιπποθεραπεία. Διαθέσιμο στο: Link
PATH International (2011). PATH International home page. 2011. Διαθέσιμο στο: Link.
Srinivasan, S. M., Cavagnino, D. T., & Bhat, A. N. (2018). Effects of Equine Therapy on Individuals with Autism Spectrum Disorder: a Systematic Review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 5(2), 156–175. Link
Ward, S. C., Whalon, K., Rusnak, K., Wendell, K., & Paschall, N. (2013). The association between therapeutic horseback riding and the social communication and sensory reactions of children with autism. Journal of autism and developmental disorders, 43(9), 2190–2198. Link
Οι φωτογραφίες ανακτήθηκαν από: www.unsplash.com