Κεφάλαιο Πανελλήνιες.
Και κάπως έτσι, μετά από 12 χρόνια στα μαθητικά θρανία, έρχεται η στιγμή που πρέπει να περάσεις από τη διαδικασία των Πανελληνίων εξετάσεων, όπου θα καθοριστεί αν θα συνεχίσεις στα φοιτητικά έδρανα ή θα πρέπει να επιλέξεις να κάνεις κάτι άλλο. Σε κάθε περίπτωση, οι Πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν μια πολύ αγχωτική χρονιά για την πλειοψηφία των μαθητών, διότι έχει αρκετό διάβασμα και είναι και ένας τρόπος εκπλήρωσης των ονείρων του κάθε μαθητή, ώστε να ζήσει αυτά τα φοιτητικά χρόνια.
Τι γίνεται, όμως, όταν το εποικοδομητικό άγχος μετατρέπεται σε «αρνητικό» άγχος;
Κάπου εδώ τα αποτελέσματα είναι λίγο δυσάρεστα, διότι νιώθουμε μια έντονη ανησυχία, την οποία δεν μπορούμε να ελέγξουμε και έτσι αρχίζει να πέφτει η απόδοσή μας, αφού δεν μπορούμε να συγκεντρωθούμε και ως εκ τούτου αυξάνεται η κόπωσή μας, έχουμε αϋπνίες, νεύρα που βγαίνουν σε επιθετικότητα ακόμη διανοητικό μπλοκάρισμα( το λεγόμενο blackout). Παράλληλα, έχουμε και σωματικά συμπτώματα, όπως για παράδειγμα εφίδρωση, πονοκεφάλους, ταχυκαρδία, εξανθήματα, αλλά και στομαχικά προβλήματα. Όλα αυτά θα έχουν ως απότοκο να μην καταφέρουμε να επιτύχουμε τον σκοπό μας και κάτι τέτοιο θα ήταν αμαρτία, λόγω της μεγάλης προσπάθειας που θα έχουμε καταβάλει όλο αυτόν τον καιρό. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η σχέση μεταξύ παιδιών και των γονιών τους παίζει σημαντικό ρόλο και καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι πως ναι μεν η αξία των Πανελληνίων είναι καθοριστική, αλλά αυτό ισχύει ως έναν βαθμό, διότι σε καμία περίπτωση δε σημαίνει πως ήρθε το τέλος του κόσμου, αν τα αποτελέσματα είναι διαφορετικά από τα επιθυμητά.
Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν το παιδί τους σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο;
•Αρχικά, τα σημαντικότερο πράγμα που κρίνεται αναγκαίο να κάνετε οι γονείς είναι σε καμία πιθανότητα να μην εκφράσετε τις δικές σας επιθυμίες στο παιδί και να το παροτρύνετε να ακολουθήσει τον δικό σας δρόμο, πραγματοποιώντας το απραγματοποίητο όνειρο σας. Το «παιχνίδι», από αυτό και μόνο θα έχει καταστραφεί ολοσχερώς. Να αφήσετε το παιδί να επιλέξει εκείνο από μόνο του τι είναι αυτό που θα του άρεσε να σπουδάσει και να το εμψυχώσετε ώστε να το πετύχει. Σε αυτήν τη φάση, η υποστήριξη και η εμψύχωση παίζουν πολύ ιδιαίτερο ρόλο, διότι μπορείτε να μειώσετε το άγχος του παιδιού ως έναν βαθμό. Είναι απαραίτητο ο έφηβος μαθητής να νιώσει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να απευθυνθεί στους γονείς του και να τους εκφράσει τις ανησυχίες και του προβληματισμούς του. Αν διαπιστώσει πως δεν υπάρχει ανταπόκριση, τότε μην περιμένετε ότι θα σας ξαναπλησιάσει. Και επειδή, όπως είπαμε, είναι μια αγχωτική περίοδος, το παιδί ενδέχεται να αναπτύξει και το αίσθημα του φόβου, καθώς θα πιστεύει πως για να μην έχει τη σημασία σας σημαίνει ότι δεν είναι άξιος και δεν ανταποκρίνεται στις επιθυμίες σας.
