in

Ψtalk: “Φοβάμαι να βγω τα βράδια μήπως κολλήσω κάποια ίωση”

Απαντά η Βαλεντίνα Αλαφογιάννη, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας-Ψυχοθεραπεύτρια

Έχω φοβίες με αρκετά πράγματα από μικρή ηλικία (7-8 ετών). Τότε φοβόμουν πως αν βγω έξω θα με απαγάγουν ή θα μου κάνουν κακό. Αργότερα στην εφηβεία μου – πρώτα φοιτητικά χρόνια το ξεπέρασα κάπως μέχρι να έρθει η καραντίνα και ο ιός όπου ξανά γύρισα στην τότε φοβία μου σε σημείο να μην θέλω να βγαίνω για ποτό το βράδυ φοβούμενη ότι θα κολλήσω. Επιπλέον επειδή έχω ευαίσθητο ανοσοποιητικό σύστημα και αρρωσταίνω όταν βγαίνω ξενυχτάω κλπ πλέον φοβάμαι και το ξενύχτι αυτό καθαυτό επειδή έπειτα θα αναγκαστώ να ταλαιπωρηθώ από κάποια ίωση κλπ όπως γίνεται αρκετά συχνά.

Από την: Νικολέττα


Αγαπητή αναγνώστρια σε ευχαριστούμε πολύ για αυτή σου την ερώτηση, δεδομένου πως οι ειδικές φοβίες ταλαιπωρούν μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού (περίπου 90%) σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.  Με βάση τις έρευνες, οι ειδικές φοβίες εμφανίζονται στην ζωή μας ως αποτέλεσμα γενετικής προδιάθεσης σε συνδυασμό με κάποιες εμπειρίες ζωής και άλλες φορές προκύπτουν ως αποτέλεσμα μίμησης, όταν δηλαδή ένα παιδί μιμείται μια φοβική συμπεριφορά ενός από τους γονείς του.

Ως φοβία ορίζουμε τον παράλογο και επαναλαμβανόμενο φόβο που νιώθουμε σε κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα φόβο να βρεθούμε ανάμεσα σε πολύ κόσμο (αγοραφοβία) ή φόβο για τα μικρόβια ή φόβο για τα μέσα μεταφοράς. Το καταδιωκτικό άγχος  που αναφέρεις στην αρχή (ότι ίσως κάποιος σε απαγάγει και σου κάνει κακό ) ως φόβος της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, είναι αρκετά διαφορετικός διαγνωστικά από τις ειδικές φοβίες, όπως το άγχος υγείας που αναφέρεις πως εμφανίστηκε μεταγενέστερα με την έλευση της πανδημίας. Συνεπώς χρειάζεται καλύτερη διερεύνηση από κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας, για το πως αυτός ο φόβος εμφανίζεται στην ζωή σου και τι εκφάνσεις έχει, αν είναι ακόμα υπαρκτός.

Επιπλέον, πρέπει να γνωρίζεις πως ο τομέας της ψυχολογίας παρέχει βραχυπρόθεσμες θεραπείες για τις αγχώδεις διαταραχές μέσω της γνωσιακής-συμπεριφορικής προσέγγισης, με πάρα πολύ θετικά αποτελέσματα στην βελτίωση της λειτουργικότητας ενός ατόμου στην καθημερινότητα του. Θα σου πρότεινα, λοιπόν να φροντίσεις τον εαυτό σου κι όταν νιώθεις έτοιμη να επισκεφθείς κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας, με την συγκεκριμένη κατεύθυνση, έτσι ώστε να απαλλαγείς από τα συμπτώματα του άγχους. Το άγχος δεν είναι μόνο ένα δυσφορικό συναίσθημα, το οποίο ενδεχομένως και να έχεις μάθει να ανακουφίζεις μόνη σου μένοντας σπίτι, αλλά συνοδεύεται από πάρα πολύ μεγάλο όγκο αρνητικών σκέψεων (εμφανίζονται με την μορφή ανησυχίας στη σκέψη) αλλά και πολλές αποφευκτικές συμπεριφορές. Συγκεκριμένα, το γεγονός πως αποφεύγεις να βγεις έξω, έτσι ώστε  να μην έρθεις σε επαφή με κόσμο και να κολλήσεις κάποια ίωση, ορίζεται ως δυσλειτουργική συμπεριφορά μιας και μειώνει την λειτουργικότητα της καθημερινής σου ζωής. Φαντάζομαι πως θα εντοπίζεις κι εσύ η ίδια κι άλλα πεδία της ζωής σου που το άγχος σε επηρεάζει συμπεριφορικά.

Κάνε λοιπόν, το καλύτερο για εσένα και δώσε μια ευκαιρία σε κάποιον εκπαιδευμένο θεραπευτή να σε βοηθήσει. Σίγουρα μπαίνοντας στην διαδικασία να γράψεις γι αυτό στην σελίδα μας, είναι ένα παρά πολύ μεγάλο βήμα για να αναγνωρίσεις και να αντιμετωπίσεις το θέμα αυτό.

Είμαστε δίπλα σου ό,τι χρειαστείς.


*Η στήλη Ψtalk έχει περισσότερο συμβουλευτικό χαρακτήρα και δεν αντικαθιστά την Ψυχοθεραπεία ή οποιονδήποτε άλλο τρόπο παρέμβασης.

Στείλε και εσύ τον δικό σου προβληματισμό ανώνυμα και λάβε απάντηση από ειδικό ψυχικής υγείας εδώ

What do you think?

15 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψυχική Ανθεκτικότητα: ο ρόλος της στη λεκτική βία.

«Για να αξίζω, θα πρέπει να είμαι τέλειος». H επιθυμία για ακρίβεια, μέρος του προβλήματος;