in

Ψtalk: “Παθαίνω κρίσεις πανικού εδώ και έξι χρόνια. Νιώθω ότι δε ζω”

Απαντά η Αλεξάνδρα Μαζμανίδη, Εκπαιδευόμενη ψυχολόγος – Σύμβουλος

Έχω υπερβολικά πολύ άγχος που πλέον με έχει χτυπήσει στο έντερο. Παθαίνω κρίσεις πανικού εδώ και 6 χρόνια. Έχω κάνει και ψυχοθεραπεία για ένα μικρό χρονικό διάστημα. Πλέον πιστεύω πως απλά δεν θα καταφέρω να τις ξεπεράσω ποτέ. Το κακό είναι πως 6 χρόνια τώρα νιώθω πως δεν ζω, πως έχω κάνει απλώς ένα pause και περιμένω. Ξέρω ότι τίποτα δεν θα έρθει εάν δεν το φέρω εγώ αλλά πλέον νιώθω πως δεν έχω την δύναμη να το νικήσω. 6 χρόνια τώρα νιώθω ότι μου ρουφάει την ψυχή.

Από την: Νάνσυ


 

Αγαπητή Νάνσυ,

ευχαριστούμε πολύ που μοιράστηκες το πρόβλημά σου μαζί μας. Λυπάμαι πολύ που ταλαιπωρείσαι τόσο καιρό. Έξι χρόνια με κρίσεις πανικού και υπερβολικό άγχος σίγουρα  έχει επηρεάσει  πολλούς τομείς, τόσο της καθημερινότητάς σου, όσο και της σωματικής σου υγείας. Το χρόνιο άγχος δυστυχώς βρίσκει τρόπο να αποτυπώνεται όχι μόνο στην ψυχική μας υγεία αλλά και στη σωματική, όπως στη δική σου περίπτωση, που επηρέασε το έντερό σου. Για αρχή θα ήθελα να πούμε δυο λόγια για το άγχος και για τις κρίσεις πανικού. Αυτό θα μας βοηθήσει να έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα. Στη συνέχεια θα κοιτάξουμε τι θα μπορούσες να κάνεις για να αντιμετωπίσεις αυτό το πρόβλημα και να καλυτερεύσει η ποιότητα της ζωής σου.

Το άγχος από μόνο του είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια επικείμενη απειλή. Σε ένα γενικότερο πλαίσιο και υπό φυσιολογικές συνθήκες θα μπορούσαμε να πούμε ότι το άγχος λειτουργεί θετικά υπέρ  μας, καθώς μπορεί να μας προστατεύσει ή να μας αποτρέψει από έναν επικίνδυνο παράγοντα. Σε περιπτώσεις που το άγχος έχει βαθύτερες αιτίες παύει να επιδρά θετικά και προκαλεί δυσάρεστες αισθήσεις. Πώς το αισθανόμαστε λοιπόν το άγχος; Το αισθανόμαστε σαν ένα διάχυτο, δυσάρεστο συναίσθημα, το οποίο συνήθως ακολουθείται και από σωματικά συμπτώματα  όπως η ταχυκαρδία, καρδιακή αρρυθμία, ξηροστομία κ.α. Οι κρίσεις πανικού από την άλλη έχουν να κάνουν με μια αιφνίδια εκδήλωση κάποιων συμπτωμάτων σε ψυχικό και σωματικό επίπεδο. Τα συνηθέστερα συμπτώματα κρίσης πανικού είναι έντονο άγχος, φόβος, πανικός κι αίσθημα απώλειας ελέγχου, πολύ αρνητικές σκέψεις. Σε σωματικό επίπεδο είναι η ταχυκαρδία, εφίδρωση, δύσπνοια, ναυτία, ρίγος, εξάψεις, τάση λιποθυμίας, υψηλή αρτηριακή πίεση, αίσθημα ασφυξίας , μούδιασμα κ.α. Η κρίση πανικού ωστόσο είναι κάτι που τυχαίνει σε κάποιον μια δυο φορές φορές στη ζωή του και συνήθως έχει να κάνει με κάποιο στρεσογόνο γεγονός. Εάν οι κρίσεις πανικού είναι συχνές και αυτός που τις βιώνει έχει φόβο για την επόμενη φορά, τότε πιθανώς να μιλάμε για διαταραχή πανικού. Οι κρίσεις πανικού δεν αποτελούν κίνδυνο για τη ζωή, όμως σίγουρα επηρεάζουν την ποιότητα ζωής, όπως στη δική σου περίπτωση Νάνσυ. Έξι χρόνια είναι ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα και σίγουρα το γεγονός αυτό και μόνο ήδη κάθε φορά σε βάζει σε δυσάρεστες σκέψεις. Μήπως τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να αλλάξει αυτό; Μπορεί να νιώθεις ότι δε ζεις όλο αυτό το διάστημα, η αλήθεια όμως είναι πως ζεις και όλο αυτό το διάστημα έχεις καταφέρει να επιβιώσεις. Έχεις τη δύναμη με κάποιον δικό σου μηχανισμό να ξεπερνάς αυτές τις κρίσεις και φτάσαμε στο σήμερα που έχεις συνειδητοποιήσει πόσο πολύ σε έχει επηρεάσει αυτή η κατάσταση. Αυτό σημαίνει πως έχεις κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα. Το επόμενο βήμα είναι να προσπαθήσεις να το αλλάξεις. Όταν κάποιος έχει αποδεχτεί ένα γεγονός, είναι πολύ πιο εύκολο να το δουλέψει. Μπορεί παλαιότερα να έχεις απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό αλλά να μην ήσουν εσύ έτοιμη να το αντιμετωπίσεις. Πιθανώς τώρα τα αποτελέσματα της προσπάθειάς σου να σε εκπλήξουν ευχάριστα.

