in

Ψtalk: “Έχω αποκτήσει πρόβλημα υγείας λόγω του άγχους”

Απαντά η Αθανασία Παλέντζα, Ψυχολόγος

Καλησπέρα. Θα ήθελα κι εγώ να σας πω πολλά. Ας αρχίσω από το πιο σημαντικό κατ’ εμέ. Πάσχω από οισοφαγίτιδα. Ο ιατρός μου είπε ότι ευθύνεται σε ένα μεγαλοπρεπές ποσοστό το άγχος που έχω. Δυστυχώς δυσκολεύομαι να το καταβάλω. Τι θα με συμβουλεύατε; Πώς θα μπορούσα να το αντιμετωπίσω;

Από την: Άννα


Γεια σου Άννα,

σ’ ευχαριστούμε πολύ που μοιράστηκες την ιστορία σου μαζί μας. Δεν είναι πάντα εύκολο να αναγνωρίσει και να αποδεχτεί κάποιος τα προσωπικά του ζητήματα, πόσω μάλλον να γνωρίζει από που προέρχονται και να προσπαθεί να βρει τρόπους να τα αντιμετωπίσει. Εσύ έχεις καταφέρει αυτό το πρώτο βήμα και πρέπει να είσαι περήφανη για τον εαυτό σου. Είναι πολύ βασικό το γεγονός ότι προσπαθείς ενεργά να αναζητήσεις και να βρεις πληροφορίες για την πηγή του προβλήματος που είναι το άγχος.

Αχ αυτό το άγχος! Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, μας οδηγεί σε δυσάρεστες καταστάσεις. Το έχουμε πάρει, όμως, με κακό μάτι. Το άγχος είναι μια συναισθηματική κατάσταση που συμβαίνει ως αντίδραση σε κάποια ερεθίσματα – καταστάσεις. Υπάρχει  το καλό και το κακό άγχος. Το λεγόμενο εποικοδομητικό άγχος είναι εκείνο το άγχος που μας κινητοποιεί και μας δίνει την απαραίτητη ενέργεια και ώθηση, ώστε να βρισκόμαστε σε εγρήγορση. Συνήθως είναι μέτριας έντασης. Από την άλλη μεριά, υπάρχει το άγχος που μας οδηγεί σε ψυχοσωματικά προβλήματα. Πριν εξηγήσω τα ψυχοσωματικά, θα ήθελα λίγο να σταθώ στο ρήμα “καταβάλλω”. Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάτι που μπορείς να κάνεις για να εξαλείψεις το άγχος εντελώς ώστε να μην υπάρχει γιατί εξυπηρετεί έναν σκοπό (αυτόν που αναφέρθηκε πριν λίγο). Μπορούμε, επομένως, να μιλάμε για διαχείρισή του. Να χρησιμοποιούμε αυτόν τον όρο από δω και πέρα, τι λες; Για να επανέλθουμε, η μη διαχείριση του άγχους είναι αυτή που οδηγεί σε διόγκωσή του. Η διόγκωση του άγχους (το συναισθηματικό κομμάτι) οδηγεί αργότερα στο στρες (που είναι διαφορετική κατάσταση) δηλαδή στις βιολογικές και σωματικές διεργασίες που συντελούνται στο σώμα και τον οργανισμό μας ως αρνητικές συνέπειες. Τα ψυχοσωματικά είναι τα σωματικά προβλήματα που δεν εξηγούνται από κάποια οργανική αιτία (θυμήσου Άννα, τα προβλήματα στο σώμα είναι το αποτέλεσμα, όχι η αιτία. Η αιτία είναι το στρες, το οποίο προκαλείται από το άγχος)

Πώς διαχειρίζεται κανείς αυτό το άγχος; Μπορεί να λειτουργήσει η φράση “μην αγχώνεσαι”; Καθόλου! Ούτε για να αποφύγουμε την ύπαρξη του άγχους ούτε για να το διαχειριστούμε. Αντιθέτως, ο άνθρωπος που μας λέει αυτή τη φράση κατά πάσα πιθανότητα δε γνωρίζει βασικά πράγματα για το άγχος και δεν αποκλείεται να του λείπουν δεξιότητες ενσυναίσθησης. Ένα πρώτο βήμα λοιπόν, είναι να αγνοήσουμε πλήρως αυτόν τον άνθρωπο παρόλο που θέλει να μας βοηθήσει.