•Κάτι άλλο, εξίσου σημαντικό, είναι μην κάνετε κήρυγμα στο παιδί και να μην το ρωτάτε συνεχώς πόσο διάβασε ή γιατί δε διαβάζει και πότε θα το κάνει. Το ίδιο το παιδί γνωρίζει πότε χρειάζεται να κάνει ένα διάλειμμα και πότε να διαβάσει. Δεν πρέπει να υπάρχει πίεση, γιατί με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται και το άγχος του.
•Να σέβεστε την προσπάθεια που καταβάλει το παιδί σας και να δημιουργείτε ένα περιβάλλον, στο οποίο να υπάρχει η κατάλληλη ατμόσφαιρα, ώστε να μπορεί να διαβάσει. Για παράδειγμα, καλό θα ήταν να μη μιλάτε πολύ δυνατά ή να μην έχετε μουσική ή τηλεόραση σε υψηλή ένταση.
•Το παιδί σας καλό θα ήταν να γνωρίζει ποιες ώρες βρίσκεστε στο σπίτι, διότι έτσι θα νιώθει περισσότερη ασφάλεια ότι μπορεί να απευθυνθεί σε σας οποιαδήποτε στιγμή, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να είστε συνεχώς πάνω από το κεφάλι του. Αρκεί να αισθάνεται την παρουσία σας. Εναλλακτικά, θα μπορούσατε, όταν έρθει η ώρα για το γράψιμο των εξετάσεων, να πάτε μαζί του στο σχολείο, για να αισθάνεται την παρουσία σας εκεί και να νιώθει πιο ασφαλές και ήρεμο. Κάπου εδώ, μπορώ να σας πω ότι και εμένα η μαμά μου ερχόταν μαζί μου στις Πανελλήνιες και καθόταν στο προαύλιο καθ’όλη τη διάρκεια της εξέτασης και αυτό, εμένα προσωπικά, με έκανε να αισθάνομαι καλύτερα, γιατί ήξερα ότι εκεί έξω από την αίθουσα υπήρχε ένας δικός μου άνθρωπος που με στήριζε από την αρχή μέχρι το τέλος.
•Αν υπάρχουν αδέρφια στο σπίτι, θα ήταν καλύτερα να μην τα συγκρίνετε μεταξύ τους, καθώς το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τον δικό του χαρακτήρα και τρόπο να αντιμετωπίζει τα πράγματα.
•Αν διαπιστώσετε πως το παιδί δεν προσπαθεί όσο λίγο καιρό πριν, μην το πιέσετε. Αντιθέτως, θα μπορούσατε να συζητήσετε μαζί του και να μάθετε τον λόγο που συμβαίνει αυτή η μικρή παύση και τι μπορείτε να κάνετε όλοι μαζί για να ξεπεραστεί αυτό.
•Τελευταίο, είναι να μη δημιουργήσετε σχέση ανταγωνισμού με το παιδί. Δηλαδή, μη μιλάτε συνεχώς για τα δικά σας κατορθώματα, όπως λόγου χάρη «εγώ στην ηλικία σου είχα γράψει πολύ καλά στις Πανελλήνιες, εσύ άραγε τι θα κάνεις;». Τέτοιες φράσεις να τις αποφεύγετε, επειδή προσθέτετε βάρος στον υποψήφιο εξεταστή.
Είναι απολύτως κατανοητό ότι μαζί με τα παιδιά περνάτε και εσείς μια περίοδο άγχους και αγωνίας και πιστεύετε πως με την επιτυχία των τελευταίων στις Πανελλήνιες έχετε πετύχει και εσείς σα γονείς, αλλά είναι σημαντικό να βάλετε όρια στον τρόπο που τα αντιμετωπίζετε, ώστε να μην είστε υπερβολικοί.
Υποψήφιοι εξεταστές και Πανελλήνιες.
Ξέρω πως είναι να έχεις άγχος και αγωνία για τις Πανελλήνιες εξετάσεις και με αυτόν τον τρόπο να παραμελείς κάποια πράγματα θεωρώντας ότι θα σου φάνε χρόνο από το διάβασμά σου. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες συμβουλές που θα μπορούσες να ακολουθήσεις εσύ, υποψήφιε εξεταστή, ώστε να εξισορροπήσεις κάπως την κατάσταση.