Τι θα μπορούσε να κάνει κάποιος που πάσχει από τις κρίσεις πανικού;

Το βασικότερο είναι να εντοπιστεί και να αξιολογηθεί η αιτία που προκαλεί τις κρίσεις αυτές. Σε πολλές περιπτώσεις, όπως προανέφερα, είναι αιφνίδια η εμφάνιση των κρίσεων αυτών. Τα βαθύτερα αίτια παραμένουν άγνωστα αλλά παράγοντες όπως τα γονίδια, το έντονο στρες, χαρακτήρας ευαίσθητος στο στρες  αλλά και κάποιες μεταβολές συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου παίζουν σημαντικό ρόλο. Συχνά οι επαναλαμβανόμενες κρίσεις πανικού συνδέονται με φοβίες, με δυσκολίες στη δουλειά, με διάφορες άλλες αγχώδεις διαταραχές, με την ανησυχία για την υγεία, οικονομικά προβλήματα αλλά και προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις. Για αρχή καλό θα ήταν να εστιάσεις και να παρατηρήσεις εάν οι κρίσεις σου σχετίζονται με κάποιους συγκεκριμένους παράγοντες. Χρησιμοποίησε ακόμη και ένα ημερολόγιο για να καταγράφεις τις συνθήκες, τι προηγείται και τι ακολουθεί μιας κρίσης. Αυτό θα σε βοηθήσει να έχεις μια γενική και ολοκληρωμένη εικόνα για την κατάστασή σου.

Ως θεραπεία υπάρχουν δύο βασικές επιλογές. Η μια είναι η ψυχοθεραπεία και η άλλη είναι η φαρμακευτική αγωγή ή/και ο συνδυασμός των δύο, ανάλογα με τη σοβαρότητα των κρίσεων. Αυτό θα το αποφασίσει ο ειδικός σε συνεργασία μαζί σου, για να υπάρξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Η βοήθεια ειδικού ψυχικής υγείας θα είναι πολύτιμη. Μη βιαστείς να δεις τα αποτελέσματα. Θα χρειαστεί χρόνος και αρκετή δουλειά για να υποχωρήσει αυτό το πρόβλημα. Νιώθω όμως πως είσαι έτοιμη να το αντιμετωπίσεις. Να θυμάσαι πως είναι μια δύσκολη αποστολή την οποία καλείσαι να διεκπεραιώσεις με όπλα την υπομονή σου, την επιμονή σου και τη δύναμή σου. Μην αναρωτηθείς εάν τα κατέχεις όλα αυτά, γιατί τα κατέχεις , αφού έξι χρόνια τώρα έχεις επιβιώσει. Μένει τώρα με τη σωστή καθοδήγηση να ανακτήσεις και να ζήσεις τη ζωή σου.

Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να σου προτείνω μια μικρή τεχνική, η οποία θα σε βοηθήσει τη στιγμή που βιώνεις μια κρίση πανικού. Εκτός από τις ευρέως διαδεδομένες προτάσεις διαχείρισης κρίσεων ( όπως οι βαθιές αναπνοές,  νερό στο πρόσωπο, μασάζ στο κεφάλι και το πρόσωπο, τρίψιμο χεριών και κατανάλωση μαύρης σοκολάτας ) εγώ θα σου προτείνω μια μικρή πρακτική τεχνική.

Εάν είναι εφικτό, την ώρα της κρίσης να ακολουθήσεις τα παρακάτω πέντε βήματα :

1.Προσπάθησε να νιώσεις τα πόδια σου: νιώσε ότι πατάς γερά στην γη με τα πόδια σου.

2,Δες γύρω σου και βρες πέντε αντικείμενα.

3.Προσπάθησε να ακούσεις: τι ακούς εκείνη τη στιγμή;

4.Μύρισε τον αέρα: υπάρχει κάποια μυρωδιά που σου τραβάει την προσοχή;

5.Τέλος, εστίασε στις αισθήσεις σου: τι αισθάνεσαι, υπάρχει κάτι που σε ακουμπάει εκείνη την ώρα; Κάποιο ρούχο σου, ίσως κάποιο κάθισμα ή ένας τοίχος. Οτιδήποτε δηλαδή μπορεί να ακουμπάει πάνω στο σώμα σου.

Μπορεί να φαίνονται πολύ απλοϊκά όλα αυτά τα βήματα, ωστόσο έχουν ως σκοπό να τραβήξουν την προσοχή σου, σε κάνουν να εστιάζεις σε κάτι άλλο ( βλ. αντικείμενα που ψάχνεις στον χώρο), με αποτέλεσμα να αποδυναμώνεται η κρίση σου.

Εύχομαι να σε βοηθήσουν οι συμβουλές μου και σύντομα να αλλάξει και ο τρόπος ζωής σου, η καθημερινότητά σου. Για οτιδήποτε χρειαστείς, είμαστε πάντα στη διάθεσή σου.

Υ.Γ:  Εάν αντιμετωπίζεις σοβαρό θέμα με το έντερό σου, οπωσδήποτε να συμβουλευτείς και έναν γαστρεντερολόγο.

 

What do you think?

14 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Θέλω να ξεκινήσω ψυχοθεραπεία αλλά δεν βρίσκω τη δύναμη”

Ψtalk: “Στεναχωριέμαι που δεν έχω σχέση και νιώθω πολύ άσχημα με τον εαυτό μου”