in

Ψtalk: “Η σκέψη ότι θα δώσω σε λίγο καιρό πανελλήνιες, με τρομοκρατεί”

Aπαντά η Στυλιανή Αξή, Ψυχολόγος

Καλησπέρα σας. Είμαι μαθήτρια της τρίτης λυκείου και θα ήθελα να κάνω μια αναφορά σχετικά με την πιο οδυνηρή και δύσκολη περίοδο που έχω ποτέ μου βιώσει. Όπως μπορείτε να συμπεράνετε και από τα παραπάνω επρόκειτο να δώσω πανελλήνιες σε λίγους μήνες και η σκέψη και μόνο, μπορώ να πω ότι με τρομοκρατεί. Παρά την τόση μεγάλη προετοιμασία που κάνω ήδη εδώ και 1μιση χρόνο θεωρώ ότι δεν θα καταφέρω να πετύχω τον στόχο μου και αυτό ίσως και να πηγάζει από τις καταστροφικές τάσεις που έχω γενικότερα. Αντιμετωπίζω μεγάλο πρόβλημα με την αυτοπεποίθηση μου-για την ακρίβεια δεν μου αρέσω- και αυτό έχει αντίκτυπο και στο διάβασμα μου καθώς θεωρώ ότι δεν θα επιτελέσω τον στόχο μου και μετά πραγματικά δεν ξέρω τι θα κάνω. Επίσης αντιμετωπίζω κρίσεις πανικού και αγχώνομαι συνέχεια και για τα πάντα μην γνωρίζοντας πως να τα αντιμετωπίσω όλα αυτά. Δεν ξέρω αν αυτό το μήνυμα τελικά το δείτε αλλά ελπίζω, διότι χρειάζομαι οπωσδήποτε μια καθοδήγηση από έναν/μία ειδικό.

          Από την: X


 

Αγαπητή Χ,

ευχαριστούμε που μοιράστηκες μαζί μας την αγωνία σου και για το άνοιγμά σου για τις επερχόμενες πανελλαδικές εξετάσεις, στις οποίες θα εξεταστείς.

Από το μήνυμα σου καταλαβαίνω πως είσαι σε έντονη ψυχολογική κατάσταση. Σε τρομοκρατούν οι εξετάσεις και η πιθανότητα να μην καταφέρεις να πετύχεις τον στόχο σου. Θα σταθώ στα λόγια σου όμως, που αναφέρεις πως έχεις κάνει πολύ μεγάλη προετοιμασία εδώ και 1μιση χρόνο. Κατανοώ πως έχεις επενδύσει χρόνο στο διάβασμά σου κι επομένως μόνο θετικό αυτό μπορεί να είναι για την επίτευξη των στόχων σου. Είναι λογικό σε μια τέτοια συνθήκη, όπως των πανελληνίων, να σε πιάνει φόβος και να νιώθεις πως το διάβασμα σου δεν είναι αρκετό. Πιθανόν ποτέ να μην νιώσεις πως είσαι απολύτως έτοιμη για τις εξετάσεις. Σε κάθε επανάληψη μπορεί να θεωρείς πως κάτι δεν πρόσεξες αρκετά ή δεν το θυμάσαι και αυτό να σε αγχώνει. Σκέψου όμως πως ο εγκέφαλος σε συνθήκες πανικού τείνει να μπλοκάρει ή/και ακόμα να αδυνατεί να επεξεργαστεί τις πληροφορίες τις οποίες έχει προσλάβει. Τότε δεν θα ήταν κρίμα από το άγχος σου η προσπάθεια που καταβάλεις τόσο καιρό να ακυρωθεί; Φυσικά δεν εννοώ πως δεν είναι λογικό να μην νιώθεις άγχος ή πως το άγχος είναι κάτι σαν ένα διακόπτη που τον πατάς και σταματά. Θα σου πρότεινα όμως να εστιάσεις στο γεγονός πως έχεις προσπαθήσει πολύ. Να είναι κάτι που σε γεμίζεις αυτοπεποίθηση και όχι να σου παίρνει το άγχος την αυτοπεποίθηση σου, μιας και αναφέρεις και το ζήτημα της αυτοπεποίθησης.

