Ψtalk: “Η κατάσταση που βιώνω εδώ και χρόνια είναι πολύ δύσκολη και τοξική.”

Ψtalk: “Η κατάσταση που βιώνω εδώ και χρόνια είναι πολύ δύσκολη και τοξική.”

Η οικογένεια μου δυστηχώς είναι κάπως περίεργη… η μητέρα μου πάσχει από κάτι το οποίο δεν έχει κοιτάξει ποτέ με αποτέλεσμα, να ανεχόμαστε όλοι οι υπόλοιποι τα νεύρα της τα οποία ξεπερνάνε το όριο, λεκτική μερικές φορές και σωματική βία εκτός κανενός ελέγχου , η αδερφή μου η μεγάλη έχει μεταιχμιακό όριο είμαστε παρα πολύ δεμένες, είμαι η αδυναμία της, τα άλλα μου δύο αδέρφια πάσχουν από σχιζοφρένεια, τα πάμε αρκετά καλά αλλά, δεν συμβαδίζουμε δυστηχως ποτέ στον ίδιο κόσμο.

Η κατάσταση που βιώνω εδώ και χρόνια είναι πολύ δύσκολη και τοξική, πολλές φορές φοβάμαι και έχω αγωνία και για το δικό μου μέλλον, μήπως δεν είμαι τόσο δυνατή όσο νομίζω και πάθω κάτι και εγώ βλέποντας όλα αυτα να συμβαίνουν γύρω μου, αν και βρίσκω τον εαυτό μου πολλές φορες να σκέφτεται πολύ αρνητικά και να θολώνει με άγχος…

Έχω σκεφτεί να αρχίσω ψυχοθεραπεία, ελπίζω να με βοηθήσει….

Θα ήθελα αν μπορείτε να ανεβάζετε πιο συχνά άρθρα για το πως να διαχειριζόμαστε τις κακές σκέψεις, άρθρα σχετικά για την σχιζοφρένεια, κατάθλιψη, μεταιχμιακό όριο για να ενημερώνομαι παραπάνω. 🙂

Από τον /την Ραφαέλα


Αγαπημένη Ραφαέλα,

Μέσα από το κείμενο σου καταλαβαίνω πόσο δύσκολη φαίνεται πως είναι η κατάσταση στο οικογενειακό σου πλαίσιο και ότι σε έχει καταβάλλει ψυχολογικά. Γι΄αυτό θα ήθελα να σου εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου αναφορικά με το θάρρος που βρήκες να εξωτερικεύσεις το τι βιώνεις και πως σε κάνει να νιώθεις.

Το να ζεις σε μία οικογένεια όπου τα μέλη της στην πλειοψηφία τους αντιμετωπίζουν διαφορετικού είδους διαταραχές δεν είναι καθόλου εύκολή υπόθεση. Καταλαβαίνω και αντιλαμβάνομαι την αγωνία και τον φόβο σου καθώς είσαι άμεσα εμπλεκόμενη και αυτή η τριβή νιώθεις ότι σε επηρεάζει και ότι μπορεί να ανατρέψει το μέλλον σου. Παρόλα αυτά χαίρομαι που αναφέρεις ότι με κάποιο τρόπο έχεις βρει τις ισορροπίες με τα αδέρφια σου και είστε καλά. Αναφορικά με την μητέρα σου, σίγουρα δεν είναι καθόλου ευχάριστο να έρχεσαι αντιμέτωπη με τέτοιου είδους ξεσπάσματα, ωστόσο όταν βρίσκεται σε κάποια ήρεμη φάση την έχεις προτρέψει να απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό?, ώστε να νιώσει η ίδια καλύτερα αλλά και να έχετε μία καλύτερη αντιμετώπιση εσύ και τα αδέρφια σου.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για την προτροπή σου για περαιτέρω άρθρα και την θέληση σου να ενημερωθείς περισσότερο. Υπάρχουν ήδη άρθρα σύμφωνα με το αντικείμενο που σε ενδιαφέρει, βέβαια θα ανέβουν και άλλα προκείμενου να υπάρχει μία καλύτερη αντίληψη και ενημέρωση γύρω από αυτά.

Ωστόσο θα προσπαθήσω μέσα στις επόμενες γραμμές να σε ενημερώσω και να σου δώσω κάποιες συμβουλές για την σχιζοφρένεια και την οριακή ( μεταιχμιακή ) διαταραχή.

