in

Ψtalk: “Νευριάζω με το παραμικρό, ξεσπάω στους άλλους και μετά το μετανιώνω”

Aπαντά η Στυλιανή Αξή, Ψυχολόγος

Θα ήθελα και εγώ να μοιραστώ κάτι αλλά θα προσπαθήσω να μην σας απασχολήσω αρκετά. Νευριάζω με το παραμικρό και πρώτα κάνω ή λέω κάτι και μετά καταλαβαίνω τι είπα, (γιατί ό τι λέω ή ό τι κάνω μου βγαίνει αυθόρμητα χωρίς να σκέφτομαι τις συνέπειες τις περισσότερες φορές). Το μετανιώνω, ζητάω συγγνώμη αλλά είναι αργά. Καμία φορά απαντάω απότομα χωρίς προφανή λόγο.
Νομίζω και νιώθω ότι κάνω σαν τα παιδιά κάποιες στιγμές. Ας πούμε νευριάζω και φωνάζω μέχρι να το καταφέρω. Όταν μου λένε ότι έκανα λάθος το αναγνωρίζω αλλά δεν ξέρω πώς να το διορθώσω. Πως μπορώ να το διορθώσω;

Από τον/την: V.I


Αγαπητή/έ V.I

σε ευχαριστούμε που ανοίχτηκες και μοιράστηκες μαζί μας την ιστορία σου, και με τον τρόπο αυτό προσπαθείς να διαχειριστείς και να αλλάξεις τη δυσκολία σου αναφορικά με τον θυμό σου.

Διαβάζοντας το μήνυμά σου αναγνωρίζω πως το συναίσθημα του θυμού συχνά είναι παρόν στη συναναστροφή σου με τον περίγυρό σου. Αναρωτιέμαι αν το τόσο έντονο αίσθημα θυμού που εκδηλώνεται τόσο εύκολα και αυθόρμητα, είναι κάτι που ξεκίνησε τώρα ή το είχες από παλαιοτέρα και τώρα συνειδητοποιείς περισσότερο την έκταση και την έντασή του. Αν είναι κάτι που προέκυψε τώρα, θα σου σύστηνα να σκεφτείς αν άλλαξαν κάποιες συνθήκες στη ζωή σου και νιώθεις πίεση ή άγχος, που ενδεχομένως εκδηλώνεται με ξεσπάσματα θυμού προς τους άλλους. Υπάρχει κάτι που είτε σε πιέζει είτε σε στεναχωρεί και σε οδηγεί να εκφράζεσαι με θυμό; Αν ισχύει κάτι τέτοιο, και αναγνωρίσεις πως ο θυμός που εκδηλώνεις οφείλεται σε καταστάσεις που βιώνεις και σε αγχώνουν ή σε στεναχωρούν, θα σου πρότεινα να μιλήσεις στα κοντινά σου άτομα για αυτά που περνάς, ώστε να μπορέσουν να σε καταλάβουν και να κατανοήσουν τις εκρήξεις  θυμού που εκφράζεις προς αυτούς.

Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός πως αναγνωρίζεις το λάθος σου, όταν θα μιλήσεις θυμωμένα και θα πεις λόγια που δεν εννοείς, όπως επίσης και το ότι μπορείς να ακούσεις όταν σου επικοινωνούν τη λάθος στάση σου, να την αναγνωρίσεις, να ζητήσεις συγγνώμη. Δείχνεις πως κατανοείς τη θέση των άλλων και ο εγωισμός σου δεν καθοδηγεί τις πράξεις σου. Όταν νιώθεις πως θυμώνεις, πριν μιλήσεις σε κάποιο πρόσωπο, θα μπορούσες να κάνεις ένα βήμα πίσω και να μιλήσεις όταν θα νιώσεις πως είσαι περισσότερο ήρεμη. Έτσι, θα μπορούσες να αποφύγεις δυσάρεστες κουβέντες που και εσύ δεν τις εννοείς και τις λες πάνω στα νεύρα σου. Κάποιος παρόλο που μπορεί να έχει όλη την πρόθεση και διάθεση να σε συγχωρήσει και να κατανοήσει τα ξεσπάσματα του θυμού σου, ίσως κάποια στιγμή να νιώσει πως κουράζεται από την κατ’ εξακολούθηση εναλλαγή επεισοδίων θυμού και  μεταμέλειας. Με αυτό δεν εννοώ πως τα λόγια που θα πεις πάνω στο θυμό σου, καθορίζουν την αξία σου και το αν οι άλλοι θα επιζητούν την παρέα σου. Εννοώ, πως μια επαναλαμβανομένη  αρνητική συμπεριφορά απέναντι σε κάποιον, ακόμη και αν ακολουθείται από πράξεις μετάνοιας, μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει το άτομο αυτό στο να νιώθει κάποια δυσαρέσκεια.

Τέλος, αν νιώσεις πως η κατάσταση βρίσκεται εκτός ελέγχου, και δεν μπορείς να διαχειριστείς τα ξεσπάσματα του θυμού σου, θα μπορούσες να μιλήσεις σε έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Θα σε βοηθήσει να βρείτε μαζί την πηγή των ξεσπασμάτων σου και τεχνικές για τη διαχείρισή τους.

Από τα λόγια σου κατανοώ πως έχεις τη διάθεση να κάνεις αλλαγές στη στάση σου, να βοηθήσεις τον εαυτό σου και να μην ξεσπάς στους γύρω σου. Αυτό μονό θετικό μπορεί να είναι για εσένα και είναι ίσως και το πιο σημαντικό βήμα. Στην προσπάθεια να διαχειριστείς τα ξεσπάσματά σου, ενδεχομένως να υπάρχουν και σκαμπανεβάσματα στην πορεία σου, με λιγότερα και περισσότερα επεισόδια θυμού. Αυτό είναι κάτι φυσιολογικό. Το σημαντικό είναι να μην κατηγορήσεις τον εαυτό σου για αυτά ούτε νιώσεις πως δεν μπορείς να αλλάξεις κάτι που σε δυσκολεύει όσο και αν προσπαθήσεις.

Ελπίζω τα λόγια μου αυτά να σου φανούν βοηθητικά. Είμαστε στη διάθεση σου για οτιδήποτε χρειαστείς.

What do you think?

13 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “H αντίδρασή μου στο άγχος είναι το κλάμα”

Πίκα: Διαγνωστικά κριτήρια και παράγοντες κινδύνου.