in , , ,

Σύνδρομο Asperger

Concept of autism and autistic development disorder as a symbol of a communication and social behavior psychology as a chalk drawing on asphalt in a 3D illustration style.

Τι είναι το σύνδρομο Asperger;Ορίζεται ως «μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή που αποτελείται από μια ή περισσότερες συγκεκριμένες ανωμαλίες». Οι διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές χαρακτηρίζονται από σοβαρή και διάχυτη βλάβη σε αρκετούς αναπτυξιακούς τομείς όπως στις δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης, στις κοινωνικές δεξιότητες και στην παρουσία στερεότυπης συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων.

ΑΙΤΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ ΑΣΠΕΡΓΚΕΡ

Ποιες είναι όμως οι αιτίες αυτής της μορφής  αυτισμού; Η ακριβής αιτία του συνδρόμου είναι άγνωστη. Πιθανολογείται ότι το σύνδρομο έχει γενετική βάση, όμως δεν υπάρχει καμία γνωστή γενετική αιτία. Οι παράγοντες εμφάνισης του αυτισμού είναι πολλαπλοί και συχνά συνδυασμός αιτιών που αφορούν την κληρονομικότητα, εγκεφαλικές βλάβες και ψυχολογικούς λόγους. Επιστημονικά δεν μπορεί ακόμα να αιτιολογηθεί η εμφάνιση του αυτισμού παρά μόνο σε επίπεδο ερευνητικών υποθέσεων.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ-ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

  •  Δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση
  •  Δυσκολίες στην κοινωνική φαντασία
  •  Δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία

KΛINIKH EIKONA

•Βρεφική ηλικία: δυσκολίες ύπνου – προσοχής, έντονο κλάμα, διαταραχές στην κινητική ανάπτυξη και  στο βλέμμα.

•Nηπιακή ηλικία: πρόωρη γλωσσική ανάπτυξη, καλή μνήμη, συλλογή παράξενων αντικειμένων, δεν επικοινωνεί με συνομηλίκους.

•Σχολική ηλικία: περιορισμένη κοινωνικότητα, ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, δυσκολίες άρθρωσης, εμφάνιση υπερλεξίας

•Εφηβική Ηλικία/ Ενηλικίωση: προβλήματα κοινωνικά – προσωπικής υγιεινής.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Επειδή η εμφάνιση των χαρακτηριστικών του συνδρόμου Άσπεργκερ διαφέρει σημαντικά από άτομο σε άτομο, η διάγνωση καθίσταται αρκετά δύσκολη. Το σύνδρομο Άσπεργκερ μπορεί να διαγνωσθεί αργότερα απ’ ό,τι ο αυτισμός στα παιδιά και κάποια χαρακτηριστικά του μπορεί να διαγνωσθούν μετά την ενηλικίωση. Συνήθως, επίσημη διάγνωση μπορεί να γίνει από ψυχιάτρους ή κλινικούς ψυχολόγους. Για μερικούς, μια τέτοια διάγνωση συνδέεται με ισόβιο στίγμα, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις η διάγνωση βοηθά το άτομο όπως και το ευρύτερο περιβάλλον του (οικογενειακό, σχολικό, εργασιακό) να καταλάβουν τις ιδιαιτερότητές του και να ανταποκριθούν στις ανάγκες του.

Η τυπική γνώμη από τους συμμαθητές τους είναι ότι τα παιδιά αυτά είναι εκκεντρικά και «περίεργα», και οι ανάρμοστες κοινωνικές τους ικανότητες συνήθως χρησιμοποιούνται για να τα κάνουν εξιλαστήρια. Η αδεξιότητα και η εμμονή για μουντά πράγματα προσθέτουν στην «περίεργη» παρουσίασή τους. Τα παιδιά επιπροσθέτως, διαθέτουν ελλιπή κατανόηση των ανθρώπινων σχέσεων και τους κανόνες της κοινωνικής συμπεριφοράς. Η αναπροσαρμοτικότητά τους και ανικανότητά τους να χειρίζονται τις αλλαγές προκαλεί σε αυτά τα άτομα άγχος και τα καθιστά  συναισθηματικά ευάλωτα. Την ίδια στιγμή τα παιδιά με το σύνδρομο (που επί το πλείστον όπως προαναφέρθηκε είναι αγόρια) έχουν συνήθως μέτρια ή και λίγο παραπάνω από μέτρια νοημοσύνη και έχουν ανώτερη μηχανική μνήμη. Η επιδίωξη των ενδιαφερόντων τους μπορεί να τα οδηγήσει αυτά τα άτομα σε μεγάλα επιτεύγματα αργότερα στην ζωή.