Η Οριακή (μεταιχμιακή) αποτελεί διαταραχή της προσωπικότητας. Ο οριακός ασθενής κατά βάση διακρίνεται από αστάθεια της προσωπικής εικόνας του και των συναισθημάτων του, σε σχέση με τις διαπροσωπικές του σχέσεις. Χαρακτηρίζεται από αυτοκαταστροφική συμπεριφορά, δυσκολία ελέγχου θυμού και έντονη παρορμητικότητα. Δυσκολεύεται να μένει μόνος του και χρειάζεται συνεχώς την παρουσία κάποιου άλλου. Διακατέχεται από τον φόβο της εγκατάλειψης και οποιαδήποτε αλλαγή τον κάνει ευαίσθητο προκαλώντας του αλλαγές στη συμπεριφορά στα συναισθήματα και την γνωστική λειτουργία. Αναφορικά με τις σχέσεις του ταλαντεύεται μεταξύ εξιδανίκευσης και υποτίμησης. Ο ίδιος παρέχει φροντίδα στους άλλους ωστόσο περιμένει το ίδιο και από εκείνους. Τέλος το μυαλό του βλέπει τους άλλους ως ‘’καλούς’’ ή ‘’ κακούς’’ ( διπολική σκέψη).

Κάποιες συμβουλές σε σχέση με τον καλύτερο χειρισμό τους είναι :

  •  Να ακούγεται ειλικρινά και να μην του λες ότι αυτό που λέει δεν ισχύει
  • Να λες τις απόψεις σου ανοιχτά θέτοντας κάποια όρια ( όχι με απειλητικό-προσβλητικό τρόπο)
  • Όταν βρίσκεται σε έκρηξη θυμού, απομακρύνσου και πήγαινε να μιλήσετε όταν ηρεμήσει
  • Χρειάζονται ένα ήρεμο και υποστηρικτικό περιβάλλον με εκτίμηση στο πρόσωπο τους.
  • Να αποφεύγονται οι έντονες εκρήξεις θυμού από πλευρά σου καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο στρες.
  • Να βρίσκεται χρόνο να μιλάτε για ευχάριστα ή ουδέτερα θέματα έτσι θα ενθαρρυνθεί στο να αναγνωρίσει τα πιο υγιή μέρη της ταυτότητας του.

Η σχιζοφρένεια από την άλλη  αποτελεί μία από τις ομάδες διαταραχών που ανήκουν στις ψυχώσεις. Εδώ παρουσιάζεται σταδιακή έκπτωση της  λειτουργικότητας του ατόμου που το βιώνει. Το βασικό χαρακτηριστικό τους  είναι η διαταραχή στη σκέψη που μπορεί να συνοδεύεται από απότομες αλλαγές στην θεματολογία μίας συζήτησης, παράξενους συνειρμούς, παραλήρημα καθώς και ανακοπή της σκέψης ( κατά την διάρκεια συζήτησης ενός θέματος σταματούν απότομα να μιλούν καθώς παγώνει η σκέψη τους και δεν θυμούνται τι συζητούσαν). Βιώνουν ψευδαισθήσεις, δηλαδή αντιλήψεις τις οποίες τις βιώνει ως πραγματικές. Στην ουσία αυτό που αντιλαμβάνονται δεν υπάρχει. Μπορεί να εκδηλωθεί σε οποιαδήποτε από τις πέντε αισθήσεις. Ωστόσο οι ακουστικές ψευδαισθήσεις έχει βρεθεί ότι κυριαρχούν στο 70%. Παρουσιάζουν αδυναμία εστίασης της προσοχής τους σε κάτι συγκεκριμένο και χαρακτηρίζονται από κοινωνική απόσυρση.

