_______________________________________________________________________________
Τι είναι η δραματοθεραπεία;
Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μια αυξητική τάση ανάμεσα στους θεραπευτές ψυχικής υγείας για την ανακάλυψη νέων μεθόδων ψυχοθεραπείας, που θα εξυπηρετούν περισσότερους ανθρώπους συγκριτικά με τις πιο συμβατικές μορφές θεραπείας, όπως η ψυχανάλυση ή η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία. Μία από αυτές είναι και η δραματοθεραπεία.
Η δραματοθεραπεία (drama therapy) αποτελεί μία μορφή ψυχοθεραπείας η οποία συνδυάζει την θεατρική τέχνη και την ψυχοθεραπεία. Η δραματοθεραπεία, έχοντας τις ρίζες της στην κλασσική ψυχανάλυση, ξεκίνησε να εφαρμόζεται στην Αγγλία τη δεκαετία του 1960, έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος τόσο στην Αμερική, όσο και στην Ευρώπη, αλλά και στον κόσμο γενικότερα, με χώρες όπως η Βρετανία, η Γερμανία, ο Καναδάς, η Ολλανδία και το Ισραήλ να προσφέρουν ακαδημαϊκά προγράμματα εκμάθησης.
Η δραματοθεραπεία μπορεί να εφαρμοστεί και ατομικά, αλλά και σε ομάδες ανθρώπων ενώ περιλαμβάνει ιδιαίτερη διάδραση μεταξύ θεραπευτή και θεραπευόμενου, με τη χρήση παιχνιδιών ρόλων (role playing), θεατρικών παιχνιδιών, ζωγραφικής, παντομίμας, κουκλοθεάτρου και άλλα. Οι κυριότερες κατηγορίες στις οποίες δίνει λύση η δραματοθεραπεία περιλαμβάνουν τη γενικότερη επίλυση προβλημάτων, την ανακάλυψη του εσωτερικού κόσμου των ανθρώπων και την κατανόηση των μη υγιεινών μοτίβων προσωπικών συμπεριφορών αλλά και διαπροσωπικών σχέσεων.
Δραματοθεραπεία και φάσμα αυτισμού.
Τα τελευταία χρόνια, το ίσως πιο φλέγον ζήτημα στον τομέα της δραματοθεραπείας, είναι το κατά πόσο μπορεί να βοηθήσει παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Οι D’Amico, Lalonde & Snow (2015) διεξήγαγαν μία έρευνα στην οποία συμμετείχαν παιδιά ηλικίας 10 έως 12 ετών τα οποία βρίσκονταν στο φάσμα του αυτισμού με υψηλή λειτουργικότητα. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η δραματοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά στο να βελτιώσουν τις ικανότητες τους στο να συμμετάσχουν σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με άλλους, ενώ ταυτόχρονα έδειξαν βελτίωση και σε συμπεριφορές όπως η υπερδραστηριότητα και η απροσεξία. Άλλη μία έρευνα που επιβεβαιώνει τα παραπάνω ευρήματα είναι εκείνη των Godfrey & Heythorne (2013). Στη συγκεκριμένη μελέτη ποιοτικής μεθοδολογίας, οι ερευνητές εξέτασαν ένα δείγμα παιδιών στο φάσμα του αυτισμού που συμμετείχε σε συνεδρίες δραματοθεραπείας στο σχολικό περιβάλλον. Οι ερευνητές χρησιμοποιήσαν συνεντεύξεις από τους γονείς, τους φροντιστές και τους δασκάλους των παιδιών.
Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν πως η δραματοθεραπεία αποτελεί μια θετική παρέμβαση για τα παιδιά, καθώς προωθεί τόσο την συναισθηματική τους ανάπτυξη, όσο και τις σχέσεις με τους συνομήλικους τους και τις κοινωνικές τους δεξιότητες, ενώ μπορεί να αποτελέσει μια εξαιρετική βοήθεια και για τον οικογενειακό αλλά και για τον κοινωνικό περίγυρο των παιδιών.
Στη χώρα μας είναι γεγονός πως βρισκόμαστε ιδιαίτερα πίσω τόσο στο κομμάτι της ενημέρωσης πάνω στη ψυχική υγεία, όσο και στην αντιμετώπιση που έχουμε προς τις θεραπευτικές παρεμβάσεις. Συνεπώς, όταν ο ψυχολόγος αποτελεί άγνωστη λέξη για τα περισσότερα σχολεία και τους περισσότερους μαθητές, είναι λογικό σε αυτό να συμπεριλαμβάνεται και η δραματοθεραπεία. Η συγκεκριμένη μορφή θεραπείας ξεκίνησε δειλά-δειλά τα βήματα της στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του 1980, υπό τη μορφή σεμιναρίων. Στις μέρες μας, έχει ξεκινήσει να παίρνει αναγνώριση με οργανώσεις όπως η Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Δραματοθεραπευτών και Παιγνιοθεραπευτών και το Ελληνικό Ινστιτούτο Παιγνιοθεραπείας και Δραματοθεραπείας να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην διάδοση της συγκεκριμένης μορφής θεραπείας.
Σε ευχαριστώ που διάβασες μέχρι εδώ. Να έχεις μια όμορφη ζωή.
Βιβλιογραφία
Barker, C. (1989). Games in Education and Theatre. New Theatre Quarterly, 5(19), 227. doi:10.1017/s0266464x00003304
D’Amico, M., Lalonde, C., & Snow, S. (2015). Evaluating the efficacy of drama therapy in teaching social skills to children with Autism Spectrum Disorders. Drama Therapy Review 1(1), 21–39. doi:10.1386/dtr.1.1.21_1
Godfrey, E., & Haythorne, D. (2013). Benefits of dramatherapy for Autism Spectrum Disorder: a qualitative analysis of feedback from parents and teachers of clients attending Roundabout dramatherapy sessions in schools. Dramatherapy, 35(1), 20–28. doi:10.1080/02630672.2013.773131