Με τον όρο διαπροσωπική σχέση, εννοείται κάθε μορφή κοινωνικής σύνδεσης δεσμού ή συνεργασίας, μεταξύ δύο ή παραπάνω ατόμων. Οι κατηγορίες που μπορεί να ανήκει μια διαπροσωπική σχέση είναι: οικογενειακή-συγγενική σχέση, η φιλία, oι σχέσεις της γειτονίας, εργασιακές-επαγγελματικές σχέσεις, σχέσεις σε χώρους θρησκευτικούς κ.α.. Για την διαμόρφωση των σχέσεων των ατόμων που σχηματίζουν τις κοινωνικές αυτές ομάδες, πολλές φορές σημαντικό ρόλο μπορεί να κατέχει ο νόμος, τα έθιμα ή κάποια συμφωνία από κοινού.
Κατά τα πρώτα χρόνια στην ζωή ενός ανθρώπου, το παιδί καλείται να συνάψει κάποιες από τις πρώτες διαπροσωπικές του σχέσεις προκειμένου να κοινωνικοποιηθεί. Πού θα συμβεί αυτό; Μα φυσικά στο σχολικό του περιβάλλον, με το να έρθει για πρώτη φορά, σε επαφή με άλλους συνομηλίκους του μέσα στην σχολική αίθουσα αλλά κυρίως στον προαύλιο χώρο, μιας που ουσιαστικά, είναι το μέρος που για πρώτη φορά, τα παιδιά θα κληθούν να συνομιλήσουν μεταξύ τους και να συνεργαστούν μέσα σε ένα πλαίσιο κανόνων προκειμένου να παίξουν ειρηνικά και δίκαια. Τα οφέλη της δημιουργίας αυτών των ομάδων είναι διάφορα, όπως η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης λόγω της μεταξύ τους συνεργασίας και λήψης αποφάσεων, χωρίς όμως την παρουσία και την καθοδήγηση των γονέων τους, η απόκτηση νέων γνώσεων μιας που αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την έννοια των ισότιμων κανόνων, καλλιεργείται σταδιακά η έννοια του αλληλοσεβασμού και με αυτό τον τρόπο, δημιουργούν τις πρώτες τους διαπροσωπικές σχέσεις (φιλία).
Στην συνέχεια, περνώντας στο στάδιο της εφηβείας, το άτομο θα βιώσει σωματικές, ψυχικές, γνωστικές και κοινωνικές αλλαγές. Ο έφηβος αυτός, θα θελήσει να συνάψει σχέσεις φιλίας με άλλα άτομα με ίδιες ανησυχίες, ίδιο ή παρόμοιο τρόπο αντίληψης της διασκέδασης ώστε να προσπαθήσει είτε από μόνος του να γίνει μέρος ενός συνόλου που ήδη υπάρχει ή να δημιουργήσει από την αρχή, ένα σύνολο με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και κατά συνέπεια σταδιακά να χτίσει μέσα από την ομάδα αυτή και τα στοιχεία της προσωπικότητάς του και του κοινωνικού του προφίλ. Η ομάδα πλέον για τον έφηβο αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα, γίνεται πρότυπο συμπεριφοράς και η παρέα υιοθετεί σιγά-σιγά την δική της αυτόνομη γνώμη αποκόπτοντας και άλλο από την γνώμη και την καθοδήγηση των ενηλίκων. Να σημειωθεί πως, τα κριτήρια επιλογής για να ανήκει ένας έφηβος στην παρέα πολλές φορές εξαρτώνται: από την κοινωνική του θέση, από το αν ζει κοντά με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, με το αν φοιτά στην ίδια τάξη μαζί τους και αν είναι κοντά ηλικιακά. Στις περιπτώσεις όπου οι έφηβοι δεν γίνονται αποδεκτοί, τείνουν να έχουν έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης, σε αυτές τις περιπτώσεις ρόλο κλειδί έχουν οι γονείς αλλά και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, που επιθυμητό είναι να παροτρύνουν τους εφήβους αυτούς στο να διευρύνουν τον κοινωνικό τους κύκλο και εκτός σχολείου, ώστε να αποκτήσουν τις ανάλογες κοινωνικές δεξιότητες.
Επομένως, γίνεται αντιληπτό πως οι διαπροσωπικές σχέσεις δεν είναι σημαντικές μόνο κατά το στάδιο της παιδικής και εφηβικής ηλικίας μιας που και στην ενήλικη ζωή αποτελεί σημαντικό παράγοντα και στον επαγγελματικό και στον προσωπικό τομέα. Η δημιουργία και η καλλιέργεια των κοινωνικών σχέσεων χρήζει αρκετή προσπάθεια, από τα πρώτα στοιχεία που είναι θεμιτό κανείς να προσέξει είναι η εικόνα που δείχνει προς τα έξω και η προσπάθεια για βελτίωση της αντίληψης των προφορικών και μη μηνυμάτων (π.χ. γλώσσα του σώματος που δέχεται από το εξωτερικό του περιβάλλον).
Αρχικά, σύμφωνα με κάποιες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, η εικόνα που προβάλει κανείς είναι σημαντική σε κάθε πρώτη του συναναστροφή, μιας και αρκούν μόνο τριάντα δευτερόλεπτα με δύο λεπτά για να σχηματίσει κανείς γνώμη για το άτομο που συναντά για πρώτη φορά και ενδεχομένως να την διατηρήσει μόνιμα. Ο λόγος που πολύ πιθανόν συμβαίνει αυτό είναι γιατί το μεγαλύτερο μέρος κατά την διάρκεια μια συζήτησης μεταφέρεται μη προφορικά. Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας είναι και ο τόνος της φωνής, συγκεκριμένα ο τόνος της φωνής σύμφωνα πάντα με έρευνες που έχουν γίνει, κατέχει το 37% της πρώτης εντύπωσης. Τέλος, δεν πρέπει κανείς να ξεχνά πως το ίδιο του το σώμα μπορεί να γίνει καθρέφτης των συναισθημάτων του, το ότι κάποιος δεν εκφράζεται λεκτικά απέναντι σε κάποιον άλλον δεν σημαίνει ότι δεν εκφράζεται κιόλας και ότι δεν μπορεί να προκαλέσει παρόμοια αντίδραση από τον αποδέκτη προφορική ή μη.
Βιβλιογραφία
- Διαπροσωπικές σχέσεις: Η εικόνα που εκπέμπουμε. Ανακτήθηκε από: https://www.medlook.net/%CE%95%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%B1/1144.html
- Διαπροσωπικές Σχέσεις. Ανακτήθηκε από: https://ygeiamouzoimou.gr/mod/page/view.php?id=356
- Διαπροσωπικές σχέσεις. Ανακτήθηκε από: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82_%CF%83%CF%87%CE%AD%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82
Photo by Nicole Michalou on pexels.com