in , , ,

Μπορούν οι Πανελλήνιες να καθορίσουν τη ζωή μας;


Δυστυχώς ένα όχι και πολύ μικρό ποσοστό των μαθητών όταν έρθει η περίοδος των πανελληνίων αναρωτιούνται τα εξής : ”και αν αποτύχω;…μετά τί θα κάνω στη ζωή μου;…πώς θα συνεχίσω;…δεν θέλω να το περάσω ξανά αυτό… μήπως η αποτυχία μου είναι ταυτόχρονα και η καταστροφή μου;”

Δημιουργούνται καταστροφικά ερωτήματα στο μυαλό τους, που το μόνο που καταφέρνουν είναι να τους προσδίδουν ακόμη μεγαλύτερο άγχος, πέρα από το κομμάτι αυτό όμως, αξίζει πραγματικά να θεωρήσουν πως οι πανελλήνιες θα καθορίσουν το υπόλοιπο της ζωής τους; και πως η πιθανή αποτυχία τους θα είναι ένα αρκετά μεγάλο πλήγμα για το μέλλον τους;

Πριν καταλήξουμε σε μία απάντηση αξίζει να σημειωθούν τα συναισθήματα και η ψυχική κατάσταση που συνήθως τουλάχιστον, βιώνει ο έφηβος την δύσκολη αυτή περίοδο της ζωής του. Στην Ελλάδα όταν ένας μαθητής φτάνει στη Τρίτη Λυκείου ξεκινάει τον αγώνα και τις προσπάθειες του να επιτύχει στις Πανελλήνιες με στόχο την εισαγωγή του στην σχολή που επιθυμεί.

Την περίοδο αυτή λοιπόν έχει να αντιμετωπίσει πολλές στρεσογόνες καταστάσεις μαζί, αρχικά (για κάποιους μαθητές τουλάχιστον) την καταστάλαξη του επαγγέλματος που θέλει  να ακολουθήσει ,την πίεση του διαβάσματος με την απαιτητική ολοκλήρωση της ύλης, ορισμένες φορές την πίεση του περίγυρου του , και τέλος την οριστικοποίηση του μηχανογραφικού και αναμονή των αποτελεσμάτων.

Καταλαβαίνουμε από τα παραπάνω πως σε άλλους περισσότερο και σε άλλους λιγότερο, που τότε είναι και  δημιουργικό, υπάρχει το άγχος, όπου αυτό από  μόνο του δεν είναι και εύκολο φορτίο να κουβαλήσει ένας έφηβος, ταυτόχρονα με αυτό λοιπόν αν υπάρχει και η σκέψη πως η αποτυχία των πανελληνίων είναι καταστροφή για την μετέπειτα ζωή τότε ξεκάθαρα καταλαμβάνει τον έφηβο μια μεγάλη ματαιοδοξία που δύσκολα θα μπορέσει να την εξισορροπήσει γενικότερα με την ψυχολογία του αλλά και με τον θεσμό των πανελληνίων.

Σε μία τέτοια κατάσταση σίγουρα καλό είναι οι γονείς να είναι αρκετά υποστηρικτικοί με το παιδί τους ,σε καμία περίπτωση να το πιέζουν αλλά να κάνουν προσπάθειες όσο είναι εφικτό ,για τη δημιουργία ενός θετικού και ήρεμου κλίματος. Υπάρχουν και οι περιπτώσεις που το παιδί έχει αυτή την λανθασμένη άποψη για τις εξετάσεις σε σχέση με το μέλλον του εξαιτίας του επηρεασμού απ’ τον γονέα που έχει αντίστοιχη άποψη, σε κάθε περίπτωση είτε ο γονέας μπορεί να είναι υποστηρικτικός είτε ακόμη και να έχει μία άλλη στάση αν δουν το παιδί τους σε μια άσχημη ψυχολογική κατάσταση θα ήταν ωφέλιμο να απευθυνθούν σε κάποιο ειδικό ψυχικής υγείας και για να ηρεμήσει το παιδί αλλά και για να αποφύγουν την δημιουργία χειρότερων καταστάσεων.

Στο ερώτημα λοιπόν για το, αν καθορίζουν οι πανελλήνιες την υπόλοιπη ζωή μας, η απάντηση κατά την γνώμη μου είναι αρνητική, οι λόγοι ποικίλουν και μπορούν φυσικά να αναφερθούν. Αρχικά, είμαι υπέρ της άποψης πως αν θέλεις κάτι πραγματικά πολύ στη συγκεκριμένη περίπτωση όσον αφορά τον επαγγελματικό προσανατολισμό , με δυσκολία ή και όχι μπορείς να το καταφέρεις είτε αν επιτύχεις στις πανελλήνιες είτε αν αποτύχεις,ακόμη και αν αποτύχεις δεν σημαίνει πως καταστράφηκε η ζωή σου και πως δεν μπορείς να ξεκινήσεις αυτό που επιθυμείς με έναν διαφορετικό τρόπο.

Σημασία έχει να αγαπάς αυτό που ονειρεύεσαι να κάνεις και να είσαι διατεθειμένος να προσπαθήσεις με όλες σου τις δυνάμεις ώστε να τα καταφέρεις. Ο βασικότερος λόγος που η απάντηση είναι αρνητική στο ερώτημα που προαναφέρθηκε είναι το γεγονός πως στις πανελλήνιες όσο καλά προετοιμασμένο και αν είναι ένα παιδί πάντα υπάρχει ο αστάθμητος παράγοντας ,που μπορεί να είναι το υπέρμετρο άγχος μέσω σωματικών πόνων ή μέσω (πιο σπάνια βέβαια) κρίσης πανικού και εκείνη τη στιγμή θολώνουν όλα στο κεφάλι του ,μπορεί να έχει συμβεί κάποιο οικογενειακό περιστατικό την μέρα εκείνη που θα το πάει πίσω, και γενικότερα να διαχειριστεί λάθος το χρόνο του ή να πάθει το λεγόμενο black out.

Επομένως θα ήταν λάθος να πιστέψει ο μαθητής πως καταστράφηκε το μέλλον του επειδή απλά δεν κατάφερε να επιτύχει το στόχο του μέσω των εξετάσεων αυτών, δεν καταστράφηκε τίποτα, θα βρεθεί κάποιος άλλος δρόμος και θα καταφέρει αυτό που επιθυμεί ,χτίζοντας έτσι το επαγγελματικό του μέλλον. Εφόσον θεωρήσει πως δεν έχει ξανά τα ψυχικά αποθέματα ώστε να προσπαθήσει με τον ίδιο τρόπο ,θα υλοποιήσει το όνειρο του με διαφορετικό τρόπο ,όπως και να έχει, εύκολα ή δύσκολα όταν κάτι το θες πολύ θα το καταφέρεις, εξάλλου υπάρχουν παιδιά που πετυχαίνουν τον στόχο εξαρχής μέσω πανελληνίων και αντιλαμβάνονται πως δεν κάνουν γι’ αυτό, έτσι και εκείνα ψάχνουν στη συνέχεια για εναλλακτικές.

Βάλτε τα δυνατά σας, χωρίς καταστροφικό άγχος, έχετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας γιατί μπορείτε, ακόμη όμως και αν κάτι πάει στραβά μην πτοειθείτε, δεν τελειώσε τίποτα, θα βρεθεί λύση και θα κάνετε αυτό που αγαπάτε.

What do you think?

Ψtalk: ”Έχω σχέση με κάποιον, ο οποίος πίνει αρκετή ποσότητα αλκοόλ”

Γράφει η Σοφία Ζώρη, φοιτήτρια Ψυχολογίας