in

Αθλητής και Καραντίνα: Συνυπάρχουν;


Αναπάντεχη και πρωτόγνωρη η κατάσταση με την πανδημία του κορονοϊού, που έχει ξεσπάσει σε όλες τις χώρες του πλανήτη και μας έχει κάνει να κλειστούμε στο σπίτι μας μέχρι να βρεθεί λύση και να ξαναγυρίσουμε στην καθημερινότητά μας. Βρισκόμενοι σε καραντίνα το τελευταίο διάστημα, έχουμε βιώσει αισθήματα εγκλεισμού και αποξένωσης, αφού είναι πιο δύσκολο να έρθουμε σε επαφή με συγγενικά μας πρόσωπα και γενικότερα έχει γίνει μία «παύση»  στη ζωή μας.  Αυτό έχει επηρεάσει όλον τον κόσμο, μέσα σε αυτόν και τους αθλητές, οι οποίοι αποτελούν μία ιδιαίτερη κατηγορία, καθώς έχουν μάθει να ζουν πιο πειθαρχημένα και να είναι πιο ενεργητικοί. Άραγε, πώς έχει αλλάξει η ψυχολογία των αθλητών με το lockdown?

Τι είναι στρατιώτης και τι αθλητής?

Στρατιώτης  είναι αυτός που υπηρετεί τον στρατό, διότι το επέλεξε ο ίδιος, λόγω αρεσκείας, αλλά και γιατί έχει έναν σκοπό με μεγάλη σημασία, αυτόν της προστασίας της πατρίδας του.

Αθλητής είναι αυτός που έχει επιλέξει να ασχοληθεί με ένα συγκεκριμένο άθλημα, επειδή πέραν του ότι του αρέσει, έχει αποφασίσει πως θέλει να το πάει ακόμη παραπέρα και να γίνει επαγγελματίας, με στόχο να εκπροσωπεί μία ομάδα και να τη βοηθάει να φτάνει όσο πιο ψηλά γίνεται.

Μπορούμε, λοιπόν, να παρομοιάσουμε τον αθλητή με τον στρατιώτη, αφού έχει μάθει να ζει με ένα πειθαρχημένο πρόγραμμα, το οποίο μπορεί να κρατήσει από μήνες έως και χρόνια. Έχει υιοθετήσει ένα συγκεκριμένο ωράριο ύπνου και ξυπνήματος, ειδική διατροφή, για ενδυνάμωση σώματος και τις αναγκαίες ώρες προπόνησης, αναλόγως το άθλημα.

Όταν όμως έχει θέσει κάποιους στόχους και ξαφνικά εμφανίζεται μία πανδημία και τον βάζει σε αναστολή από τα σχέδιά του, εγκλωβίζοντάς τον στο σπίτι, αρχίζει να αποκτά και εκείνος δυσάρεστα, κατά κύριο λόγο αισθήματα.  Αρχίζει να νιώθει θλίψη και πόνο, επειδή δεν έχει ολοκληρώσει τον σκοπό για τον οποίο ξεκίνησε και ακόμη περισσότερη ενόχληση υπάρχει όταν είναι κοντά στην επίτευξη αυτού και ξαφνικά ξαναπηγαίνει ένα βήμα πίσω.

Παράλληλα, του  λείπει η δράση και ενεργητικότητα που είχε, γιατί δεν μπορεί να βγει και να γυμναστεί με τον τρόπο που επιθυμεί, οπότε αυτό μπορεί να έχει και αντίκτυπο στον οργανισμό του, διότι αφού μένει στο σπίτι, ίσως να παρασυρθεί και να φάει κάτι παραπάνω, που να του κοστίσει αργότερα στις αντοχές του.