Θα σου αφήσω εδώ μερικές εναλλακτικές:

  1. Καθημερινά να ασχολούμαστε με κάτι που μας κάνει να νιώθουμε όμορφα για να διατηρούμε όσο περισσότερο μπορούμε τη θετική διάθεση.
  2. Μια καλή ιδέα θα ήταν να σηκωθούμε λίγο νωρίτερα το πρωί ώστε να έχουμε χρόνο για την πρωινή ρουτίνα μας και για οτιδήποτε μπορεί να προκύψει.
  3. Αν δεν είμαστε πρωινοί τύποι θα μπορούσαμε να οργανώσουμε τη μέρα μας από το προηγούμενο βράδυ κι έτσι το πρωί να έχουμε ένα έτοιμο πλάνο εργασιών που απλά θα θέσουμε σε εφαρμογή.
  4. Επίσης, ίσως θα ήταν χρήσιμο να σημειώνουμε γραπτώς ορισμένες υποχρεώσεις για να μην τις ξεχάσουμε.
  5. Ο καλός ύπνος βοηθάει πάντα. Για τους ενήλικες, συστήνονται περίπου 7-9 ώρες βραδινού ύπνου. Ο καθένας μας όμως έχει διαφορετικές ανάγκες. Ας κοιμηθούμε όσο πιστεύουμε ότι μας χρειάζεται για να είμαστε ξεκούραστοι το επόμενο πρωί.
  6. Ας οργανώσουμε το χώρο εργασίας μας. Αν προκύψει κάτι επείγον και ψάχνουμε ένα έγγραφο μέσα σε ένα χάος από χαρτιά, το πιο πιθανό είναι ότι θα δυσκολευτούμε να το βρούμε ή δε θα το βρούμε καθόλου. Ο οργανωμένος χώρος έρχεται να αποτρέψει αυτή ακριβώς την κατάσταση.

Άννα, δεν είναι απαραίτητο να κάνεις όλα τα παραπάνω. Αυτό που θέλω να σου δείξω είναι ότι ουσιαστικά, μια απλή διαχείριση της καθημερινότητας όπου μπορούμε να την ελέγξουμε θα μειώσει το άγχος μας ως ένα βαθμό. Χρήσιμο θα ήταν, επίσης, να κρατάς ένα ημερολόγιο άγχους όπου θα καταγράφεις τι ώρα συνέβη, με ποιο ερέθισμα, την έντασή του, τον τρόπο αντιμετώπισής του κ.λπ. Το ημερολόγιο είναι ένα εργαλείο που σου δίνει πολύτιμες πληροφορίες, καθώς εκ των υστέρων μπορείς να δεις αν συμβαίνει  με συγκεκριμένα ερεθίσματα, συγκεκριμένη ώρα της ημέρας και πολλά άλλα.

Σιγά σιγά, με αυτόν τον τρόπο θα μπορείς να αποκτήσεις καλύτερες δεξιότητες διαχείρισης ιδανικά και των απρόβλεπτων ερεθισμάτων. Χρειάζεται, όμως, πολλή δουλειά. Οι δεξιότητες είναι σαν ένας μυς. Όσο γυμνάζεις τον μυ τόσο πιο δυνατός γίνεται και τόσο καλύτερα βοηθάει το μέρους του σώματός σου να λειτουργήσει. Αν, όμως, Άννα, δεις ότι τίποτα από τα παραπάνω δε  λειτουργεί, ίσως θα ήταν καλό να επισκεφθείς έναν ειδικό ψυχικής υγείας ο οποίος θα μπορέσει να σε καθοδηγήσει κατάλληλα κι εξατομικευμένα πάνω στο θέμα που σε απασχολεί.

Ευχόμαστε να βρεις λύση στο πρόβλημά του άγχους και μετέπειτα και στο θέμα υγείας.

What do you think?

14 Points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: ”Φοβάμαι μην αποκτήσω τις δυσλειτουργίες του μπαμπά μου”

Ψtalk: “Πιστεύω ότι δεν μπορώ να κάνω παιδί εξαιτίας του άγχους”