Τα παιδιά με σύνδρομο Άσπεργκερ συγχύζονται εύκολα με την μικρότερη αλλαγή, είναι πολύ ευαίσθητα σε περιβαλλοντικές εντάσεις και μερικές φορές παίρνουν μέρος σε τελετουργικές πράξεις. Είναι ανήσυχα και τείνουν να στενοχωριούνται πολύ όταν δεν ξέρουν τι να προσμένουν: το άγχος, η κούραση και η αισθητήρια υπερφόρτωση τα αναστατώνει. Είναι σημαντικό να μην υπάρχουν σημαντικές μεταβολές  στη ζωή ενός ατόμου με αυτό το σύνδρομο. Πρέπει να υπάρχει ένα προκαθορισμένο πρόγραμμα το οποίο θα ακολουθείται πιστά. Για παράδειγμα θεμιτό θα ήταν να αποφεύγονται οι εκπλήξεις και οι απρόσμενες τροποποιήσεις στην ρουτίνα του. Σε περίπτωση τυχουσών αλλαγών το παιδί/άτομο θα πρέπει να ενημερώνεται αρκετό διάστημα νωρίτερα λεπτομερώς για το τί πρόκειται να αλλάξει, ώστε να είναι ψυχολογικά προετοιμασμένο. Παραδείγματος χάρη στο ενδεχόμενο αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος, το παιδί, κρίνεται απαραίτητο να έρθει σε επαφή με τους νέους δασκάλους, να δει το νέο χώρο καθώς και να πληροφορηθεί για το καινούργιο πρόγραμμα που θα οφείλει να παρακολουθεί ,αρκετό καιρό πριν την τελική πραγματοποίησή του.

Η θεραπεία του Άσπεργκερ είναι μια πολύ περίπλοκη και μεγάλης διάρκειας διαδικασία, παρόλο που υπήρξε πολύ επιτυχημένη σε πολλές περιπτώσεις. Πολύ υποσχόμενα αποτελέσματα έχουν επιτευχθεί πρόσφατα όταν το αυτιστικό παιδί, εκτός του ότι του φέρονται με θέρμη και σεβασμό, εκτίθεται σε μια διδακτική εμπειρία με αυτόματα και προγραμματισμένα μηχανήματα αντί για ανθρώπους

ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

  • Εκμάθηση Κοινωνικών Δεξιοτήτων (π.χ. αναπαράσταση πραγματικών γεγονότων)
  • Εκμάθηση Κατανόησης και Έκφρασης Συναισθημάτων  (π.χ. παιχνίδια ρόλων)
  • Γλωσσική Ανάπτυξη (π.χ. διάλογος)
  • Στρατηγικές για την ρουτίνα (π.χ. χρήση ρολογιών)
  • Στρατηγικές για την Κινητική Αδεξιότητα/αισθητηριακές αισθησίες (γραφή,δοκιμή νέων τροφών)
  • Στρατηγικές για την βλεμματική επαφή/ενίσχυση προσοχής (π.χ. ισχυρό ερέθισμα, παιχνίδια με ένα σημείο προσοχής)

Η διάγνωση αποτελεί κομβικό σημείο της διαδικασίας για την ομαλή διαβίωση ενός ατόμου με Άσπεργκερ και αυτό διότι τα χαρακτηριστικά που εμφανίζει το παιδί από πολύ νωρίς είναι εκείνα που κάνουν τον αυτισμό να διαφέρει από τις άλλες διαταραχές και να αποκτά μορφή, ταυτότητα. Είναι τα χαρακτηριστικά που δυσχεραίνουν την εξέλιξη και την ανάπτυξη του ατόμου, όπως προαναφέρθηκε με βασικότερα τις δυσκολίες στην επικοινωνία και στην κοινωνικοποίησή του.

What do you think?

13 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Πέρασα καρκίνο, έχασα τη μητέρα μου, χωρίζω μετά από 35 χρόνια.”

Απέτυχα στις Πανελλήνιες. Ή μήπως όχι;;