Επιπρόσθετα, υπάρχουν και οι αθλητές, οι οποίοι είναι ταγμένοι στο άθλημα που έχουν επιλέξει και έτσι φτάνουν στο σημείο να αισθάνονται αποπροσανατολισμένοι, γιατί είχαν αφήσει πίσω άλλες υποχρεώσεις τους για να επικεντρωθούν για παράδειγμα στο πως θα βοηθήσουν την ομάδα τους να νικήσει σε αγώνες πρωταθλήματος ή να κάνουν το επόμενο βήμα και να υπογράψουν το πολυπόθητο επαγγελματικό τους συμβόλαιο. Με αυτόν τον τρόπο, θέτουν τον εαυτό τους σε αδράνεια και σταματούν να κάνουν όνειρα και να βάζουν στόχους, γιατί πιστεύουν ότι δε θα πραγματοποιηθούν και έτσι γίνονται πιο απαισιόδοξοι.

Αυτή η στεναχώρια, ενδέχεται να οδηγήσει σε συγκρούσεις με συγγενικά και φιλικά του πρόσωπα, διότι θεωρεί πως κανείς δεν μπορεί να κατανοήσει αυτό που περνάει και αισθάνεται μοναξιά, τείνοντας να απομακρύνεται από όλους και να κλείνεται στον εαυτό του.Όλη αυτή η ψυχολογική και συναισθηματική κατάσταση, όμως,  μπορεί να βελτιωθεί σε μέγιστο βαθμό αν ληφθούν υπόψη κάποιες ευεργετικές προτάσεις.

