Σύμφωνα με τον παγκόσμιο οργανισμό υγείας, «υγεία» χαρακτηρίζεται μια κατάσταση που αποτελείται από σωματική, ψυχική και κοινωνική ευημερία. Σημαντικοί πυλώνες επίτευξης αυτής της κατάστασης είναι φυσικά, το σύστημα υγείας, εκπαίδευσης, εργασίας και δικαιοσύνης το οποίο προγραμματίζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση. Το μυστικό μιας υγιούς, «πετυχημένης» κοινωνίας, είναι το δυναμικό της να αλλάζει και να προσαρμόζεται στα εκάστοτε, επίκαιρα προβλήματα δημιουργώντας κοινωνική πρόοδο. Ο κυριότερος στόχος των ανθρώπων που κατέχουν τη δύναμη της εξουσίας θεωρείτε ότι πρέπει να είναι η δημιουργία αίσθησης ασφάλειας στους πολίτες, η οποίοι θα θεωρούν τη δουλειά τους πολύτιμη και παραγωγική, θα πληρώνουν με προθυμία φόρους, θα δημιουργούν οικογένειες και θα εξελίσσονται μέσω της κοινωνίας και των κοινωνικών δεσμών.
Τι συμβαίνει όμως και ερχόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με εγκλήματα, και αποτρόπαιες συμπεριφορές που προσβάλλουν το κοινωνικό σύνολο και κυρίως γυναίκες και παιδιά; Όταν η κοινωνία μας χαρακτηρίζεται στο μεγαλύτερο μέρος της από κακοποίηση, διαφθορά και εγκληματικότητα; Είναι δυνατό να αποφευχθεί αυτή η κατάσταση ή είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε με το φόβο της απροσδόκητης τροπής που μπορεί να πάρει η ανθρώπινη συμπεριφορά; Προτού αναφερθούμε στα κυριότερα σημεία μιας υγιούς κοινωνίας είναι σημαντικό να τονίσουμε το πόσο συνηθισμένοι είμαστε πλέον στο να ακούμε δυσάρεστες ειδήσεις καθημερινά νιώθοντας ότι δεν υπάρχει τίποτα που μπορούμε να κάνουμε παρά μόνο να ανησυχήσουμε για λίγα λεπτά και έπειτα να συνεχίσουμε τη καθημερινότητα μας.
Είναι πολύ εύκολο, στη θέα ενός «εγκλήματος» να κατηγορήσουμε το δράστη, είναι όμως πολύ δύσκολο να δούμε τον εκάστοτε δράστη σαν αντανάκλαση της κοινωνίας στην οποία μεγάλωσε και κατ’επέκταση σαν αντανάκλαση του εαυτού μας. Η καλύτερη αποφυγή είναι η πρόληψη και το καλύτερο που μπορεί να κάνει μια κοινωνία για την ευημερία της είναι η λήψη προληπτικών προσεγγίσεων.
Ξεκινώντας από τη σημαντικότητη επιρροή της οικογένειας, είναι αναγκαίο να υπάρχουν προγράμματα γονεϊκότητας που ενισχύουν μεν το μοναδικό δυναμικό της κάθε οικογένειας αλλά ταυτόχρονα προάγουν το συναισθηματικό δέσιμο και την άνευ όρων υποστήριξη και ανάπτυξη των μελών της. Στα πλαίσια της εκπαίδευσης, θα πρέπει να θεωρείτε δεδομένη η πρόσβαση όλων των παιδιών και σε μια ολιστική, κοινωνική και συναισθηματική εκπαίδευση καθώς και η εκμάθηση ανθεκτικότητας στο σχολικό πλαίσιο. Εάν δεν επιθυμούμε περιστατικά βίας, θα πρέπει να υιοθετηθούν τεχνικές που προβλέπουν μηδέν ανοχή στη βία, τη κακοποίηση και στην αναπαραγωγή τοξικών στερεοτύπων που προσβάλλουν οποιοδήποτε άτομο στη κοινωνία. Επιπλέον, οι δάσκαλοι και οι υπεύθυνοι φύλαξης παιδιών είναι αναγκαίο να είναι εκπαιδευμένοι πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας ώστε να είναι έτοιμοι να τα αναγνωρίσουν και να απευθυνθούν σε ειδικούς συμβουλευτικούς σταθμούς. Το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να διαμορφωθεί έτσι ώστε να λαμβάνει υπόψη τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των ανθρώπων που πρόκειται να λάβουν την οποιαδήποτε γνώση και όχι απλά να επικεντρώνεται στη στεγνή απορρόφηση της επιστημονικής γνώσης αλλά να προάγει τη σύνδεση των μαθητών με των κόσμο. Τέλος, ένα κράτος στα πλαίσια του κράτους πρόνοιας, θα πρέπει να μεριμνήσει για την οικονομική στήριξη και ανεξαρτησία των πολιτών, να ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις και τις εταιρίες να υιοθετήσουν ανθρωπιστική προσέγγιση καθώς αναπτύσσει τη προσωπική και ιδιωτική πρωτοβουλία.
Η «λίστα» με τα πράγματα που θεωρούνται «ορθά» και ικανά να διαμορφώσουν μια υγιή κοινωνία μπορεί να συνεχίζεται επ’αόριστον. Η σημαντικότητα του άρθρου έγκειται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι έχουν την ικανότητα να δημιουργούν τον κόσμο τους και να αντανακλούν τις πράξεις τους στη κοινωνία. Παρόλο αυτά, δεν το κάνουν με προσοχή και σύνεση. Χρειαζόμαστε περισσότερους ανθρώπους που μπορούν να αναγνωρίσουν κάποιο πρόβλημα και να ψάξουν για τη λύση του. Την επόμενη φορά λοιπόν, που θα βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα πρόβλημα της κοινωνίας μπορούμε να σκεφτούμε πώς μπορούμε να συμβάλουμε εμείς στη λύση του ώστε να έρθουμε ένα βήμα πιο κοντά σε μια υγιή, μη ουτοπική κοινωνία.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them. (Einstein)
Βιβλιογραφία
Bryndin, E. G., & Bryndina, I. E. (2017). Healthy Wellbeing of the Person and Society. Journal “The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS, 19, 130-139.
Kasyanov, V. V., Minasyan, L. A., Borodai, V. A., Ponomarev, I. E., Samygin, P. S., Vorobyev, G. A., & Skvortsov, D. V. (2018). Health management and the strategies to meet a healthy society. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies, (9), 4.
O’Brien, S. S., Greatley, A., & Meek, L. (2015). The mentally healthy society: the report of the taskforce on mental health in society.
Η εικόνα ανακτήθηκε από freeimages.com