Συμβουλές:

  • Να τους φέρεσαι με ευγένεια και να δείχνεις ότι τους καταλαβαίνεις, αλλά χωρίς να ρωτάς το τι σκέφτονται
  • Να μιλάς απλά με σύντομες προτάσεις
  • Μπορείς να φερθείς αυστηρά αλλά ποτέ να μη τους προσβάλλεις
  • Να εξηγείς κάθε τι που κάνεις
  • Να τους παινεύεις για κάθε τι που κάνουν
  • Να αποφεύγεται η απευθείας επαφή με τα μάτια καθώς τους κάνει να νιώθουν πιο παρανοικοϊ
  • Να αποφεύγεται η ομιλία σε 1ο πρόσωπο και αυτό προκειμένου να στραφούν οι παρανοϊκές σκέψεις μακριά σου
  • Να έχεις πολύ υπομονή καθώς δεν έχουν επίγνωση των πράξεων τους

Το γεγονός ότι αναφέρεις ότι σκέφτεσαι να ξεκινήσεις ψυχοθεραπεία είναι το καλύτερο δώρο που θα μπορούσες να κάνεις στον εαυτό σου στην φάση που βρίσκεσαι. Η δήλωση σου αυτή δείχνει ότι είσαι δυνατή γιατί φαίνεται ότι θες να καλλιεργήσεις τον εαυτό σου προσφέροντας σου μία καλύτερη ποιότητα ζωής. Να θυμάσαι ότι το πλαίσιο της ψυχοθεραπείας είναι ασφαλές και ο θεραπευτής σου θα είναι συνοδοιπόρος σου σε αυτό το ταξίδι. Θα μπορέσεις να έρθεις σε επαφή με πλευρές του εαυτού σου που δεν γνώριζες ότι έχεις, να αναλύσεις κάθε ανησυχία και αρνητική σου σκέψη. Έτσι και μέσα από βιωματικές εμπειρίες θα μπορέσεις να αποδεχτείς και να βελτιώσεις τις εσωτερικές σου συγκρούσεις, να διαχειριστείς τις αρνητικές καταστάσεις στο περιβάλλον σου και να φτάσεις στο μονοπάτι της αυτογνωσίας και αυτοβελτίωσης.

Αναφορικά με το πως να διαχειριστείς τις << κακές >> σου σκέψεις, το 1ο και πιο σημαντικό βήμα είναι να τις αναγνωρίσεις. Όταν βρισκόμαστε σε μία μη ασφαλή κατάσταση για εμάς τότε το μυαλό ‘’χαόνεται’’. Οι αρνητικές σκέψεις είναι ασυνείδητες και έρχονται αυτόματα στο μυαλό. Σαφώς δεν αλλάζουν εύκολα, αυτό όμως που χρειάζεται είναι υπομονή, προσπάθεια και πίστη σε εσένα. Χρειάζεται να τις κατανοήσεις, να αναγνωρίσεις τα συναισθήματα που σου προκαλούν καθώς και με το πως συνδέονται με τον τρόπο που τις εκδηλώνει το σώμα σου. Και αυτό γιατί η αρνητική υπόσταση τους έχει ως αποτέλεσμα να χάνεται η επαφή με το σώμα. Έτσι όταν νιώθεις ότι σε πνίγουν βρες τρόπους που θα σε χαλαρώσουν και θα σε αποφορτίσουν. Βαθιές αναπνοές, μία βόλτα στη φύση/θάλασσα, ζωγράφισε αυτό που νιώθεις ή αποτύπωσε το γραπτώς σε χαρτί και όταν ηρεμήσεις ξαναδές το και σκέψου σαν να ήσουν ο φίλος/η που θα τον συμβούλευες. Επίσης προσπάθησε να τροποποιήσεις αυτά που σκέφτεσαι με πιο ήπιες εκφράσεις για πχ λες << δεν είμαι δυνατή>>, μπες σε διαδικασία εσωτερικής αναζήτησης, ‘’ τι θα μπορούσα να κάνω για να νιώσω πιο δυνατή?’’

Το θέμα είναι όσο μπορείς να μην τις αφήνεις να σε κυριαρχήσουν. Να βρίσκεις τρόπους να τις εκλογικεύεις και να αποφορτίζεσαι.

Εύχομαι όντως να ξεκινήσεις ψυχοθεραπεία για να μπορέσεις να νιώσεις ότι θα έχεις τον έλεγχο του μυαλού και της ζωής σου. Ελπίζω να καταφέρεις να βρεις τι ισορροπίες σου. Για οτιδήποτε χρειαστείς είμαι στη διάθεση σου !

Ειρήνη.

ΚοινοποίησηFacebookLinkedIn
Γραμμένο από
Ειρήνη Σαρρή
Συμμετοχή στη συζήτηση

Archives

Categories