Ο αθλητής oφείλει: Nα συνεχίσει να ακολουθεί το αθλητικό του πρόγραμμα.Με βάση το ωράριο προπόνησης που έκανε προ καραντίνας, να το διαμορφώσει και τώρα, καθώς το σώμα του έχει πλέον εξοικειωθεί με τη συγκεκριμένη ώρα και αναμένει να εκγυμναστεί. Μάλιστα, θα μπορούσε να έρθει σε συνεννόηση με τον προπονητή του και να του φτιάξει και ο ίδιος ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης, διαμορφωμένο με τις ανάγκες του αθλητή και βασισμένο στα εργαλεία που έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει μέσα στο σπίτι, αλλά και εναλλακτικές, σε περίπτωση που δεν υπάρχει ποικίλος εξοπλισμός σε αυτό.  Θα διατηρηθεί η φυσική και η μυϊκή του κατάσταση σε φυσιολογικά επίπεδα και η διάθεσή του θα αλλάξει, αφού θα υπενθυμίζει στον εαυτό του ότι έχει έναν στόχο που περιμένει στη γωνία να εκπληρωθεί.Να έρχεται σε «επαφή» με τα συναισθήματά του.Καλό είναι ο αθλητής να αφιερώνει τουλάχιστον 30 λεπτά από τη μέρα του, να κλείνεται σε ένα ήσυχο μέρος και να σκέφτεται αυτά που αισθάνεται και να προσπαθεί να αδειάζει το μυαλό του από αρνητικές σκέψεις και να τις αντικαταστεί  με θετικές. Με αυτόν τον τρόπο, βοηθάει τον  νου του να βάλει τις σκέψεις του και τους προβληματισμούς του σε μία τάξη και έτσι να γίνεται πιο ήρεμος και να επεξεργάζεται τα πράγματα με περισσότερη λογική.Να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για δικό του όφελος.Καθώς η τεχνολογία έχει εξελιχθεί αρκετά, ο αθλητής θα μπορούσε να προβάλλει και να διαφημίζει τον εαυτό  του μέσω των μέσων μαζικής επικοινωνίας, ανεβάζοντας προσωπικές στιγμές από προπονήσεις, τόσο φωτογραφικό υλικό, όσο και βίντεο, ώστε να αυξήσει τη «δημοφιλή» εικόνα του μέσα από τις προβολές και τις αντιδράσεις. Αν τώρα έχει ήδη λογαριασμούς σε διάφορα μέσα, καλό θα ήταν να αναδημοσιεύει το υλικό, ώστε να το φέρνει και πάλι στο προσκήνιο, γιατί αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να το βλέπουν άτομα, τα οποία εκείνη τη φορά δεν είχε τύχει να παρατηρήσουν.Να διατηρήσει τη διατροφή του και τα ωράρια ύπνου του.Κρίνεται σημαντικό ο αθλητής να προσέχει τη διατροφή του ακόμη και την περίοδο της καραντίνας, ώστε να παίρνει τις κατάλληλες τροφές, οι οποίες να είναι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, για να βοηθήσουν στη διατήρηση του σωματικού τους βάρους, αλλά και να φτιάχνουν και την ψυχολογία τους, αφού κάποιες τροφές συμβάλλουν πολύ σε αυτό, λόγου χάρη οι μπανάνες, η μαύρη σοκολάτα, τα μήλα, κ.α.. Ταυτόχρονα, ο ύπνος αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα, γιατί ο οργανισμός μετά από επίπονη γυμναστική χρειάζεται ξεκούραση, ώστε να αναπληρώσει τη χαμένη ενέργεια και μάλιστα να βοηθήσει και στη διατήρηση του βάρους, αφού από έρευνες που έγιναν, οι άνθρωποι που είχαν ένα συγκεκριμένο ωράριο ύπνου, ήταν πιο εύκολο όχι μόνο να παραμείνουν σταθεροί στα κιλά τους, αλλά να χάσουν και εύκολα βάρος.Να διαβάσει, να παίξει.Θα ήταν πολύ ωφέλιμο ο αθλητής να αφιερώνει 1-2 ώρες τη μέρα και να διαβάζει κάτι που τον ενδιαφέρει, είτε αυτό είναι ένα λογοτεχνικό βιβλίο είτε διάφορα άρθρα στο διαδίκτυο σχετικά με θέματα της αρεσκείας του. Αφού υπό κανονικές συνθήκες δε βρίσκει τον απαραίτητο χρόνο να ασχοληθεί με το διάβασμα, αυτή η στιγμή είναι και η κατάλληλη για να ενισχύσει τις γνώσεις του και να περάσει ποιοτικά τον χρόνο του. Ποιοτικά θα περάσει ο χρόνος του και με παιχνίδια που αφορούν την πνευματική του ικανότητα, μαθαίνοντας να είναι σε εγρήγορση όχι μόνο στην προπόνησή του, αλλά και σε απλά πράγματα. «Νους υγιής, εν σώματι υγιεί», όπως έλεγε και ο Ιπποκράτης.Να επικοινωνεί  με τα άτομα που νιώθει  περισσότερο κοντά του.Σε αυτές τις περίεργες εποχές που διανύουμε, έχουμε ανάγκη να μας συντροφεύουν άνθρωποι που ξέρουμε ότι μας αγαπάνε και θα μας στηρίξουν σε δύσκολες στιγμές. Είναι καλό, λοιπόν, να  «ανοίγεται» στα αγαπημένα του πρόσωπα και να τους απευθύνει τους προβληματισμούς του και τις σκέψεις του και με τη σειρά του να ακούει και να δέχεται τη βοήθειά τους και όλοι μαζί να καταλήγουν σε μία λύση.Να ενημερώνεστε για τις εξελίξεις που συμβαίνουν στο άθλημα που έχετε επιλέξει να ασχοληθείτε και να μην κάνετε πίσω στα όνειρα και τους στόχους που έχετε θέσει. Όλα θα έρθουν στην ώρα τους, αρκεί να είστε αισιόδοξοι και να κάνετε υπομονή!

What do you think?

13 points
Upvote Downvote

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Ψtalk: “Νιώθω αποτυχημένη και πνίγομαι σε μια κουταλιά νερό.”

Ψtalk: “Η κολλητή μου έχει κατάθλιψη. Είμαι δίπλα της αλλά είναι και για μένα δύσκολο”