Επιπλέον, θα σου σύστηνα να φτιάξεις ένα πρόγραμμα διαβάσματος στο οποίο να εντάξεις τόσο το διάβασμα όσο και διαλείμματα με δραστηριότητες που σε ξεκουράζουν και σε χαλαρώνουν. Προσπάθησε να κάνεις συχνά διαλείμματα και σε αυτά να περιορίσεις την χρήση του κινητού, που ενδεχομένως να σου προσθέσει επιπλέον κούραση και πληροφορίες. Μπορείς να βγεις για ένα περίπατο ή να κάνεις λίγο γυμναστική, ώστε να μπορέσεις να εκτονώσεις τα συναισθήματα σου. Να  κάνεις πράγματα που σε κάνουν να νιώθεις καλυτέρα και σε ξεκουράζουν για να μπορείς να νιώθεις πως γέμισες τις μπαταρίες σου και μετά να συνεχίσεις το διάβασμα σου.

Παράλληλα, εκφράζεις την αγωνία σου για το τι θα γίνει μετά τις πανελλήνιες, αν δεν πετύχεις τον στόχο σου. Οι πανελλήνιες δεν είναι ο μόνος δρόμος για να μπορέσεις αργότερα να αποκατασταθείς επαγγελματικά. Υπάρχουν και άλλοι διέξοδοι. Εγώ θα ήθελα να σου τονίσω ότι ό τι και να γίνει και ό τι και να επιλέξεις, να ξέρεις  πως αυτό που κάνεις θα σε γεμίζει και θα είναι κάτι που σου αρέσει και θα αποφασίσεις εσύ και όχι κάτι που θα επιλέξεις, είτε από πίεση τρίτων, είτε μόνο και μόνο για να αποκατασταθείς επαγγελματικά. Να σκέφτεσαι πως η μελλοντική σου δουλειά είναι κάτι που θα κάνεις για πολλές ώρες μέσα στη μέρα, οπότε φαντάσου να ασφυκτιείς τόσες ώρες σχεδόν καθημερινά.

Επιπλέον, θα ήταν πολύ βοηθητικό, αν ήδη δεν το κάνεις, να μιλάς στα κοντινά σου άτομα για το άγχος σου, τους φόβους σου και ότι σε προβληματίζει. Θα νιώσεις να αποφορτίζεσαι και να σου φεύγει ένα βάρος. Για τις κρίσεις πανικού όμως θα σου σύστηνα να δεις κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας, καθώς αν δεν είναι κάτι που σου προέκυψε μόνο από το άγχος των πανελληνίων και το είχες από παλαιότερα ή συνεχιστεί και μετά τις πανελλήνιες, ίσως χρειάζεται εξειδικευμένη προσέγγιση. Ένας ειδικός ψυχικής υγείας θα μπορούσε να σε βοηθήσει να βρείτε τα μοτίβα σκέψης που ενδεχομένως έχεις και να πυροδοτούν το άγχος σου, που σε οδηγεί σε κρίσεις πανικού.

Τέλος, θα σου πρότεινα όταν νιώθεις πως αγχώνεσαι ταυτόχρονα για πολλά πράγματα, να προσπαθήσεις να αναγνωρίζεις και να καταγράφεις ποια είναι αυτά τα πράγματα που σε αγχώνουν. Κατόπιν, να αναλογιστείς για ποια δεδομένα από αυτά μπορείς να κάνεις κάτι ώστε να τα αλλάξεις και να δράσεις προς αυτά, και ποια δεν περνάνε από το χέρι σου, ώστε να εξασκηθείς σιγά σιγά να μην αγχώνεσαι για αυτά.

Αγαπητή Χ, κατανοώ πως αυτή η περίοδος είναι πολύ δύσκολη για εσένα και έχεις πολύ άγχος. Είναι λογικό και δεν χρειάζεται να νιώθεις άσχημα για αυτό. Προσπάθησε να βοηθήσεις τον εαυτό σου όμως, όσο μπορείς και με όποιο τρόπο μπορείς, ώστε να διαχειριστείς το άγχος και την πίεση αυτή που βιώνεις.

Σου εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία με τις εξετάσεις σου. Είμαστε εδώ για οτιδήποτε χρειαστείς.

What do you think?

14 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Είδη προσκόλλησης και ρομαντικές σχέσεις ενηλίκων.

Κιρκάδιος ρυθμός και ύπνος.