1.Η πιο σημαντική θεωρώ πως είναι ο στόχος που έχεις βάλει για τις εξετάσεις, τόσο τον κλάδο όσο και το μέρος που επιθυμείς να περάσεις. Λόγω του ότι οι βάσεις κάθε χρόνο αλλάζουν, είναι καλό να δεις τι συμβαίνει με τα μόρια και τις πόλεις, έτσι ώστε να είσαι προσανατολισμένος προς την κατεύθυνση που θες και την προσπάθεια που πρέπει να καταβάλεις. Μεταξύ μας, το να έχεις έναν πρωταρχικό στόχο και έπειτα άλλες επιλογές είναι πολύ καλύτερο από το να μην έχεις καθόλου στόχο και να πηγαίνεις απλά να γράψεις για να δεις που θα περάσεις, γιατί με αυτόν τον τρόπο ελέγχεις κάπως το άγχος σου, αλλά είσαι και αποφασισμένος στο τι σου αρέσει και θες να ασχοληθείς. Διότι το να περάσεις απλώς σε μία σχολή και στην πορεία να ανακαλύψεις ότι δε σου άρεσε περιπλέκει τα πράγματα στο αν θα τελειώσεις τη σχολή ,όπως και να έχει, ή θα την παρατήσεις.
2.Να προσέχεις να μην αφυδατώνεται ο οργανισμός σου. Το νερό βοηθάει τη ροή του αίματος και διατηρεί την ενέργειά σου και τη συγκράτηση των πληροφοριών.
3.Να τρως ό,τι χρειάζεται ο οργανισμός σου, για να έχει το κουράγιο να αποστηθίζει τα μαθήματα. Μην κοιτάς να κάνεις δίαιτες για να μην πάρεις κιλά. Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να προσέχεις τις ποσότητες που τρως από το κάθε γεύμα και σνακ, εναλλακτικά.
4.Επιπλέον, ωφέλιμο είναι να αφιερώνεις αν όχι κάθε μέρα, τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα, ένα 20-30λεπτο διάλειμμα, ώστε να κάνεις λίγη γυμναστική. Μέσω αυτής, αυξάνεται η ορμόνη σεροτονίνη, που οφείλεται στη χαρά, μειώνοντας έτσι την κορτιζόλη, που αφορά το άγχος. Διαφορετικά, μια βόλτα με φίλους, όπου δε θα αναφέρεστε στις εξετάσεις, έχει την ικανότητα να σε κάνει να αισθανθείς πιο όμορφα και ήρεμα.
5.Επίσης, να θυμάσαι πως την ημέρα της εξέτασης, όταν θα κάτσεις στο θρανίο, να προσπαθήσεις να σκεφτείς κάτι άλλο, για να χαλαρώσεις όσο γίνεται τον οργανισμό σου και όταν θα πάρεις τα θέματα και από το άγχος που ενδέχεται να έχεις να νομίζεις πως δεν ξέρεις τίποτα, πάρε βαθιές ανάσες, ξαναδές τα θέματα και ξεκίνα από αυτά που σου έρχονται πιο εύκολα εκείνη τη στιγμή. Θα ξεκλειδώσεις έτσι εκείνο το κουτάκι με τον τίτλο του μαθήματος στο κεφάλι σου και θα αρχίσουν να βγαίνουν πληροφορίες αδιάκοπα. Στο λέω εκ πείρας!
Να έχετε πίστη στον εαυτό σας και να προσπαθείτε να πετύχετε αυτά που θα σας κάνουν ευτυχισμένους στο μέλλον. Και μια υπενθύμιση για το κλείσιμο, οι Πανελλήνιες μπορεί να σου ανοίγουν τον δρόμο προς το Πανεπιστήμιο, αλλά αυτό δε σημαίνει πως αν αποτύχεις έχεις καταστραφεί και σαν άνθρωπος. Ο καθένας βρίσκει στην πορεία της ζωής του τι είναι αυτό που πραγματικά τον γεμίζει. Για αυτό, όσο μπορείς λιγότερο άγχος, αισιοδοξία και τα καλύτερα θα έρθουν!
Βιβλιογραφία:
https://www.ofarmakopoiosmou.gr/blog/hrisima-tips-gia-na-eheis-thetiki-psyhologia-stis-panellinies-exetaseis
Η ψυχολογία των παιδιών κατά την διάρκεια των πανελληνίων και πως μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς.