Πολλές φορές η ζωή λαμβάνει μια δική της ξέφρενη πορεία, καταρρίπτοντας ένα σταθερό μοτίβο συνηθισμένων συμβάντων. Έτσι, μερικές φορές η ζωή μπορεί να γίνει αρκετά απρόβλεπτη. Ένα φαινομενικά άσχημο συμβάν που κατακλύζει την ψυχοσυναισθηματική μας ύπαρξη, μπορεί μελλοντικά να εξελιχθεί σε ένα σωτήριο, για την πορεία μας, γεγονός. Αντίστοιχα, ένα αναπάντεχο και αδιάσειστα θετικό γεγονός που συνέβη στην ζωή μας, μπορεί αργότερα να εξελιχθεί σε κάτι αρκετά επιζήμιο για εμάς. Με εφαλτήριο τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, ακολουθεί μια ιστορία για την εμπιστοσύνη στην ζωή και την αποδοχή των γεγονότων ως έχουν.
Κάποτε, ένας ηλικιωμένος άντρας ζούσε μαζί με το γιό του σε ένα απομακρυσμένο χωριό στην ύπαιθρο. Οι δύο άντρες ζούσαν μια ήρεμη και ευτυχισμένη ζωή παρότι ήταν αρκετά φτωχοί. Κάποια στιγμή, έχοντας κουραστεί από τις δυσχέρειες της ζωής και το σκοτεινό πρόσωπο της φτώχειας, ο ηλικιωμένος άνδρας αποφασίζει να αλλάξει την τύχη του και να γίνει πλούσιος μέσω της ανατροφής αλόγων. Όπως ήταν γνωστό, ο άνδρας δεν είχε την οικονομική ευχέρεια να προβεί σε μια τέτοια επένδυση, όποτε κατέφυγε σε ένα ισχυρό δάνειο από του γείτονες. Έτσι λοιπόν, κατόρθωσε να φτιάξει το στάβλο που επιθυμούσε και αγόρασε το πρώτο του άλογο. Την πρώτη κιόλας μέρα, το άλογο κλώτσησε με όλη του την δύναμη τον πάσσαλο στο οποίο στηριζόταν ένα μεγάλο μέρος του αχυρώνα και απέδρασε από αυτόν. Με τον θόρυβο, ξύπνησαν οι γείτονες και κατέφθασαν στον γηραιό άνδρα. Αποκρίθηκαν πως, ενώ σκόπευε να γίνει πλούσιος, το άλογό του απέδρασε κιόλας από την πρώτη μέρα, και πως αυτό ήταν ένα αρκετά δυσάρεστο γεγονός. Τότε ο γέρος αποκρίθηκε «Καλό ή κακό συμβάν, κανείς δεν το γνωρίζει». Την επόμενη νύχτα, το χωρίο αναστάτωσαν έντονα χλιμιντρίσματα. Το άγριο άλογο που είχε δραπετεύσει, είχε καταφθάσει την στιγμή εκείνη με ένα πλήθος άγριων αλόγων στον αχυρώνα του φτωχού άνδρα. Έτσι, οι δύο άνδρες κατόρθωσαν να κλείσουν τα υπόλοιπα άλογα στον δικό τους αχυρώνα. Σύμφωνα με τις συνθήκες του χωριού, οι δύο νέοι θεωρούνταν εύποροι από αυτήν την συνθήκη. Την επόμενη μέρα, οι γείτονες, κατέφθασαν και εξέφρασαν το πόσο τυχεροί ήταν οι δύο άντρες. Από εκεί που έχασαν το μοναδικό άλογο τους, βρέθηκαν την επόμενη μέρα με πολλά περισσότερα. Και τότε ο γέρος αποκρίθηκε «Καλό ή κακό συμβάν, κανείς δεν το γνωρίζει».
Τις επόμενες μέρες, οι άνδρες προσπαθούσαν να διαχωρίσουν τα άλογα με σκοπό να ξεκινήσουν να τα διαθέτουν στην αγορά προς πώληση. Ξαφνικά, μέσα σε μια στιγμή, ένα άλογο κλωτσάει με όλη του την δύναμη τον γιό του γηραιού άνδρα και στέκεται με μεγάλη δύναμη στο πόδι του νεαρού. Ο νέος άνδρας κατόρθωσε να θεραπευτεί αλλά το πόδι του παρουσίασε μια αισθητική και λειτουργική δυσπλασία. Έτσι, κατέφθασαν οι γείτονες και εξέφρασαν την λύπη τους για το συμβάν καθώς ο νέος, με αυτήν την δυσχέρεια, δεν θα μπορέσει να βρει μια γυναίκα να παντρευτεί και να φτιάξει το μέλλον του. Ο γέρος, ακούγοντας τα λόγια αυτά, αποκρίθηκε «Καλό ή κακό συμβάν, κανείς δεν το γνωρίζει».
Το ίδιο καλοκαίρι, ο βασιλιάς της χώρας αποφασίζει να κηρύξει πόλεμο στην γειτονική χώρα, για λόγους επεκτατικής πολιτικής. Υπό αυτές τι συνθήκες, επιστράτευσε όλους τους νεαρούς άνδρες της χώρας. Την επόμενη μέρα, καταφθάνουν οι γείτονες στον γέρο άνδρα και αποκρίθηκαν πως ήταν πολύ τυχερός, καθώς ο γιός του λόγω του προβλήματος αυτού δεν θα έφευγε για τον πόλεμο, ενώ εκείνοι δεν γνώριζαν αν θα ξαναντικρίσουν τους γιούς τους. Και ο γέρος αποκρίθηκε ως συνήθως «Καλό ή κακό συμβάν, κανείς δεν το γνωρίζει».
Η ιστορία αυτή έχει μεγάλη διδακτική αξία, καθώς αναδεικνύει την σημασία της αποδοχής των καταστάσεων της ζωής και μας εισάγει στην έννοια της ενσυνειδητότητας (Mindfulness). Συγκεκριμένα, η έννοια αυτή αποτελεί μια γνωστική κατάσταση επαγρύπνησης και επίγνωσης, κατά την οποία η προσοχή του ανθρώπου επικεντρώνεται στην αποδοχή της παρούσας στιγμής χωρίς την αλλοτριωτική δύναμη της επικριτικότητας (Bishop et al., 2004). Εν ολίγοις, αποτελεί έναν τρόπο του σχετίζεσθαι με εσωτερικές και εξωτερικές ανθρώπινες εμπειρίες. Η έννοια της ενσυνειδητότητας έχει εφαρμοστεί από πολλές έρευνες (Khoury et al., 2013; Fredrickson et al. 2008; Bloch et al., 2017; Campos et al., 2016), οι οποίες κατέδειξαν αντίστοιχα πως, σαν πρακτική, έχει την δυναμική να αμβλύνει τις συνέπειες τους στρες, της κατάθλιψης και να ενισχύσει θετικές έννοιες όπως τα θετικά συναισθήματα, την αίσθηση νοήματος στη ζωή και την αυτοσυμπόνια.
Ως επιστέγασμα όλων αυτών, είναι σημαντικό να βιώνουμε μια στιγμή ως έχει και να αποδεχόμαστε πως μια κατάσταση «είναι απλώς έτσι όπως είναι». Σε μια περίοδο της ζωής μας μπορεί απλώς να είμαστε στεναχωρημένοι ή απλώς να μην είμαστε όσο ευτυχισμένοι θα θέλαμε να είμαστε. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα είμαστε έτσι για πάντα. Νοηματοδοτείται, λοιπόν, σαν μια στιγμή από τις πολλές στιγμές που θα έχουμε την ευκαιρία να βιώσουμε στην ύπαρξη μας. Χωρίς να υπάρχει η ενδόμυχη τάση για κριτική με φράσεις που συχνά παίρνουν την μορφή «Θα έπρεπε να είμαι ευτυχισμένος» ή «Δεν πρέπει να είμαι δυστυχισμένος». Συνεπώς, είναι πολύ όμορφο να υϊοθετούμε μια πιο δεκτική στάση απέναντι στην ζωή, κατά την οποία κάθε συμβάν, θετικό ή αρνητικό, συναντάται ευπρόσδεκτα και με ανοικτότητα για να μας προσφέρει κάτι, το οποία θα το αντιληφθούμε σε κάποιο κοντινό ή και πιο απομακρυσμένο μέλλοντα χρόνο.
Βιβλιογραφία:
Bishop, S.R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L, Anderson, N.D., Carmody, J., Segal, Z.V., Abbey, S., Speca, M., Velting, D. & Devins, G. (2004), Mindfulness: A proposed operation definition. Clinical Psychology: Science and practice, 11(3), 230-241.
Bloch, J.H., Farrell, J.E., Hook, J.N., Van Tongeren, D.R., Penberthy, J.K. & Davis, D.E. (2017). The effectiveness of a meditation course on mindfulness and meaning in life. Spirituality in Clinical Practice, 4(2), 100.
Campos, D., Cebolla, A., Quero, S., Breton-Lopez, J., Botella, C., Soler, J., Garcia-Follette, V.M. & Vijay, A. (2009). Mindfulness for trauma and posttraumatic stress disorder. In F. Didonna (Ed.), Clinical handbook of mindfulness (pp. 299-317). New York, NY: Springer.
Fredrickson, B.L., Cohn, M.A., Coffey, K.A, Pek, J. &Finkel, S.M. (2008). Open hearts build lives: Positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of personality and social psychology, 95(5), 1045-1062.
Khoury, B., Lecomte, T., Fortin, G., Masse, M., Therien, P., Bouchard, V., Chapleau, M.-A., Paquin, K., Hofmann, S. (2013). Mindfulness-based therapy: A comprehensive meta-analysis. Clinical Psychology Review, 33, 763-771.
Ηλεκτρονικές πηγές:
https://www.coursera.org/learn/happiness/lecture/PMte2/week-5-video-7-the-6th-deadly-happiness-sin-distrusting-life